VIC tarafından yönetilir. Sıra adresi verilince VIC RAS (Row address stro- be-satır adresi darbesi) sinyalini, sü- tun adresi verilince VIC CAS (column address strobe-sütun adresi dar- besi) sinyalini üretir. Tüm bu olaylar lışmasını yavaşlatmaz ve etkilemez. 2) Gelelim görüntünün ekranda oluşturulmasına. VIC'in katkılarına ya da bir CRT denetleyicisi olarak 6569'a 6569'un çalışma modlarını şöy- le şematize edebiliriz. 6569 Grafik Modu (Bit Map Mode) Karakter Modu (Character Display mode) ! b k Standart Çok renklik Genişletilmiş Standart bit — Çok renkli bir karakter karakter renk modu map modu map modu odu modu bir bellek erişimi sırasında, yani 450 ila 500 nanosaniye içersinde olur. Bu anlatılanlar normal bellek erişimi ile ilgili idi. Bellek tazeleme ise biraz farklıdır. Sadece sadır adresi ve RAS sinyali gönderilerek tüm satır bir an- da tazelenebilir. İşte bu RAS ve CAS sinyalleri ile karakter ve grafik mod- larına ek olarak oyun programlarının yazılmasını kolaylaştırak için tasarlan- 256 ile 256'yı çarparsanız sonucun 65536 olduğunu bulursunuz. Yani her bir RAM yongası 256x256'lık bir matristir. Mikroişlemcinin ürettiği 16 bitlik adres alçak ve yüksek anlamlı olmak üzere ikiye ayrılır ve bu matri- sin sekizer bitlik satır ve sütun adres- leri olarak kullanılırlar. (Bellek yon- gası üzerinde 8 bitlik adres girişi var- dır.) 2'ye | çoklayıcılar sırayla satır ve sütun adreslerini verir. Çoklayıcılar mış olan sprite işlemlerine de donanım desteği verir. Görüldüğü gibi karak- ter display modu normal veri işlem programlarına grafik modu ve sprite donanımı da oyun programlarına do- nanım desteği sağlar. Gelelim VIC'in iç yapısına. Reference Guide'ın 454 ve 455. sa- hifelerinde 6569'un saklayıcılarının bir dökümü verilmiş. 6569 toplam olarak 16 K adresleye- biliyor. Daha fazla bellek adresleye- bilmek ve içerisinde 47 adet kontrol saklayıcısı var. VİC'in çalışmasını an- latırken, bunların fonksiyonlarına da değineceğiz. Önce karakter gösterim modu'nu inceleyeceğiz. VIC bu modda 1000 byte'lık ekran belleğindeki karakter işaretçilerini (ka- rakter kodlarını) alır ve bunları, ait ol- dukları karakterlerin nokta kodlarının saklandığı 2048 byte'lık nokta tabla- sunu gösterecek şekilde dönüştürür. Her karakter 8 x8 noktadan oluştu- ğu için 8 byte'lık bir yer işgal eder. 256 karakter ise toplam 2048 byte'lık yer doldurur. VIİC'in 16K'lık bellek adresleyebil- mek için 14 bitlik bir adres üretmeye 24 ($18) vmıi3 VMI2. VMI VMIO CBI3, CBI2 CBİİ 25 ($19) IRA — — — ILP IMMC İMBC 26 ($1A) — —- — — ELP EMMC EMBC 27 ($1B) M7DP. MEDP. M5DP M4ADP M3DP M2DP MİDP 28 ($1C) M7MC M&MC M5MC MAMC M3MC M2ZMC MİMC 29 ($1D) M7XE MöXE M5XE MA4AXE M3XE M2XE MİXE 30 ($1E) M7M MMM MMM MAM M3M MMM MİM 31 ($1F) M7D MâD M5D MAD M3D M2D MID 32 ($20) — — — — EC3 EC2 ECİ 33 ($21) — K — — BOoc3 BüC2 BüÜCİI 34 ($22) — — — — BIC3 BiİC2 BİCİ 35 ($23) — — — — B2C3 B2C2 B2C1 36 ($24) - Ha H a B3iC3 B3iCc2 B3Cİ1 37 ($25) e — — — - MMO3 MM02 MMOT 38 ($26) — — — — MM13. MMİ2 MMI11 39 ($27) — —: — — MOC3. MOC2 MOCİI 40 ($28) — — — — MIC3 MIİC2 MİCİ 41 ($29) — — — — M2C3. M2C2 M2C1 42 ($2A) — — — — M3C3 M3C2 M3CİI 43 ($2B) — — — — M4C3 M4C2 MACI 44 ($2C) — -- — — M5C3- M5C2 MS5CİI 45 ($2D) — - — —- M&C3 MöCc2 M&CI 46 — ($2E) — — — — M7C3 M7C2 MZ7Cİ — Memory Pointers IRST İnterrupt Register ERST — Enable İnterrupt MODP MOB-DATA Priority MOMC - MOB Multicolor Sel MOXE — MOB X-expand MOM MOB-MOB Collision MOD MOB-DATA Collision ECO Exterior Color BOC0O — Bkgd #0 Color BICO — Bkgd #1 Color B2C0O — Bkgd #2 Color B3CO — Bkgd #3 Color MMOO MOB Mülticolor #0 MM10 MOB Müulticolor #1 MOCO — MOB O Color MICO MOB 1 Color M2CO — MOB 2 Color M3CO MOB 3 Color M4CO — MOB 4 Color M5CO - MOB 5 Color M&Ccü — MOB â Color M7CO MOB 7 Color NOTE: A dasşh indicates a no connect. All no connects are read as a "1.”