şındaki knçıık kızını süjenin kolları- r sanki demirdendi. diler. Tecrübecinin memnuniyet ve gurur ifadesi dalga- lanıyordu. ük kızı ındırdı ve "Şim di kollarınız serbes ttir, erin derin uyuyunuz ve kollarınızı ındırmı z, ta- mamen rahatsınız" dedi. enin kol- ları dızlerıne serbestçe ınıvermıştı imdi soracağım sorulara aynen ve dogru olarak cevap veriniz. Bu akşam tanışmış olduğumuz K... Be- yin oturdukları evi, evin içini tarif a orada insan varsa , bu emirleri veren S üje derin derin nefes aldı: "C... deki tahta köprüye giden yolda, sagdan ilk sokakta iki katlı, penbe evın üst katında oturuyorlar D çerıye giriniz ve gördüklerinizi söyleyini "Salonun ortasında bir masa ve üstünde mavi bir vazo var". “Bir odaya giriniz. Ne görüyor- sunuz?" "Sağdaki odada karyolanın yanın daki sedirde ıhtıyar bır kadın otu- ruyor. Eldiven ö Diğer mısafırler hayret içindeydi- ler. Tanımadıkları, ilk defa burada gördükleri bir kız, evlerim aynen ta- rif edi; yordu "Hakikaten doğru söy- lüyor" dıyorla rdı. Baba"Ş... Hanım kiminle evlene- cek?" dıye sordu. Süje cevap verdi: "Sarışın, mavi gözlü, uzun boylu bir genç... imdi artık uyanıyorsunuz. U- yandığınız zaman kendinizi eskizin- den daha iyi ve neşeli hissedeceksi- Uyanınca elinizi yıkıyacak ve burada bulunanların hepsine hoş gel- diniz deyip, ellerini sıkacaksınız. Uy- kunuz gittikçe hafifliyo Uyandık- tan sonra hiçbir şey hatırlamıyacak- sınız. Uyanıyorsunuz. ar sa- yacagım Uçte uyanacaksınız Bir, iki, üç... Uya c Kız uyanı d N eşeli bir hali vardı Musluğa gitti. Ellerini yıkadı. Misa- fir odasına gelerek oradakilerin hep- sinin elini sıkıp "Hos geldiniz" dedi. emaniyeli AKİS 25 ŞUBAT 1956 TİYATRO Yeni Tiyatro Rüya Gibi Uzerınde ışıkların gölge oyunla san renkteki ipek kadıfe perde büyük bir ihtişamla yukarı dogru kalktı. Seyirciler yerlerine da- ha iyi yerleşmek için kımıldadılar. Öksürükler, aksırıklar durdu ve her- kes yeni piyesi seyretmeye hazırlan- dı. Burası Şehır Tiyatrosunun Beyog lunda İpek sinemasının yerinde inşa ettirdiği komedi kısmı, şimdiki — a- dıyla (Yenı Tiyatro) idi. Oynayacak Piyes t evfik e Anna Bonacci'den T Altan Hanoğlu «Aman uyanmasınlar!..» Sadullah ve Mahmut Abaç'ın çevir- dikleri "Rüya Gibi" komedisi!... Rüya Gibi Şehir Tiyatrosunda şim diye kadar — oynanan piyeslerden bambaşkaydı. Belki hepsinden güzel- di de. Açık bir piyesti, fakat bayağı değildi. Seyirciyi güldürüyordu, fa- kat bu gülüş tebessümden ileri git- miyor, kahkahalara boğmuyordu sa- .. Bu ynzden belki de bazı ko- medi kısmı vimleri, — eseri be- ğenmedıler hatta içlerinde uyuyan- lar bile oldu. Fakat gerçek tiyatro seyircileri bu, zarif piyesten çok hoş- landılar. Perde kapandığı zaman ko- pan şiddetli alkışlar ve sanatkârlara yapılan tezahürat bunu belli ediyor- du. İçimizdeki bir çok İnsanlar, daha doğrusu biz hepimiz, göründüğümüz gibi miyiz?... Etrafımızdakıler en ya kınlarımız bile, bizi dış görüniişii- müzle tanırlar. Bazen biz bile hakiki benliğimizi çek hüviyetimiz birden bire ortaya çıkar ve herkes gibi kendimizi de şaşırtır. "Rüya Gibi" — komedisinin kahramanları Mrs. Sedley ve Geral- dine Hubbes, işte böyle, etrafındaki- lerin yanlış tanıdıkları iki genç ka- dındır. Birincisi, küçük bir kasaba- da, bir Kilise Orgçusunun karısı, kocasına bağlı, evinden, yemeklerin- den, reçellerinden başka bir şey dü- şünmeyen, daha doğrusu düşünmeye zaman ve fırsat bulamıyan bir zev- İkincisi kasabanın bütün erkek lerını evine davet eden, — bu yüzden bölgenin müteassıp ılıtıyar kızlarının lanetine uğramış, hafif meşrep bir kadın!.. Kasabanın Org'çnsn Mr. Sedley'in "Ruz-ı Mahşer” — adındaki, eserinin Londrada çalınması ve bu- nu temin etmek için de kasabaya gelen çapkın bir Lord'un gözünü bo- yamak için bu iki kadın - Bir gece- lık yerlerını değiştiriyorlar. İşte t her ikisi de hakiki benlikle- esin bir alüfte olarak tanıdığı ikin- cisi ise, ruhen temiz kalmış bir ba- kire... Şehir Tiyatrosunun iki genç ele- manı Nedret Güvenç ve Altan Han- oğlu bu iki rolün mumessıllerıdır Se- kiz sene evvel İzmir Şehır Tiyatro- sunda sahneye adımını n Nedret, İzmirden İstanbula geldıkten sonra, biraz daha da olgunlaşarak "Rüya Gibi"nin Mrs. Sedley'yi olmuştur. Altan Hanoğlu, herkesin hafif bir kadın olarak Geraldine samimiliğine hepimizi inanı rolünde H. Kemal Gürmen başarılı bir kompozisyon yapmıştı. Musiki- den anlamadığı halde, sırf kadın'ın öm saba Kilisesinin Org'çusu Sedley ro- lünde Reşit Gürzap birinci perdedeki Ooyununu son perdede — mübalagalı jestlerle bozdu. Hadi Hün, beş köşeli nişanı al- mak için her türlü hareketi mübah gören Nahiye Müdürü Taylor'da fe- na değildi. Kani Kıpçak ve Şakir Ar- seven Geraldine'in evine eğlenmeye gelen iki zengin tüccar rolünde mu- vaffak olmakla beraber Kıpçak'ın zaman zaman bağırarak konuşması ve kahkahaları eserin havasını bo- zuyordu. Re na Pekuysal ve Melahat Hasanoglu nun oynadık- ları İhtiyar Kızlar Trio'sunda Suna, nazarı dikkati çekıyordu Bu genç istidat üzerinde işlendiği ve müsait rollere çıkarıldıgı taktırde sahnemiz yeni bir san'atkâr kazanacaktır. Ra- uf Ulukut tipi ile oyununu bağdaş- tıramıyordu. Halide Pişkin, Melahat İçli, Esen Görkmen ve Fethiye Pek- yücel rollerine lâzım gelen önemi vermesini bildiler. Turgut Atalay'ın dekorları iyi idi ve geçen çarşamba akşamı Yeni Tiyatro'dan ayrılan se- yirciler güzel bir temsil görmenin hazzı içindeydiler- 29