IPA spresla danslardan En grup: “Veda din İlk insan akşam üzeri koyulaşan bus lutlara endişeli göz- lerle bakıyor. Karan» hk oluyor. Gökde güz rültüler başlıyor. Pır. boş ovalardan ıslık çalarak kayalara İlnanın tesirile yuvar» lanıyor. Arasıra çakan şera- rültüler dolduruyor. Tabiatın şerrinden korkan ilk insan bü zülüyor. Gözlerini ka paıtıyor.. kulaklarını tıkıyor. Fakat nafile, muhakkak bir teklike onu ürkütüyor. Nihas yet koğuğuna sığını” yor. Meçhul bir var» lıktan himaye diliyor. a yalvarıyor * komozisyonlar * Eski Yunan dramla- rında koro yerine mimika yapan dan- ler iki sene evvel sirakurade o (Sicilyo) yapılmış sofokle pi- yesinde 1 böyle ibadet hissi duyan insan, « birtakım hareketlerle e yapıyor. Bu Ml terakki ile daha komplike bir şekle giriyor. takım putlar ein şarkı ve 1 irtakı dini ip mahiyet alıy Bu süretle başlayan âyin şekli, diyebiliriz ki büyük din- lere kadar gidiyor. ve dansettiği malümdur. Bugün Siyam vwudun ibadetlerinde şarkı söylediği ve Hindiçini kabileleri; ve hatta bütün iptidai insanlar arasında ibadet birtakım dans ve şarkıları ibtiva etmektedir. Flıristiyan ve islâmlıktaki bazı hareket» ler de her halde bunların neticesidir. # ** Hakiki dans, güzel san'atlar eseridir. Dansın bakiki ma- hiyeti, vücut hareketlerile Her sanat eseri, ya - vücuttu. bakarlardı. havada güzel hatlar çizmektir. an ve seyreden için bir heyecan doğurur. i Yunan ve Romada dansta esas güzel a Güzel vücutlular birtakım bedeni terbiye: | den sonra çıplak dansederlerdi. Eski Ege mın takası halkı bu nevi dansları zevk ve hayranlık- la seyreder ve onları yapanlara yarı ilâh gibi Hıristiyanlığın zuburundan sonra böyle dans, dine mugayir görüldüğünden mennedildi. » .. Orta çağlarda vücut büs- bütün kapanıyor, Dansa «şey tan ihtirası * ismi veriliyor. Denilebilir ki bu isim basit düşüncelerin omerhalesi ol muştur. Çıplak dans karşısın- Ja şehvet hisleri tezahuru- nun fazlalaşacağını düşünen kimseler, baddızatında bedii zevki suistimale götürmek isteyenlerden başka kimseler değildir. Günah manevidir. Bir şeyin günah olduğunu düşünmek, hakikatte günah işlemektir. n vücudu, bazan hay» ni retler uyandıracak kadar gü zel olur. ( Arkası 27 inci sayfada nun hn zarif hareketlerle bedii çizgiler çizmesi, her iyi kalbe iz © 5