KADIN lırdı ve zahmetsizce birçok ınsanları ile rumda ise, aynı evde ynı imkânlarla 40 kişilik bir kokteyl parti verebilirdi. Büylece birçok ahbap larına karşı borcunu ödem müm- kündü. Bu da şehir hayatında cidden mühimdi. Zira insanların meşgaleleri arttıkça, ahbaplarının da adedi artı- yordu. Çeşitli kokteyl partiler uyuk kokteyl partiler vardı. Kiı'- kokteyl partıler vardı. zı kokteyl partiler velden lıazır- lanırdı. Bazıları ise ani olurdu Da- i oturmasını temın yanında, kıs oturarak nin parti ayakta ve kısmen verılen Bakır tezyinatlı merdiven El emeği, göz nuru kokteyl oartiler de vardı. Yemeksiz kokteyl partilerin davetiyesinde kok- teyl partinin devam edeceği saat yazı- lırdı; meselâ 6.30 - 8.30 şeklinde. Ye- mekli kokteyl partilerin davetiyesine ise yemek kaydı konur ve yalnızca kokteylin başladığı şaât bildirildi. Ye- mekli bir kokteylde, misafirlere gelir gelmez birer içki tefe e cekler ikram edilirdi. Misafirleri bü- feye 9 ile 10 arasında davet etmek ıcabed rdi. Eğer kokteylde bir şeref safiri bulunacaksa — davetiyeye şu cumle ile başlamak icabedecekti: Fi- lânca ile tanışmak üzere Plânlama Kokteyl parti vermeğe karar veren birev kadını, işe rahat bir koltuğa a başlamalıydı. Evet, ev- e rahatça oturup duşun- meli ve kokteyl partiyi evvelâ kafa- 24 Bir Filmin Tenkidi eçen hafta Çankayadaki Cum- hurhaşkunlığı köşkünde Yar dımsevenler Derneg nin 80 kuruluş yıldönümü munaselıetıyle bir çay verildi. Bu çayda dernek üyelerinden başka birçok kadın dav tliler, — sefireler — vardı. Çayı teakip davetliler, Yardımseven- lerin faaliyetlerini çok üzel bir fi - a- Ku- ruluş tarihinde birkaç kuruşla ifa- de edılebılecek olan gelir yar dımları bugün milyonlara halığ muştur İşte çayı müteakip goste- rilen bu filmde ardı sevenlerın faaliyetleri ve yardımları güzel bir şekilde canlandırılmıştır. Cemiyet hayatına atılan Türk kadınının bu başarısını insan hakikaten büyük bir ıftıharla seyredıyor Bugun or- tada bir vardır e hepim bılıyoruz kı bu eser Ataturk ınkı- lâpları sayesinde meydana gelmış- tir ve manevi kalkınmanın en gü zel bir örneği olan kadın inkılâp- ları bugünkü Yardımsevenler mü- essesesinin doğmasına sebeb ol- muştur. Fılmı lıazırlayan Basın - Yayın ürlüğü de muhakkak hasretle yaşartan, kalplerini heye- can ve sevgi ile kabartan Musta- fa Kenmali gördüler. Mustafa Ke- mal bir müddet onların gözlerinin ünde manevi ınkılaplarını yapa- rak dolaştı. Onu şapka ile ni harfleri okuyan çocu lar ara sında ük. Türk milletine dağıttığı nur ışığı içinde, se seyrektık Hele kafesli evlerden çı- iki kara çarşaflıkadının bir- denbıre yok oluvermeleri, onların yerıne otomobılıne atlıyarak ço- cuğun e götüren meden' kıyafetlı bır kadının salıney çıkı- vermesi seyircilere neş'e ve sevinç verdi. Filmin üçüncü bir kısmı vardı. "Kalkınan Türkiye".. Bu kısım da sında tanzim etmeliydi. Önce kimleri davet,edeceğini kararlaştırmak sonra ikram edeceği şeylerin listesini yap- mak, çiçeği ihmal etmemeliydi. Eğer Jale CANDAN manevt bir cephe ile başlıyordu. Beyaz perdede canlandırılan sene 1950 senesiydi. Türk — vatandaşı sandık başında oyunu kullanıyor du. Gözlerde iman ve nç vardı. Film neticeyi ilân etti: T k part li rejim ar! tık yıkılmıştı ve Türkiye de demokrasi kurulmuştu. Bu da Ata turk ınkılaplarının bir merha- lesi değil miydi? İlerl k azmin e olan bir mıllet elbette ki iler- lemenin tek şartı ol emokrasi yolunu seçecektı bu nda sonra, film ğı Büyük Millet Meclısı salınelerınde yalnız- ca ve yalnızca tek br parti tem- silcilerini, D. P. suplarını gör- dük- Halbuki gonul bu temsilt tab- loda milletin büyük bir ekseriye- tinin reyi ile iktidara gelen D.P. temsilcileri yanında milletin bir ekalliyetinin arzusu ile muhalefette kalan eski iktidar ve dıger muha- lefet mensuplarını da mek is- yordu. Çünkü hakiki bir demok- rat meclis tablosu an cak bu şekil- de temsil edılebılırdı kınma hareketini göstermeyi ih- mal etmiş olmasıydı. Fabrikalar açılıyor, köprüler yukselıyor, kur- deleler kesiliyordu. Modern mat- ardan, yü gazetelerden bahsedılıyordu Fakat — demokrasi bahsi üzerinde hiç durulmuyordu Tuten bir fabrika bacasını, yükse- koprulerı iftihar ve zevkle sey- retıııış Am serlerin önün- de, ilk planda birbirlerine düşman lmadan tartışan siyaset ve ilim adamlarını, halk kütlelerinin ö- nünde söz lıurrıyetını, modern mat- baaların önünde basın lıurrıyetını görmek istiyorduk. Filmin bu kıs- mında eksiklikler vardı: Demokrat Türkiyeli — canlandırmağa çalışır- en yalnız maddit kalkınmadan balısetmesi bır tatminsizlik yordu anevi — kalkın edılıııemelıydı Zira manevi nın daima maddi kalkınmalara yol actığı bir lıakikatti. ü inkilâpları bun vv sali değil mi di? yinc kur: uyrul e- hirlerden yaptırdıgı yollardan ve fabrikalarda: Zziy: n attığı .- E'.' .N :© < - 1 duşunuyoruz O bütün cephelerden — başlamıştı. Onun muvaffakıyet sırrı buydu ve bizim vürüyeceğimiz yol da, bu yol olmalıydı. büyük bir kokteyl parti verecekse ve yardımcısı yoksa 40 kışı ıçın iki te- ne garson t ası 1az Böylece garsonlar sık sık tepsılerı dolastıra AKİS, 23 ŞUBAT 1957