— Eyet. Eski Hiberalizm, cok âlâ bir şeydi, Ondan yeni, ondan mükeni- mel dünya yürüne bir şey gelmemiştir ve gelmiyecektir! diyecektir amma, biz nrtık bu kadarını ciddiye almayız ve bu sörzleri de sanid Nitti veya Ololetli'den Fikir Hareketleri sahifelerine vsulen nakil ve tercüme olunmuş mümasil eumlelerden biri telâkki eder, geçeriz. Maamalih Aşikâr bir şeydir ki, matbuat ccphesinde yer almıiş bir Türk münevverinin, Türk vatandaşlarına yabancı hir memleketin yeni rejimi- ni tikin etmesi ne kadar münnsebetsizse eski rejimi müdafaa etmesi de o kadar manaswdır. Rivo rejim itibarile hem eski İtalya, bem yeni Ütal- ya, hem eski Rusya, hem yeni Kusya, hem eski Fransa, hem yen! Fransa o kadar yabancıdır. Mussolini kabinesi mi İtalya için Yaydalıdır, yoaksu Nitti kabinesi mi? Fakal Huseyin Cahit Bey! 1924 Türkiyesinde Türk ©- kuyurusuna sunulacak daha yakın hir şey bulamadıma mı” Yoksa fikir ve fikir hareketi denilen şeyin kıymetini bu kadar ucuzlatınak vatana yeni bir himetiniz mi olucuktur? Maamafih Hüseyin Cahit Boeyin yuzı taktiği lâyıkile bilinirse eFikir Ha reketlerik nde haykıran ruhun hakiki hedefi daha İyi anlaşılır. Bu tak- tHik, Hüseyin Cahit Beyin kendisine ve belki de buşkuluruima pek mürek- kep görünebilir. Fakat hakikatta bunun mekanisyması gayet basittir: Buşkasının dilile ve başkasından buhseder gihi yaparak muhatabına ve- ya muhitine kendi ruhi tehevvürlerini haykırmak! Hüseyin Cahit Rey bu takliği hem şahsi münakaşaılarında, hem fikir tel kinlerinde kullunır. Meselâ su cümleleri okuyalım: (1) «Türi: inkilAbırun ideolojisi... Türk münevverini pek cezbedecek bir mev- «ru. Rir ltaralta Kadro. Diğer tarafta her inkilâpla görülen bir takım «nrrivisle şarlatanlar. «Maamafih bu şarlakanIrk hir takım hünerli suretlerde vapılmak İztenl- «yor, «Meselâ pek hassas ve uyanık olan milliyet hislerimizi gısıklamak yolu... #«Herkesben üstün olmak için kimseye bensememek arzuları.. «Bülün eihana örnek ve önayak olmak arrzuları...» Biz şimdi ağyarından tecrit olunmuş bu satırları okuduktan sonra Hüse- yin Cahit Beyin şarlatanlık dediği geyi neye mâl edersiniz. Kadroya mı? Yoksa «Dlğer turnflarn her inkilâpta görülen bir takım urriyiste şarla- tanlarsa mı? Yoksu inkilâbimizin başka inkilâplıra benzememek, ciha- na örnek olmak yaszıfilarına mi? Aşikâr bir şebekec bu cümlelerde «Diğer tarafltarı bir taktlmı şŞarlatanlare sadece hedefi ve maksadı perdelemek jein kullanılmış ve maskedir ve bu maske arkasından lüseyin Cahit Rey filvaki evvelâ Kadroya, fakal mnun da arkasından sevmediği ve be- nimsemediği bütün yeni melhumlara haykırıyor. Ayni taktik zahiren Türkiye ile hiç alâkadar dekilmiş gibi görünen ve hir takmmı hüyiyeti meşküâk esenebilerin iİmzalarını taşıyan yazılardıu da ha- (1) Fizir Earoketleri. Bayı 37. 40 y a — p,