YAPIYA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR Bir işletim sisteminin, sağladığı tüm hizmetleri temsil eden komutların çe- şitliliği, sistemin fonksiyonlarının çe- şitliliği kadar yüksektir. Hedeflediği fonksiyonlar açısından fazla iddialı ol- mayan küçük bir işletim sistemi 8 K düzeninde; daha büyük işlemcilerin bulunduğu büyük ve iddialı bir genel amaçlı işletim sistemi ise 8 Mbyte dü- zeninde olabilir. Modül değeri, modüllerin birbirle- riyle ilişkisi ve modeller arasındaki ve- ri akışı bakımından böyle programla- rın organizasyonu büyük ilgi uyandır- maktadır. Kolayca kurulup değiştiri- lebilen, güvenilirliği kanıtlanmış sis- Kaynak/Operatör Eşlemeleri İşletim sistemi, iş yapan kaynaklar ile operatörler arasındaki işlemleri ye- rine getirir, bütünler. Böyle bir bütün- lükte kaynaklarla operatör arasında çeşitli eşlemeler yapmak mümkündür. Bunlardan biri, operatörden kaynağa eşlemedir. Burada, sistemdeki her tür- lü kaynak üzerinde etkili olacak RE- AD, WRITE, DESTROY, CREATE gibi bir dizi kapsamlı operatör tanım- lanır. Örneğin READ operatörü, sis- temin READ etmesi istenen herhangi bir kaynağını semantik olarak anlamlı bir eylemle görevlendirir. Diğer alternatif, tahmin edilebilece- ği gibi, kaynaktan operatöre eşleme- dir. Böyle bir organizasyonda, özgül bir kaynağa sunulabilecek fonksiyon- temlerin bir programlama yöntemine uygun olarak inşa edilmeleri gerekir. İşletim sistemlerinin yapısal tutarlılığını artırma girişimi olarak, yazılım mühendisliği, bileşik tasarım, yapılaş mış programlama vb. konularında ortaya atılan düşüncelerin ışığında pek çok çalışma yapılmıştır. ların tümüne ilişkin yöntemler tanım- lanır. CREATE, READ, WRITE, DESTROY Obiect of Type A, A kay- nağına yönelik herhangi bir fonksiyo- nun o nesneye ait genelleştirilmiş ope- ratör tarafından yerine getirilmesi de- mektir. Bu genelleştirilmiş operatörle- re monitör adı verilir. Monitör yapımı- nın ardında yatan düşünce, bilgi sak- lama kurallarından yararlanmak ve özgül bir programı özgül bir kaynak ya da kaynaklar grubu çevresine yay- maktır. Bu durum bir yandan kayna- ğın organizasyonuna ilişkin ayrıntıları değiştirebilmeyi, diğer yandan da programın yalnızca kendi monitörün- den etkilenmesini sağlar. Örneğin, tüm programların monitör aracılığıyla bir tablo ya da listeye gönderme yap- tığı düşünülürse, tablo ya da İistenin yapısındaki herhangi bir değişimin yalnızca monitörü etkilemesi önem kazanır. Gerçek zamanlı işletim sistemleri genellikle bu iki eşlemenin bileşimin- den oluşur. Çağdaş işletim sistemi ta- sarımındaki sorunlardan biri, daha küçük işletim sistemlerine tutarlılık kazandıran belirli yapısal yaklaşımla- METİ mggxmww commodorre Te