1 Mart 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 67

1 Mart 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 67
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Serkan Kırmızıgül SA YIN Serkan Kırmızıgül, Adres, telefon kayıtı yapacak prog- ramı, verileri hafızada tutacak şekilde bilgisayarın SI- nırlı kalırsınız. Örneğin program aşa- ğıdaki veri alanlarını her kişi için sak- lasın, İsim Soyad Telefon Adres I Adres 2 Adres 3 & &ğsğğ Veri alanlarının karşısında gösterilen rakam o veri alanına ayrılan harf sayı- sını, yani byte sayısını gösteriyor. Bu- her bir olacağını varsaysak, hafızada aıfazia 21000 - 210- 100 ki- $i saklayabilirdi Ancak, kt;ılen'e ilgili bilgileri hafıza- da saklamak yerine disket sürücüde , disketin bir şık 700 klşıhk bir kayıt tutabiliriz. Eğer bu tür veri saklamayı hazır bı'r programla yapmak isterseniz Superba- se'i kullanabilirsiniz. Uzun Satırlar SAYIN Teleteknik Yetkilileri, Derginizin sürekli müsterilerinderiim. Size çok önemli bir sorum var. Cevap- yazdığım Ssmtax Error veriyor. Örneğin 100. sa- l(l) GOSUB 60:GOSUB 70:GOSUB 50: GOSUB 70:GOSUB 60:GOSUB 70:GOSUB 60:GOSUB 70:GOSUB 50. Bu satırda “GOSUB 50*'ye kadar olan yer tam 2 satır. Benbıııanrlarıyı— zabiliyorum. Ama ** İ * 10 PRINT ““....” dedim ve 2 satırı dolduracak birşeyler yazdım. Ve oldu. Ama 2 satırı bir boşluk bile ıeçu'ı: “Syntax Error” veriyor. Bazen de "BDE”de sıyıyı çıkartmıyor. neden oluyor? Sebebi nedir? Lüt- fenbanayızıpsündain Saygılarımla, SAYIN Rafet Başar, C-64 ile program yazarken bir BA- SIC programın en fazla uzunluğu iki sa- tır veya 80 karakter olabilir. Bunu bir karakter bile geçip üçüncü satıra taşar- sanız SYNTAX ERROR mesajı ile kar- Ancak bir satırda 80 karak- terden fazla yazmanın bir yolu var. Eğer kullanacağınız komutların kısa hallerini yazarsanız iki satıra olması ge- rektiğinden daha fazla komut sığdıra- bilirsiniz. Mesela PRINT komutunun kısa şekli ? (soru işareti) dir. Diğer ko- mutların kısa şekillerini kullanım kita- bında bulabilirsiniz. Bu yöntemle hazır- ladığınız 80 kamkrerdenfada süren bir satırda değişiklik yapmak isterseniz bü- tün satırı yeniden yazmanız gerekir. Monitör Programı SAYIN Commodore Dergisi yetkili- eri, Derginizi dört aydan beri takip edi- yorum, Böyle güzel bir dergi çıkarttı- ğınız için çok teşekkür ederim. Oyun- ların monitör programıyla içine girilip incelendiğini duydum. Fakat nasıl uy- gulanacağını bilmiyorum. Bu konuda bilgi verirseniz sevinirim. (Reset aletim var.) Saygı VOLKAN YILMAZ SAYIN Volkan Yılmaz İlk olarak monitör programınızı yük- leyin. Monitörünüz incelemek istediği- niz programdan farklı bir adreste bu- lunmalı. Bundan sonra incelemek iste- diğiniz oyunu yükleyip çalıştırdıktan sonra oyunu resetleyin. Manitörünüzün başlangıç adresini SYS komuw ıyla ça- lıştırın. Artık programı i baş- .. Eğer disketle çalışıyorsanız, prog- ram yüklendiğinde çalışmaz. LIST ko- mutuyla programın başlangıç adresini bulabilirsiniz. Programı incelerken adres sizin için başlangıç noktası ola- bilir. Programın listesini alırken, eğer ??? işareti ile karşılaşmaya başlarsanız, büyük bir ihtimalle programın veri ola- rak kullandığı bir bölgeyi inceliyor ola- bsinfz. Monitör bu bölümü gaı:w'ın- n uygun makine dilindeki komut kâr- şmğım bulamıyorsa, ??? işaretini verir. eri bölgesinde mesela sprite tanımla- mrnn olabilir. Eğer incelemek istediğiniz program RUN edildiğinde çalışmadan evvel bir süre bekliyor ve bu arada renkli şerit- ler geçiyorsa, program büyük ihtimal- lde CRUNCH edilmiş (kısaltılmış) de- mektir. Bu durumdaki bir programı in- celemeden evvel kesinlikle DEC- RUNCH etmeniz gerekir. Aksi takdir- de monitörde incelemeniz hiç bir sonuç vermeyecektir. Çünkü tüm kod kısal- tılmış olduğu için programın listesini alırken sık sık ?? işareti ile karşılaşırsı- nIZ. 67

Bu sayıdan diğer sayfalar: