1. CHRİN-KLAVYEDEN | KARAKTER GİRİŞİ Bu alt-program çağırıldığında, kur- sör yanıp sönerek ve RETURN'le so- na erecek bir satır dolusu karakter gi- rilmesine hazır olacaktır. Alt-prog- ram, .A'daki ilk karakterle geri gele- cektir. Bunu izleyen çağırmalar, birer birer girdi yapılmış karakterleri yeni- den elde edecektir. RETURN'e rast- lanması, tüm girdi satırının yeniden el- de edildiği anlamına gelir. Alt-prog- ramın bundan sonra bir kere daha çağrılması yanıp sönen kursörü ve gir- di satırını yeniden başlatacaktır. 2. CHROUT EKRANA | ÇIKTI KA- RAKTERİ ASCII değeri A'dan olan ve ekra- na yazılan bir karakter. Kursör ilerler. 3. GETİN-KLAVYE KUYRUĞUNDAN 1 KARAKTER AL Klavyede basılı herhangi bir tuş, IRO Çinterrupt) sistemi tarafırdan 'a- kip edilir. ASCII kodu, azami 10 ka- rakter tutabilen klavye tampon kuy- ruğu tarafından depolanacaktır. Ça- ğırıldığında, bu alt-program ilk karak- teri kuyruktan (guene) çıkarır. Kuy- rukta hiç karakter mevcut değilse, bir byte sıfır değeri .A'ya avdet edecek- tir. 4. PLOT KURSÖR KONUMUNU OKU/AYARLA Bu alt-program, Çentikleri Aktar ibaresi ile uygun olarak çağırıldığın- da o andaki kursör konumunu oku- yabilir/ayarlayabilir .X satır numara- sını (0-24), Y ise sütun numarasını (Ü- 39) depolar. 5. SETLFS-MANTIKİ DOSYA NUMARASINI, BİRİNCİ VE İKİNCİ CİHAZ ADRESİNİ HAZIRLA Bu alt-program, mantıki bir dosya numarasını fiziki bir cihaz numarası- na (aygıt no: 0-31) tahsis eder. İkin- cil adres (tâlf adres) ya da cihazın ko- mutu da yine burada deklare edilir. Commodore 64'ün çok sayıda özel ci- haz numaraları vardır: Cihaz numarası Cihaz 0 Klavye l Kaset 2 RS-232 Cihazı 3 Ekran 4 Seri Taşıt Bilgisayarı 5 Seri Taşıt Disk Sürücüsü .A, mantıki dosya numarasını .X, cihaz numarasını ve .Y, komutu inti- kal ettirmek için kullanılır. Şayet hiç- bir komut mecburi değilse, .Y'ye $FF yerleştirilir. 6. SETNAM-DOSYA ADINI KUR Bu alt-program, LOAD ve SAVE alt-programları için dosya hazırlar. .A dosyanın isim uzunluğunu geçirmek için, .X ile .Y de dosyanın adını içer- mek amacıyla kullanılır: (.X — düşük düzen, .Y— yüksek düzen adresi) ol- mak üzere. Eğer hiç dosya ismi gerek- miyorsa, .A hiç uzunluğu olmayan bir dosya adını gösteren bir sıfır depolar. 7. LOAD-BELLEĞİ CİHAZDAi4 YÜKLE/DOĞRULA “A'da bir sıfır ile çağrıldığında, bu alt-program cihazdaki bir dosyayı ha- fızaya yükler. .A'da bir adet bir ile çağrıldığında ise, bu alt-program bel- leğin biribiriyle haberleşen içerikleri- ne karşı, bir dosyayı doğrular. 8. SAVE-BELLEĞİ CİHAZA SAKLA Bu alt-program belleğin bitişik (hem hudut) bir bölümünü cihaz dos- commodore yasına saklar. Saklanacak belleğin başlama adresi bir sıfır-sayfa gösteri- cisinde depolanmıştır. İşte .A, bu baş- lama göstericinin sıfır-sayfa adresini nakletmek için kullanılır. .X ile .Y bi- tiş adresini (düşük ve yüksek düzen- de) nakletmekte kullanılır. Kernal Alt Programlarını Çağıran Basit Programlar A. GRAFİK KARAKTERLER KULLANILAN PLOT (KONU) Bu program, değişik grafik karak- terleri kullanarak ekranın herhangi bir yerinde çizim yapar. Üç KERNAL alt- programından -CHROUT, GETİN ve PLOT- yararlanır. SYS 49152'yi tape ederek “konu"'yu çağırınız. Konu komutları: (EN) - yukarı (£3) - sağa (E5) - sola (ET — aşağı en'e — grafik karakterleri (mekân)— boş, yazısız? işlet dur — Konu sonu 10 .OS 20 .ba — $CO00 30 chroot.de — $ffd2 40 getin <de — Sifed 50 plot (konu) .de $TEfO 60 shape (kalıp) .de 526 ; char'ı plot'a düzenle. 70 x save.de 527 80 y save.de 528 90 binsw .de — Scc ; kursör çentik diye yanıp sönüyor. $028a ; anah- tar çentiği tekrarla. 100 rptflg .de 110 ; 120 ; 130 ; ekranı harekete geçir. Çeviren: JÜLİDE ERGÜDER