14 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

14 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO Haklı şöhretin tadı Fakat 1960 - 61 kışında Kenterler Karaca Tiyatrodan ayrılmak du- rumunda kaldılar. İşsizlik kapıyı ça- lınca, iş başa düştü, diyerek Site Ti- yatrosunu kurdular. Ondan sonra da Kenterler için insanüstü bir çalışma devresi başladı. Her gün saat 18 ve 21 de iki ayrı piyesi oynayan Ken- terler, provaların ve piyeslerin dışın- da ayrıca, gişeden aksesuara kadar bütün işlere bakmak zorundaydılar. Her gün sabah saat 9'dan 14'e kadar iki piyesi prova eden Kentetlerin, 18 ve 21'de de iki defa sahneye çık- tıkları düşünülürse, işin güçlüğü ko- laylıkla anlaşılır. Site Tiyatrosunda 9 kişilik kadro- ya ayda 20 bin lira maaş ödeyen Ken- terlerin, değil eğlenmek, hatta din- lenmek için bile zaman bulamadık- ları haftalar ve aylar oldu. Okuma- yı seven Yıldız Kenter, bu durumdan Şikâyet ediyor, ve: Ni aşamaya vaktim yok" diyor- du. Kent oyuncuları Gieçen yılın sonlarında Kent Oyun- cuları adı altında bir çalışma devresine giren Kenter Kardeşler 29 Eylülde perdelerini bir Japon ef- sanesi olan "Rashomon" piyesi ile açtılar. Düzenledikleri program ge- reğince, biri "hafif", biri "ağır" iki piyesi birden yürütmek kararında lobiler. Kent Oyuncuları, "Rasho- İnon"un yanısıra bu mevsim pek tu- tulan Marcel Achar'ın "Aptal Kız'ı- nı da sahneye koydular. "Rasho- mon"dan sonra Jean Anouih'un yu- Yıldız Kenter "Nalınlar" da Köylü rolünde şehirli kız nan mitologyasından modernize etti- ği "Aşk Efsanesi o-Eurydice"ni oy- nadılar. Fakat "Eurydice", hafif pi- yesler kadar tutmadı. Buna karşılık, "Aptal Kız", 100. temsil rubikonunu döndü. Bu münasebetle Kent Oyun- cuları bir kokteyl parti verdiler ve kokteylde toplanan paralarla, "100, Gece"nin hasılatım Doğuya yardım kampanyasına bağışladılar. Son ola- rak bir de telif eser oynamak kara- rını veren Kent Oyuncuları, Necati Cumalının "Nalınlar" adlı oyununu "Raşomon"u oynayan Kenterler Başka diyarlardan sesler seçtiler. o Mahir Canovanın sahneye koyduğu bu piyes için Kenterler, bir sure Ege bölgesi şivesi üzerinde ça- lıştılar. Olay Ege bölgesinde geçtiği için, Oyuncularından Çineli ükran Güngörün bu alandaki "ihti- sas"ına başvuruldu. Şimdi de, "Herşey Mary için" ad- lı -bir oyun üzerinde çalışmaktadır- lar. Kent Oyuncularının özelliği, tiyat- roda aktör tekelciliği geleneğini yık- maktır. "Bu rolü sadece filânca oy- nar" peşin hükmü, Kenter Kardeşler için söz konusu değildir. £ Nitekim Genco Erkal gibi, Çiğdem Selışık gi- bi oyuncuları Türk Tiyatrosuna ka- zandıran da Yıldız Kenter olmuştur. Genco Erkalin "Aptal Kız"daki Za- bıt Katibi rolünün, değme babayiğit aktöre taş çıkartacak nitelikte oldu- gu, herkesçe teslim edilmektedir. "Bir şikâyeti var rüzgârdan" Kenter Kardeşlerin şimdi başlıca dertleri, mali mevzulara inhisar etmektedir. Şikâyet, bermütad Bele- diye rüsumundandır. Zira Belediye, gişe hasılatından © 25 nisbetinde vergi almakta, W 10 ise müellife ve- ya mütercime gitmektedir. Geriye kalan 9 65'in 9 35'i de Muammer Karacaya gidince, mütebaki & 30, tabiatiyle bir takım meseleler yarat- maktadır. Zira bu W 30'a maaşlar, masraflar vs. dahildir. Kent Oyuncu- ları bu suretle, geçen mevsimi, tica- ri tâbirle "çok iyi iş yaparak" ka- patmış olmalarına rağmen, ancak u- cu ucuna denk getirebilmişler ve "ta- pi" olarak yakayı sıyırmışlardır.

Bu sayıdan diğer sayfalar: