20 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

20 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO Ankara “Hamdi ve Hamdi" başlıyor (Gvat Fehmi Başkuttan sonra, bu mevsimin en çok oynanan yerli yazarı. Cahit Ataydır. Meydan sah- nesinde büyük başarı kazanan "Ka- ralar'ın Memet'leri" trilojisinden son- ra, İstanbulda oynanan "Hamdi ve Hamdi" adlı yeni oyunu şimdi Dev- let Tiyatrosunda -Üçünçü Tiyatroda- da 13 Nisan Cumartesi akşamından itibaren oynanmıya bağlamıştır. "Hamdi ve Hamdi'yi Ankarada Nuri Altınok sahneye koymuş, de- korlarını Seza Altındağ i Bellibaşlı rollerini de Meliha Ars, Meral Gözendor, Melek Tartan, İl- kay Saran, Oğuz Bora, Gürbüz- Bo- ra, Muzaffer Gökmen ve Tuğrul Çetiner oynamaktadırlar. "Suç" İzmirde başladı K üçük Tiyatroda "Göç'ün yerini almak üzere hazırlanmış olan Sabahattin Enginin "Suçlu" adlı ilk oyununun adı, sonradan, "Suç" ola- rak değişmiş ve Cevat Fehmi Baş- kutun "Göç" adlı oyununun kazan- dığı olağanüstü başarı (o dolayısıyla, temsillerinin İzmirde başlaması uy- gun görülmüştür. 9 Nisanda İzmir Devlet Tiyatro- sunda oynanmıya başlamış olan raya getirilecek ve Küçük Tiyatro- da mevsim sonuna kadar oynana- caktır. Ziya Demirelin sahneye koy- duğu "Suç"un dekorlarını Hüseyin Kumcu çizmiştir. Bellibaşlı rollerini de Aclan Sayılgan, Fikret Tartan, Hepşen Akar, Sevin oAktansel ve Belme Savaş oynamaktadırlar. “enaüasiaş “Giri PÜRGELER KULLANINIZ TÜRKİYE GENEL SATICISI Tet : dial 56 (AKİS - 305) Piyes gördüm İstanbul Şehir Tiyatrosunda "Kadınlar" Erkekler o olmasaydı. Lütfi AY Oyun: "Kadınlar", (Oyun, 12 tablo). Yazan: Claire Boothe Luce. Çeviren: Bedia Akkoyunlu. Tiyatro: İstanbul Şehir Tiyatrosu (Tepebaşı). Sahneye koyan: Tunç Yalman. Dekor: Leylâ Süren. Konu: Yalnız kadınların -hem de tam 46 çeşitli meslekten ve meşrepten 46 kadının- oynadığı, kolayca tahmin edilebileceği gibi de yalnız- erkekle- rin söz konusu edildiği bir oyun... Daha doğrusu, aile bağlılıkları üzerin- deki kötü etkileriyle, dedikodunun hakim olduğu sosyetenin oldukça kes- kin bir hicvi. Tanınmış -hattâ Amerika Birleşik Devletlerinin Roma Bü- yük Elçiliğini yapmış- bir kadın olan yazar, amerikan toplumunda ve ailesinde önemli yeri olan benzerlerinin, kendilerine duydukları, güven, gurur meselesi haline getirdikleri erkek zaafları karşısındaki müsama- hasızlıklarıyla neler kaybettiklerini çok iyi biliyor, canlı, renkli tablolar içinde bunu ustalıkla gösteriyor. En aklıbaşında sayılan bir kadın, Mrs. Haines (Şirin Devrim), kocasının bir manikürcü kızla olan geçici mace- rasını, en yakın arkadaşlarının teşvikiyle, lüzumundan fazla ciddiye almış, işi boşanmıya, aile düzenini bozmıya kadar vardırmış, ama çok geçmeden nekadar yanlış hareket ettiğini de anlamıştır. Değersiz bir kadının oyun- cağı olan kocasını, zekâsını kullanarak, onun elinden kurtarırken, bütün kadınlara, evliliğin gerektirdiği fedakârlık payını da hatırlatmaktadır. Oynıyanlar: Şirin Devrim (Mrs. Haines), Jeyfen Mahfi Ayral (Pegey), Şükrü Atay (Emily), Melâhat İçli (Olga), Şaziye Moral (Mrs. Morehead), Gül Gülgün (Crystal Allen) Saadet Eliaçık (Prenses Tamara), Nezihe Becerikli (Maggie), Bedia Muvahhit (Kontes de Lage) Hümaşah Göker (Myriam) ves. (46 kadın rolü Beğendiğim: Yazarın renkli, canlı tablolar içinde, amerikan sosyete- sinin âdeta bir kesitini veren sağlam tekniği, ince ve keskin hiciv gücü. Tunç Yalmanın, bu kadar kalabalık ve değişik mekânlı oyuna vermeği başardığı akıcılık, üslüp ve ifade bütünlüğü. Başrolde Şirin Devrimin öl- çülü, duygulu ve zeki oyunu. Gönül Ülkünün, Şükriye Atayın, Melâhat İçlinin başarılı -sosyete kadınları ve geveze manikürcü- tipleri. Erkek av- cısı Crystal Allen'in hoppa şımarık taraflarını iyi belirten Gül Gülgünun sevimli oyunu. Genç koca meraklısı Kontes de Lage'da Bedia Muvahhi- din, Kültür fizik öğretmeni'nde de Suna Pekuy3alın başarılı kompozisyon- ları. Beğenemediğim: Kostümlerin zenginliği, m kişili oyunun can- lılığı ve renkliliği yanında sönük kalan dekorla Sonuç: Şehir Tiyatrosu sahnelerinde gördüğüm en başarılı komedisi. amerikan

Bu sayıdan diğer sayfalar: