S I1 N | Filmler "Üç arkadaş" yaktakımından üç arkadaş var. Biri yetçı biri seyyar fotoğ- rafçı, öbürü de kundura boyacısı. Kendi haline bırakılmış harap bir köşkün içinde yatıp kalkıyorlar. Gün- leri aynı monotonluk, aynı başıboş- luk ve gayesizlik içinde geçiyor, a- ma hayattan pek öyle büyük şikâyet- leri de yok. r gece kendileri gibi ayakta kımından iğne iplik satan kör bir kıza rastlıyorlar Kız kimsesiz, ba- kımsız ve aç. Üç kafadar, once acıma duygusuyla, yardım maksadıyla kızı aralarına alıyorlar Kız kısa zaman- da onların mânâsız ve boş hayatları- na bir değişiklik, bir canlılık getiri- yor. Uç arkadaşın yaşayışlarının bir gayesi'haline geliveriyor. Kafadarlar kör kızın hayalıne bambaşka bir dün- ya çiz Kendilerini 1yılıksever mılyonerler yaşadıkları yıkık dökük yeri işe bir cennet olarak tanıtıyor- lar. Üç arkadaş, hayatta bir iş gör- menin, birşeye yaramanın — verdiği sevinç ve gurur içinde, kıza ellerin- den gelen yardımı yaparlarken, be- riki devaml olarak gözlerinin açıl- masını, kendilerine yardım eden bu üç meleği görmek istiyor. Hakiki mılyonerler 1çın pek büyük sayılma- yacak a rafım bizim Zzo- raki zengınler nasıl karşılasın" Ama niyetçi Murat abayı yakmış bir kere. Satacak birşey, borç alabilecek bırı bulamayınca boyacı Mıstıkın da dımıyla hırsızlık yapıyor. Gerekli pa— rayı zorbalıkla sağlıyor. Böylelikle E M A niyetçi ile boyacı hapse, kör kız ise ameliyat masasına gidiyor. Dışarda kalan fotoğrafçı Artin, gözleri açıldıktan sonra dostlarını biçimli insanlar arasında ariyan kı- yanına -kılığından kıyafetinden devam ediyorlar. zın artık sevilen bir şarkıcı olduğu- nu ogrenıyorlar Aralarında ken_dıle— k an bir Te 1 boyun eğmek, kös kös dönüp git- mekten başk T çare yoktur, ama a bir ç kız onları tanıyor, ü bır ta- rafa fırlatarak bu iyi insanlara ko- şuyor. Chaplin'in izinde s#efiç arkadaş' ın hikâyesi ana- hatlarıyle Chaplin'in 1931 de yaptığı "City Lights - Şehir ışıkları" nı hatırlatıyor. Filmin senaryocuları Çikiş noktalarında -Çhaplin'den dalanmış olabilirler. Fakat hikâye- sinin geliştirilmesi, işlenişi ile "Uç ş', "Şehir ışıkları" nin bir Türkiye nüshası olmaktan çıkıyor, kendi şahsiyetine bürünüyor. Ama bu şahsiyet bile, sevinilmesi gerektiği gibi, Chaplin goruşlerı duyuşları ve tesirleri ile yuğrulmuştur. Üç ayak- takmının yaşadığı mânâsız ve boş hayat belki "bir köpeğin hayatı" dür, ama gene de yaşanmağa değer. Bü- tün yokluklara ve sıkıntılara rağ- men ümit. dostluk, sevgi, yaşama sevincinin başlıca kaynaklan insan- lar arasında karşılıklı dayanışma i- Sezerli, Hakan, Tozan "Üç Arkadaş' Kör kızın üç.meleği. AKİS, 10 OCAK 1959 Memduh Ün Umulmayan başarı... yi bir dünyanın temelleridir. Niyet- çi Murat tipi, Chaplin'nin ilk filmleri Keystone komedilerinden bu yana bütün eserlerinin temel direği olan "küçük kahraman" m yakın bir ak- rabası sayılabilir. O da iyidir, doğ- rudur, zayıfa yardımcı, sevdiklerine karşı feragat sahıbıdır Yaşamasını, eğlenceyi sever, kadı karşısında romantiktir, ıcabettıgı vakit uğrun- da yapamıyacağı şey yoktur; döğü- şür, hapse girer, kendi elinde birşey yoktur ,ama centilmenlikten gerı kalmaz Kör genç kız da, Chaplin'in zayıf, yardıma muhtaç, fakat iyiliği unutmıyan klâsik kadın tipinin bir rneği Günün birinde şöhrete ka- vuşunca "Sahne ışıkları" ,nın parlak- lıgı gözlerını kamaştırmaz kolları- vaziyete gelmesını sağlıyan kuçuk insanlara aç Ummadık taş "Ü ç arkadaş" senaryosunun ilk şekli Aydın Arakon, Metin Erk. san ve Muammer Çubukçu tarafın- dan yazılmıştır. Aydın Arakon, ke : : : üşündüğü — senaryo- sunu, prodüktör bulamayınca sat- arkadaş" kendisini görüntü getırecek Tejisörü yıllarca rafta bek- runda kalmıştır. Nihayet günün b_i_tinde bu hikâye — rejisör Memduh Ünün eline geçti. Senaryo— nun yazarları, "Üç arkadaş in re- jisörlüğünü Memduh Ünün yapacağı- nı duyunca prodüktör Talât Emine dalı ve kasvetli melodramları mey- dana getirenlerden biri olarak bili- niyordu. Kim bilir güzelim senaryo- ları onun elinde hale eleceku? Onun için en iyisi bu ço 27