Resim 3. The Art of Chess'in grafiği adını hakediyor. — Doğal olarak durumları oluş- turmak, silmek ya da değiştirmek olanağı da var. Burada önemli bir ha- ta: Hamle sırası beyazda iken ve be- yazın şah demiş olduğu legal konum- larda program bu işi yapmıyor. — Test edilen programlar arasın- da yalnızca Chessmaster, mat prob- lemlerinin çözülmesi olanağını veri- yor. Fakat Chessmaster her zaman ter'in, daima bir piyonun vezire dö- nüştürülmesini daha iyi bir varyant olarak tercih etmesi. — Proj övgüye değer bir başka özelliği ise, bir partinin tüm notasyonunun yazıcı üzerinden çıkı- şının alınabilmesi. Burada dikkat i gereken hüsus, yazıcının baş- tan bağlanmış olması. Aksi takdirde program uçuyor. Satranç Sanatçıları “The Art of Chess” disketi kilitli değil, ama bir şifre (renk kodu) so- ruyor. Yararı: Kullanıcı kendisi için güvenlik kopyaları oluşturabilir. Za- rarı: Programın yüklenmesi sırasın- da bir renk anahtarının verilmesi zo- runluluğu sıkıcı. İngilizce kullanım kitapçığı olduk- ça ince ve fonksiyonların ve bunların kısa açıklamalarıyla kısıtlı. El kitabı- na göre program disketı üzerinde 30 klasik satranç kayıtları var. Bu konuda yapılan bir kontrol sonu- cunda, partilerin bazılarının tamam olmadığı (28. parti) ya da kitapta ve- rilenden farklı bir parti olduğu (29. parti) görüldü. Tabii ki, kendi parti- lerinizi de diskette arşivleyebiliyor ve ileride yeniden oynamak için yükle- yebiliyorsunuz. Ama ler sıra- sında ““Art of Chess'in anlamsız gi- rişleri almadığını ve programın uçma- sı şeklinde tepki gösterdiğini tesbit et- tik. “The Art of Chess'in en başarılı yönlerinden biri, mükemmel grafiği. Taşların ya da tahtanın renkleri için sınırsız seçenek var. Tahta istenen bo- yutlara ayarlanabiliyor ya da istenen yönde döndürülebiliyor. Bu sayede durumu istenen açıdan izlemek müm- kün olabiliyor. Programda görüntü yalnızca üç boyutlu olarak veriliyor, iki boyutlu görüntü olana- ğı yok. Ancak mouse yardımıyla tah- tayı iyice dikerseniz, durumu kuşba- kışı izleyebiliyorsunuz. analiz süreci sırasında iz- lerseniz, görüntü daha da şaşırtıcı oluyor. Kenardaki bir sütunda kaba- ca bir değerlendirme veriliyor. Bir sonraki hamle için en iyi olasılıklar, doğrudan tahta üzerinde bir dizi ok işareti tarafından gösteriliyor. Bu hoş bir görüntü oluşturuyor, ama iyi oyuncular için pek bir anlam taşımı- yor. Oyun hakkında bazı verileri sıra- layalım: Üürölimelister Açılış kitaplığı ana varyantlarda 10. hamleye kadar erişebiliyor. Da- ha az kullanılan bazı oyun tarzların- da ise repertuvar 2. ya da 3. hamle- de sona eriyor. Herhalde bu kitaplı- ğın kapsamı için kullanılabilecek en iyi sözcük, “yetersiz” olacak. Oyun taktiği açısından ““The Art of Chess'', Chessmaster ya da Sargon IN!'ün gerisinde kalıyor. Bir başka kusuru: Diğer satranç p çoğunun aksine bu program, rakibi- nin düşünme süresi arasında kendi hesaplama faaliyetine ara veriyor. Turnuva modunda, oyuncu, 2 ya da 2,5 saat mi veya saatte 16, 18 ya da 20 hamle mi oynayacağına karar ve- rebiliyor. “*Normal'' oyunda düşün- me süresi CHANGE SKILL yardı- mıyla hamle başına 10 saniyeden 5 dakikaya kadar ayarlanabliyor. Ay- rıca “sınırsız'” düşünme süresi seçe- neği de var. Oyımcu süre seçiminin yapıldığı pencerenin içinde progra- mın saldırganlığını da belirlemek ola- nağına sahip. Küçük Usta Hem oyun gücü hem de fonksiyon- ları bakımından oldukça basit ve gös- terişsiz bir oyun Grossmeister. Prog- ram disketi kilitli değil. Dolayısıyla güvenlik kopyası alınabiliyor. Prog- da el kitabından bir ramın kod sorusu soruluyor. El kitabı Al- manca; oyuncuya satranç kuralları- nı ve programın kısıtlı fonksıyonla- rını anlatıyor. ustaların oyna- dığı oyunlardan 20 tanesinin hamle listeleri ve 20 satranç problemi de var (diskette de). Grossmeister'in gücü grafik özel- liklerinde yatıyor. Program isteğe bağlı olarak 2 ya da 3 boyutlu görün- tü sunabiliyor. 2 boyutlu modda sat- Resim 4. “Grossmelster''den bir görünüm.