SİNEMA Festivaller Venedik XXJI. e yuhaların ayyuka oçıktı- salonun ön sıralarından kara orta boylu bir adam kalktı, ilerde, başı dimdik ve mağ- rur, ağır adımlarla ilerleyerek sali- seye vardı. "Bu kadarıda olmaz. Bu film değil, rezalet! Sinema adına işlenen bu cinayete jüri nasıl * büyük mukâfatı verir?" seslerine "Yaşasın büyük jüri! Yaşasın Alain Resnais!" bağrışmaları karışıyordu. Ama sonun da salondakiler sükünet buldular ve Jüri Başkam, kara kuru adamın elini hararetle sıkarak "L'Ann&e Dernidre Marienbad -Geçen Yıl oMarienbad'- da"daki başarısından dolayı (o kazan- dığı, . festivalin büyük armağanı "Al- tın Aslan'ı kendisine verdi. Kara ku- ru adam, büyük armağanı aldıktan sonra hiç birşey söylemedi, yalnız Balonu kısa bir an, şöyle tepeden tır- nağa süzdü ve yine geldiği gibi söz- leri ilerde, başı dimdik ve mağrur, kuru, gözleri ağır ağır sahneden aşağı indi, yerine geçip oturdu. Seyircilerin çeşitli tepkileriyle karşılaşan kara kuru adamın adı Alain Resnais idi,Onun ardından ö- bür armağanlar da sırasıyla (odağı- tılmaya başlandı. Açıklanan büyük jüri kararlarına göre: oyuncu armağanı wa'nın "Yojimbo" filmindeki başarılı oyunundan ötürü Toshiro Mifune'ye, en iyi kadın oyuncu oClaude-Autand Lara'nın "Öldürmeyeceksin"i ile Su- zanne Flont'a, Jüri Özel Armağanı M. Alovile V. Naoumov'un ortakla- şa filmleri "Yeni Doğan Barış" o fil- mine, Uluslararası Sinema Yazarları Birliği Armağanı da Renato Caste- tellani'nin "İ Banditi Orgosolo-Hay- dut" filmine verildi. Aslar koşusu Uluslararası XXII. Venedik Film Festivali,' bu yıl öteki yıllara kar- şılık daha büyük bir önem taşıyordu. Buna sebep de her ulusun kendi ülke- sinin en iyi sinemacısı ile yarışmaya katılmış olmasıydı. Fransa ile A. B. D. nin genç kuşak sinemacılarına karşılık, ilk defadır ki İtalya, yeni ve cesur sinemacı kuşağının odışında kalan eski ustalarla kendisini temsil ettirmekteydi. 1961 Berlin oFestiva- linde eskilerden Antonioni'nin "La Notte-Gece" ile büyük armağanı al- ması ve gençlerden Elio Petri'nin ise Sandra Milo ve Laurent Terzieff "Vanina Vanini" de Eskiye rağbet olsaydı... 32 eli boş dönmesinden bir hayli gözleri korkan İtalya, aynı yılın son festiva- line Roberto Rosselini, Vittorio de Sica ve Renato Castellani gibi ustalarla Okatılmayı tercih üzerine çeken İngiltere -Berlin (o ve Moskova festivallerinde Peter Finch, biri Ralph Thomas'ın "No Love For Johnnie", diğeri de Ken Hughes'un "Oscar Wilde" filmlerindeki rollerin- den dolayı en iyi erkek oyuncu seçil- mişti- Basil Dearden'in "Victim-Kur- ban"ıyla, A. B. D. gençlerden Peter Glenville'in "Summer And moke- Yaz ve Duman"ı ve Etien Perier'in "The Bridge To the Sun-Güneş Köp- rüsü" ile, Japonya Kurusawa'nın "Yo- jimbo"su. Çekoslovakya Stanislav Barabas'ın "Güvercin Sesi", oRusya Alov ve Naoumov'un "Yeni Doğan Barışı ve Polonya da Walda'mn "Samson"uyla festivalde şans odeni- yorlardı. Fransanın kozları ise, en büyüğü Alain Resnais'in "L'Ann&e Derniğre Marienbad-Geçen yıl Mari- enbad'da"sı ve 3 Jean-Gabriel Al- bicocco'dan " Fille Aux Yeux D'Or-Altın Gözlü Kız"ıydı. . açıldığı zaman o büyük armağan için en güçlü aday olarak Alain Resnais, Roberto Rosselini, Akira Kurusawa ve Vittorio De Sica ile Renato Castellani'nin adları ileri Festival kişiliklerini kabul ettirmişler, ma dünyasında kendilerini usta say- dırmışlar ve bu arada yıllardır o ya- pılagelmekte olan çeşitli uluslararası film festivallerinde çeşitli aarmağan- O yüzden asıl seç- bir gerçekti. Filmler Alkış ve yuha Senaryosunu ve diyaloglarını Robbe-Grillet'nin yazdığı, Resnais'nin "Geçen Yıl oMarienbad'- da"nın konusu, muhteşem fakat so- ğuk bir dekor içindeki bir sarayda geçmektedir. Zengin kumara, dansa, gevezeliğe, düelloya alışkın müşteri- sırasında bir yüzden bir yüze (o geçe- rek en az kendisi kadar garip (bir genç kadın üzerinde durur. Erkek belki de eski bir hikâyenin kendile- rini birleştireceğinden emindir. oKa- dın birden korkmuştur, bu yumuşak ve rahat dünyayı, üzerine titreyen bir başka erkeği terkedip gitmeyi is- AKİS, 11 EYLÜL 1961