(smanlı Türkleri, Selçuk san'atının izleri üzerinde yürümeğe başladıkları Çini tezyinatınıda kendi zevk- zaman lerine uvgun bulduklarından inşa et- tezyinatı tikleri mebanide en mühim çiniler teşkil etmiştir İlk tarihlerde, çini hariçte kullanıl- mıştır, Çelebi sultan Mehmet, Bursa'da diğer bina- kendi camiinin çinilerile ların çinilerini imal e tirmek için 'Tep- tizden çini ustaları celp ettirerek Bursa'da bir çini fabrikası açtır- mıştı. Borada yapılan çinilerin ek çinilerdi. Sırların vazifesi çinilerin erisi sırlı tuğla ile Mozayık ir tesiranı havaiyeye karşı mukavim olması ve altındaki tezyinatın muhafaza edilmesi içindi. Sırlar o kadar parlak olmıyordu. Esasen Bursa civarındıki topraklar çini imali için pek muvafık değildi. Bunu gören ustalar. çinilerin üze- evvelâ kal#oncu rine çamuru sürerek pişirmişlerdi. Bu sıralarda yapılan çinilerin renkleri mavi, ve mordu. kKır- sari, veşil, beva mizi renk henüz rağbette değildi. Beyaz çinilerde yaldız eserleti vardı. |1l En hoşa giden renk bakır yeşiliydi. Yeşil cami, Yeşil türbe, ve İznikteki Çinii cami gibi eserler bu fabrikanın mahsulü idi. Yeşil cami, Türk çiniciliğinin en Çelebi devrine B 1) Ya gini imali, Sultan Mehmet zamanından Fatih kadar devam ettiği halde bu usul Türk san'atk larının ruhunu okşamıştır. Yaldızlı çinilere İstanbul'da çinili köskde de resadül etmek mümkündür. Bu çiniler İznikte A- cem sanatkârları tarafından ya İli olsa gere Burs Yeşiltürbe o Yeşileami güzel örneklerini taşır. Bu çiniler ge rek imal ve gerekse tezyinat itibarile mihrabı Mihrabın bir harikadır. Bilhassa hari- kulâde bir sanat eseridir. kenar çerçevesinde muhtelif çizgi de- gişiklikleri görülür. Yazıların sral et- wi kısımları istalâktitler takip ederek koyu mavi bir çizgi geniş bir “sahavı hendesi tezvin eden diği eder. “ mi a Çr Tçevr ye Ve buradan itibaren muhtelif renkler mihrap içerisindeki iktitlerin | iki tarafında güzel bir süs yaparak direk- ze dayanır. tarafındaki halinde iki Alt kız sımdaki çiniler dört, ve bunların üze- lerle çini kaidesi üzerin Mihrabın sağ ve 5ol duvarlarda çiniler, parça buçuk metre kadar yükselir. rindekiler altı köşelidir. En yukarıya f eden çini yazı çerçevesi olarak duvarın parçaları bir her iki tarafa doğru girilen kapıların ( çerçeveleri zengin çinilerle süslü olduğu mihraba nazır dairenin tavanı Tür turuncu ve be- renkli ya, mozayiklerle »skâli hendesiyeden müteşek- kildir. Geniş kemerinin içi ve dişi ile kaplanmıştır. Dal ve yap raktan teşekkül eden tezyinatı şayanı dilhassa renklerinin birbi- ı insanı havrete dü unluğ rür, Burada kullanılan Türk mavisi, türnüicu ve beyaz renkler klerinin Og örnekleridir, Mahi ilin camie bakar parmak san'atkâ işlenmiştir Merkür camide ıt bize çinilerin gurubu tarafından yapıldığ tetiyor Mihrabın sağ ta çiniden namul takın ucund (Ameli üstadanı Tebriz| Solu Ş 1İtaki Çinherde ise pü i sa'dii ş (Pindaşt sitemger ki sitem- bamen kert * Der grdenio bimant ber men bigüzeşt hü 1 mahfili çinileri üzerindede ( Ameli Mehmedilmecnun| ismi vardır enin: Beyiti yazılı olduğu gi Yeşil cami, 8I8 senesi hicriyesin: de birinci Çelebi Sultan Mehmet i& 827 tari rafından inşa ettirilmiş ve Murat zamanında ikmal inde ikinci