kuz oyun düzeyinde ya da “süre limitsiz”” olarak oynayabiliyor. Dü- zeyin ayarlanması, menü üzerinden ya da tuş kombinasyonlarıyla gerçek- leşiyor. Tek tek hamleler fare ile sağ- lanıyor: Bir taşı ve ardından o taşın gitmesini istediğiniz kareyi klikleme- niz yeterli. Hamle karşı taraftaysa, Sargon IlI, düşünme zamanını kul- lanıyor. Eğer isterseniz, Sargon IlI'- ün düşünme sürecini izleyebilirsiniz. Bu sırada program en iyi karşı ham- leyi ve o anda denediği varyantı gös- teriyor. Bunun yanı sıra (yarım ham- lelerde) hamle derinliğini ve konu- mun (-9999'dan -- 9999'a kadar) sa- yısal bir değerlendirmesini elde ede- biliyorsunuz. Sargon Ill'ün ““düşün- mesini”' izleyecek olursanız, strateji- sini tanıyabiliyorsunuz. Shannon-A stratejisinden (bruce force: olası tüm hamleler hesaplanıyor) yola çıkarak hamlelerin belirli bir asgari de- rinliğine kadar tüm hamle dizileri de- neniyor. Burada sunulan Shannon-B stratejisinde ise Sargon IlI, şah çeki- len ya da bir taşın yendiği tüm du- rumları istendiği sürece analiz ediyor. hamlenin yapılmasını uzun sü- re beklemekten sıkılan rakipler, “HALT SEARCH” komutuyla hamleyi çabuklaştırabiliyorlar. Farklı programların diğer fonksiyonları ya- zının içindeki tabloda inceleniyor. Satranç Ustası Sargon III gibi Chessmaster 2000'de kilitli. Üretici firmaya 5 Do- larlık bir ek ödeme ya Bac- kup disketini alabiliyorsunuz. Prog- ramın yanı sıra İngilizce kullanım ki- tapçığı da veriliyor. Bu kitapçık ol- dukça dar tutulmuş ve- yalnızca önemli bazı konuları içeriyor. Ayrı- ca içlerinde satranç kurallarının, sat- *fh_ıııı:nı.ıq CA Resim 1. Sargon İli: Hamle protokolü ve konum değerlendirmeleri. ranç tarihinin ve özellikle satranç ma- kineleri tarihinin verildiği broşürler de var. Bu broşürlerde (ayrıca disket- te de) oyuncular, satranç dünyasın- da ün kazanmış 100 partinin hamle listelerini de bulabiliyorlar. Bu par- tiler arasında 1986 yılında Los Ange- les Dünya Bilgisayar Satrancı Şampi- yonası'nda Chessmaster ile Sargon arasında yapılan iki partinin listeleri de var. Bu şampiyonada birinciliği Chessmaster kazanmıştı. Chessmaster'in on iki oyun düze- yi var. Düşünme süresi 5 saniyeden 100 saate kadar değişebiliyor. Oyun mouse yardımıyla oynanıyor. cüğün gerçek anlamında bir tatmin bulabiliyorlar: — Satranç tahtası alışılmış 2 bo- yutlu haliyle ya da istenirse 3 boyut- lu olarak görüntülenebiliyor. — Taşların ya da tahta karelerinin renkleri isteğe göre belirlenebiliyor. — Ayrıca isteğe bağlı olarak tah- ta ya da madeni taşlar kullanılabili- yor. “SEİ e !hesııık.ıı ter Ü ’ıâı"': İ fF'İ ' [&î] Resim 2. Chessmaster 3 boyutlu olarak da çok zevkli oynanabiliyor. 12 Ek olarak, Chessmaster akustik bazı özellikler de sunuyor: Her ham- lede ya özel bir kısa ses çıkarıyor ya da hamle bilgisayar tarafından ko- nuşma ile bildiriliyor. Bu tür fante- zilere meraklı olmayan stratejistler bu özellikleri kullanmayabiliyorlar. Chessmaster da rakibinin düşünme süresini kendi karşı hamlesi için he- saplama süresi olarak kullanabiliyor. EASY MODE ile menü üzerinden bu fanksiyon çalıştırılabiliyor. Diğer de- taylar: — İsteğe bağlı olarak Chessmas- ter, ekrandaki bir ek pencerede en iyi ve o anda düşünülmekte olan hamle varyantını durumun değerlendirme- siyle birlikte gösterebiliyor. Burada herhangi bir taşın yenebildiği ya da şah çekildiği varyantların, normal he- saplama derinliğinin dışında analiz edildiği (Sargon IIl'te olduğu gibi Shannon-B algoritması) görülebili- yor. Yazık ki, programın rakibi olan oyuncu oyuna devam edebilmek için, makineyi “dtışünürken” seyredebil- diği pencereyi kapatmak zorunda. Bu nedenle turnuva sırasında ekran gö- rüntüsünün sık sık değiştirilmesi, hat- ta bazen programın uçması gibi du- rumlarla karşılaşıldı. — Açılış kitaplığı oldukça etkile- yici. Bazı varyantlar açısından Sar- gon Ill'ünkinden bile zengin. Son yıl- ların deneyimleri bile unutulmadan kitaplığa dahil edilmiş durumda. — Satrancın acemileri tarafından beğenilecek bir başka özellik ise, Chessmaster'in hamle önerileri. TE- ACHING ile ““öğretmen”', her tuşun legal hamlelerini optik olarak öneri- yor. — Analiz modunda daha önce oy- nanmış partiler yönelenebiliyor ve us- ta bu sırada her yapılmış hamleyi de- ğerlendiriyor.