"ZENGİNİN MACERALARINDAN BİR SAHNE Bunlar da sandıktan çıkanlar.. ZENGİNİN MACERALARI “Zenginin Maceraları", Yazanlar: Birkan Özde- S mir ve Tunca Yönder. Sahneye koyan: Birkan Özdemir. Tiyatro: Ankara Sanat Tiyatrosu T iyatromuzun en kısır alanı olan çocuk oyunları, giderek, çözüm bekleyen . ciddi bir sorun olup çıktı.. Temcit pilâvı haline gelen "Pamuk Prenses ve Yedi Cüce"nin artık, küçük seyircileri ilgilendirdiği iddia edilemez. Öyküsünü defalarca okudukları, re- ezberledikleri, filmlerini gördükleri bu masalı bir defa da sahnede seyretmek, küçük tiyatroseverlerin çaresizlikten m gi bir iş oluyor. Öteki birkaç çocuk oyunu da, bu ör- nekten pek farklı şeyler değil. Yabancı masallar dün. yasından aktarılmış ve gene küçüklerin dinleye oku- yâ ezberledikleri oyunlar... "Zenginin Maceraları" bu kısır alana katkıda bulunan, beklenen çözüme ışık tutan bir deneme olmuştur * Geçen yıl "Keloğlan" ile çocuk oyunlarına yedilik getiren AST'cılar, Tiyatromuzun bu kısır alanındaki arayışlarını sürdürerek, bu yıl da, çocuk oyunları re- pertuarına bir yenisini kazandırdılar. Birkan Özdemir ile Tunca Yönder'in birlikte yazdıkları "Zenginin Ma- ceraları", oyun konusunu -masal dünyasından çıka- rıp- günümüze getirmek yönünden olumlu bir baş- langıç. Küçüklere yılbaşı armağanı B- iyiniyetli başlangıç, çocuklara, onları gülüp eğ- lendirirken, günümüzün sorunlarından bazılarım 34 , da eleştirerek anlatmak amacım güdüyor. "Zenginin havasından çok farklı bir atmosrer içinde Sahneyi bırakıp salon seyredildiğinde, çocuk oyunlarının ne kadar yararlı, ne büyük bir, ihtiyacın cevabı olduğu daha iyi e Ayni yaş dünyası- nın küçük insanları, en ciddi tiyatro seyircisinden daha dikkatliler ve bütün içtenlikle oyunu da yaşıyor- lar. Çocuk oyunları yazan kişilerin, çocuklardaki bu “seyrettiğine mutlaka hesaba olan, aldatma olan unsurlarla örtülmemesine büyük titizlik göstermek şart. "Zenginin Maceraları", bu şartı yerine getirmekte gereken titizliği tam olarak' gösterememiş. mutluluk satın alamıyacağı, yararlı olmayan insanın mutlu olamıyacağı tezi, re- simli roman-masal karışımı tiplerle örtülmemeliydi. Hele, yüzyılımızın en gerçek-dışı tipi olan sihir- bazın, oyunun sonunda çocuklara, şimdiye kadar sey- rettikleri hayali oyunları eleştirmeğe ve şimdi gör- dükleri oyunu düşünmeğe çağırması çelişik bir du- rum yaratıyor. Oyunun sonunda küçüklere okunan bu manzum mesaj, mutluluğu çalışmakta bulan, ku- surlu yaşantısını düzelten zengin tarafından okun- saydı, genç yazarların küçüklere kazandırmak iste- dikleri, çalışmak ve topluma yararlı olmak amacını daha etkili bir şekle sokardı. AKİS