6 Ekim 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

6 Ekim 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

S Martinu'nun musikisine büyük tesir- leri oldu. Eserlerinde, Çek halk mu- sikisini bile örten tesir, Fransız mu- sikisi ve bilhassa Roussel tesiridir. Zaten Martinu daha Fransaya zıum- den, musikisinde Fransız karakterini belirtmiye başlamıştı. Millt bir musi- kinin, batı kültürüyle, cihanş unsurlarla beslenmeden — gelişemiye- ceğine inanıyordu. Öte yandan, mem- leketinin musıkı çevrelerınde hakimi- ler ve Strauss tesirlerine karşı De- bussy'nin saf seg cephesinin müdafii olmuştu. Martinu 1941 yılında Fransadan ayrıldı ve Amenkaya yerleşti Birkaç kuartetine verilen El ague Coolidge fatı- ona n musiki çevreleı'lnde zaten bir şöhret sağlamıştı. O ti n suretiyle değil, kmdl başına yaşarsa yaşar. Bunun |bir davranışa kapılan besteciler, ne pahasına olursa olsun yenilik peşinde koşmak, m getirmekten başka bir fayda vermez. Musikide ye- ni bir ifade, teknikten değıl doğrudan oğruya mevzudan doğar. JİNEROLOĞ - OPERATÖR Dr. NİHÂT. SİLİER KBadın Hastalıkları - Mülehasaısı Mpzayenehane : Samanpazarı Bülür Han Kat 2 No:; 82 Tej : 19081 Poğum RAUF ARALTAN SAÇ, profll ve demir işieri atelyesi ıa_vın eıulılertno © saç k -m-nksnımı- £ga- Açıklama Prof. Elnarâd ZUCKMAYER BDBir / az tatilinden ötürü gecikme İle elime geçen mecmuanızın 28 ternmuz 10959 tarih ve 261 sayılı nüsbasının müziğe ayrılan kmmınrlıı.. İdenlist sanatkâr ve kabiliyetli genç orkestra $şefi Hikmet Simşekin yeni güzel teşebbüsleri hakkında yayınlanmış olan yazıyı ben de büyük bir sevinçle okudum. Gerçekten Avrupada geçirdiği zamanı en iyl şekilde değerlen- dirmiş olan Hikmet Şimşek, müziğin sosyal fonksiyonlarını memlekette bugüne kadar pek az rastlanan bir anlayışla kavrışarak sanatımızı, iki büyük şehrin küçük bir zümresinin “lüks eşyası” oluşundan kurtarıp bütün millete ulaştırma yoluna gitmiştir. Zaten ntemlekette y yolla temeli sağlam bir müzik kıllturu meydana getirilebilir. Beıı de öğ- rencilerime bu anlayış ve tutumu r zanmıuı nşılamağa çalıştım. Artık taşrada çok defa “zayi nöbetçi” ve !edallor gibi mücmlele eden bir. iyi müzik oğretmenl için Hikinet Şşimşekin bu konser gezileri sağlam bLir destek olacaktı. Ancak bu yazıda geçen ve beni bu açıklamayı yapınaya zorlayan bir cümle üzerinde durmak İstiyorum. O du Hik nin, hiç bir musilişinasın girişynne zahmetini meğe karar verntştir” eüümlesidir. Dünya tarihinde 4 tek bir şahıs tarafından yapılınadığını biliyoruz. llanzl sahada olu olsun zamanı gelince birçok iİnsanı avni fikir ve gayenin ardında yürür- ken görüyoruz. Nitekim, birkaç senedir, Devlet Tiyatrosu ve Konserva- tuvyarı, senfonl orkestrası, ayrıca da buzi solint müzislyenlerin konser- Jer vermek üzere büytik şehirler dışına çıktıkları bilinen bir çerçektir. Diğer taraftan bu ziyaretleri arza ve teşvik edenler de ortaya çıkmış ve bu maksatla tuşrada dernekler kurmuşlardır. Bu teşebbüslerin ba- şında, bir ilkokul öğretmeni tarafından kurülmüs olup, “Şeker Fabrika- sı Kültür Derneği” ile birlikte senelerden beri müsbet faaliyette bulunan iskişehir Tiyatro ve Konser Derneği” gelir. Fakat, burada bilhassa Gazi Eğitim Enstitüsi —Müzik Bölümüniün Bu &- ka tanıtmak düşüücesiyle ve sayıtız maddi ve manevi güçlükleri uınmek suretiyle on seneden beri konser gezileri yapmakltadır. Büyük $ ler- den, bu arada iki defa gidilen İzmirden başka, kı-lhen ıelmlş kişilik bu konser ekibi şu yerlere gitmiştir: Antakya, Aydın, Enkişetiir, Gire- sun, Kızılcahamam., Konya (İki defa), Samsun, .Shaa ve Trabzon. Ay- rica bü vesilelerle: Beşikdüzü, Çifteler (bugünkü Yunus l'.mı'e). Iaııan— oğlan (bygünkü Atatürk), Konya, Lâdik, Akpınar ve Yıldızeli Pamukpı- lköğretmen okullarında bu konserler yüzlerce öğrenci ve öğretmen- in önünde tekrarlanmıştır. Bu konserlerde halkın karşısına, yalnız büyüklüğüyle, parlaklığıyle onu teshir eden. bazan da şaşırtıp pasaif bir halde bıral.ac.ak eserler değil, halkın ilerde belki yapabileceğti, hatta ba- onserler coşlıun alkış ve tcza.hürıtı se- bep oimuştur. kmm Enstimıu Müdür , sempati ve şükran- la dolu mı plar zondorll K zetelerinde “Kalı)lerlmlıl fethettiler” buşlıklı yazılar cıkmıştır llk do!sı. Enstitü Müdürü ve son- an Reşat Tard ra Maarif Vekâleti N!ü—ımı unun anlayış ve yardım- ları sayesinde imkânları ıağlanmış olan bu konserlerde A A. Saygun Vhi C. Erkin ve diğer Bes el başka, nesans çaçından Orff ve lllııd(-.mulı'lm kadar nin koro edebiyatı Anadolu halkına ulaştırılmıştır. Yaylı rası: Bach, Haendel, Stamtiz, Haydn, Mozart, Gluck gibi boıtedlerlıı konserto grosso, senfoni ve başka tipten eserlerini çalmıştır. Bu senekt Haendel jiibilesi miüinasebetiyle *“Samıson” oratoriyosunun bütün bir ıonlı- nesi ve “M ” oratoriyosundan meşhur “Alelüya” korosu Sivas kına d!nıeulmiştir. Şan solola.n ve oda müziği eserleri proğramlarda ynr tır. Komorlerln kalitesi hakkında malümat lstevenler. bunu, 1956 yılı- lıınmı iı;ln en emin ve T 'Rapor" adlı haftalık siyasi ıueîuıln 7H 1956 tarihinde rantili mlranaaa çıkmış olan nüshasında bulabilirler. Hiçbir ilitirsa. hiçbir iddia olmadan, dece Türk Milletine müziği ge! k arzasu fle di â a imi: yanmda yapılan bugün olmamış gibi :üı= Türk getnçlerinta erinin bamnca veya e e ” v ” . a dler ğ 4 l a e — © — e a .-. aa K ee D a ae

Bu sayıdan diğer sayfalar: