Adı: uy babo Yazarı: Fikret Otyam. Türü: Gezi notları Yayınlayan : Dost Yayınları 35, Ge- zi dizisi 5. Baskı: Kardeş 1962, Ankara. İsteme adresi: kilatı, bul, Matbaası, Kasım Bateş Bayilik teş- Çatalçeşme Cağaloğlu İstan- 112 sayfa 3 lira. : Gazeteci Fikret Otyam, ga- zeteciliğinin ötesinde ressamdır, ga- me ötesinde şairdir, müzis- yendir ve bütün bunların üstünde de sezgindir. Fikret Otyam şimdiye kadar, ki- tap halinde üç gezi nota yayınladı. Bunlar "Ha bu Diyar", "Gide Gide", "Gide Gide 3" adlarını taşımaktadır- lar. Otyam gazetecilikten, ressam- lıktan, folklar sraşırıcılığından çok, şimdi gezi notla raşmakta, modern anlamda "seyahatnameler yaz maktadır. Bunlar, okuyucuyu kah eğlendiren, kâh düşündüren, çoğu zaman da, gerçekleri apaçık göz- ler önüne serdiği için, üzen seyahat nameleridir. Otyam, "Gide Gide" adını gezi notları için genel bir ad saymıştır. Son kitabı olan "Uy Babo", gide gi- de serisinin dördüncü kitabıdır. "Uy Babo'da Fikret Otyam, kış ortasın- da Vana yaptığı bir kara yolculuğu- nu anlatmaktadır. "Uy Babo"nun ikinci bölümünde, Zonguldağın kömür madenleri anla- tılıyor. Havza adı verilen o büyük, o kapkara kömür yataklarının altı ve üstü... Beğendiğim: "Uy Babo"yu beğen- memeğe imkan Denilebilir ki edebiyatımızın en güçlü ge- zi yazandır. Bir zamanlar Evliya Çe- lebi ne ise, benim ölçülerime göre, bugün de Otyam odur. Türk edebi- yatında gezi notları kaleme alanla- rın ı sayısı hayli az. Üstelik, bunların bol edebiyat yap- olmuşlardır, ya da gevezelikten öteye gidememiş- lerdir. Otyam ise bütün bu seviyele- rin çok, ama cok üstündedir. Sonuç: Büyük şehirlerden dışarda köy diye Kadıköyünü bilenler, okul sı- ralarında Anadolu için öğrene öğrene "Gezsen Anadoluyu" şiirini öğrenen- ler "Uy Babo"yu ve Otyamın bun- dan önce yayınlanmış diğer kitapla- rını mutlaka okumalıdırlar. İlhami SOYSAL AKiSÇiLER SiZiN O iÇiN GÖRDÜLER,DİNLEDİLER, SEÇTİLER Kitaplar Hoşgeldin Halil İbrahim: aşkın içinde, alın terinde" diyen A. Kadirin inni kim sevmez ki? Kapak resmini Ferit Öngörenin, simlerini de yine Ferit Balabanın yaptığı "Hoşgeldin Halil İbrahim", A. Kadirin sıcak, samimi, buram buram insan kokan şiirleriy- le dolu. A. Kadir, kitabım, "Tek Ba- şıma Düşündüğüm Şarkılar" ve "Hoş geldin Halil İbrahim" diye iki bölü- me ayırmış. İki bölümde de her za- man, tekrar tekrar okunacak şiirler var. İşte "Yumruk" üri. o “Yersin yumruğu. - Arkasından bir yumruk daha. - Ama bir açtın mı gözünü, - Uyuyabilirsen uyu." Bu şiiri okuduk- tan sonra uyuyabilirsen uyu! Hele bir de "Çile" şiiri var ki, tadına do- yulmuyor: "Sen orda bağrına bas dur en büyük çileyi, - ben burda en büyük çileyi doldurayım, - ekmeğe muhtaç, hürriyete muhtaç, sana muhtaç, - Sen orda dalından kopa- rılmış bir zerdali gibi dur, - ben bur- da zerdalisiz bir dal durayım." Tebliğ'in, "Bugünün diliyle Mevlana'nın, Mi. nın ve "Dört Pencere"nin şairi A. Kadirin "Hoş- geldin Halil İbrahim"ini şiirseverle- re salık veririz. "Bu dünya Tre- Öngörenle Din ve Sanat: Varlık yayınlarından faydalı bir kitap daha... Burhan Top- rak, tanınmış Batık yazarlardan François Mauriac, Louis Massignon, Bernard Groethuysen, Andre Suares ve Henry de Montherlant'ın, sanatın dinle olan münasebetleri konusunda- ki düşüncelerini "Din ve Sanat" ad- lı kitapta bir araya getirmiş. Kitap- ta Burhan Toprakın kendi düşünce- leri de yer almış. Büyük sanatçıla- rın o karışık, esrarengiz dünyaları- nı az - çok tanımak, elbette ki her- kesin istediği birşeydir. Bu bakımdan, Burhan Toprakın büyük bir emekle hazırladığı "Din ve Sanat" adlı ki- tap büyük bir etüd değeri taşımakta- dır. İsteme adresi: Varlık Yayınevi, Ankara caddesi, İstanbul. Dişi Kedi: Kadın ruhunu çırılçıplak ortaya seren ünlü fransız kadın ya- zan Colette Türkiyede çok az tanı- nır. Oysa o, bütün dünyada çok iyi tanınan, oldukça büyük bir roman- cıdır. Kadın ruhunu, kadınların iç dünyasını çok iyi tahlil ettiğinden, eserleri kendisine gittikçe (o büyüyen bir ün sağlamıştır. "Dişi Kedi", lette'in çok beğenilen bir romanıdır. Azra Erhatın tertemiz bir türkçeyle çevirdiği bu güzel eseri, Colette'i se- venlere salık veririz. İsteme adresi: Varlık Yayınevi, Ankara caddesi, İstanbul Sergi Suluboya: Ressam Cemal Güvenç ile Hikmet Durer, suluboya eserlerini, 15 Mart 1963 Cuma günü Ankarada, Türk Amerikan Derneği salonların- da sergilediler. İlk gün büyük bir. davetli kalabalığı tarafından gezilen sergide Cemal Güvençin 24, Hikmet Durerin ise 30 kadar suluboyası bu- lunmaktadır. Cemal Güvenç sulubo- yayı ustalıkla kullanmış, rer zayıf. İkisi arasında gerek re-. sim anlayışı ve gerekse teknik, ba- kımdan büyük fark var. Kendini ye- nileme çabası göstermezse, çin, daha şimdiden, bitmiş denilebi- lir. Ama Cemal Güvenç, ilerde daha güçlü eserler verebilecek durumda- dır. Bilhassa "Kompozisyon I, Il, 777, IV", "Pazarda Köylü Kadınlar", "Bir Köy", "Harman", "Dere" tablo. ları başarılı. Sergi 28 Marta kadar açık kala- caktır. Sanatseverlere salık verilir. Sinema Yastık Sohbeti: Rook Hudson ve Do- ris Day'ın hoş bir komedisi. Tatlı te- lefon muhavereleri ve yakışıklı Rook Hudson'un maceraları. Filmde ara- nan, tatlı sesli Dorris Day'in şarkı- larıydı. Fakat ne yazık filmin tek bir sahnesinde bile Day'den tek bir şarkı yok! Hoş bir Amerikan komedisi seyretmek ve dinlenmek is- teyenlere salık verilir. (Ankara) Kanlı Roma: Rhonda Fleming'in pek değersiz bir kurdelâsı. Romanın son günlerini filmi. doğuyor hıristiyanlığın yeni bir propagandası. Macera film- lerine meraklı olanlara salık verilir. (Ankara) AKİS/23