Sınıfta Bilgisayarlar ALISON B. BASS Çev. Birgül ASENA Roxbury’deki Hennigan İlkokulu'- nun önündeki caddede, paslanmak- ta olan iki arabanın iskeleti göze çar- pıyor. Binanın rengi zor seçilen bej, duvarları çeşitli resimler ile rastgele kaplanmış, çimler ise uzun ve bakım- sız. Caddeye bakan tüm kapılar ki- litli ve binaya tek giriş ara sokakta saklı kalmış bir kapıdan yapılabili- yor İçeride etraf daha neşeli. Üzerleri- ne renkli kalemlerle resimler çizilmiş olan kağıtlar beton duvarları gizle- mekte ve karanlık bir koridordan ses, ışık ve çocuk dolu iki büyük odaya çıkılmakta. Çocuklar, üç yuvarlak bilgisayar masasının çevresinte otur- tulmuşlar, gözlerini yeşil CRT ekran- lara dikmiş, birbirleriyle gevezelik ediyorlar. Küçük bir çocuğun ekra- nında her biri başka renkte olan içi- çe kareler görünüyor. Ancak; iki sı- ra geride, ekranı bomboş görünen da- ha ufak bir kız oturuyor. Elleri ha- reketsiz ve gözlerini dizlerine indir- miş. 16 Her iki öğrenci de Hennigan'ın eği- tim programında bilgisayarların kul- lanılması için geliştirilmiş olan “*He- adlight Projesi” kapsamı içersinde- ler. -Matematik ve Eğitim Profesörü Seymour Papert tarafından 1985 yı- lında M.I.T.* içerisinde geliştirilen “Headlight Projesi” bir devlet oku- lundaki eğitim düzenini ilerletmek üzere atılmış istekli bir adım sayıla- ilir.- Matematikçi, bilgisayar uzmanı ve bir antropolog olan Papert, “Henni- gan'ı seçmemizin nedeni ABD'deki eğitim probleminin merkezinde yer alışıdır” ve “*Hennigan, ebeveynlerin yaşamlarını tek başlarına sürdürme- ye çalışmaları, evdeki eğitimin sağla- namayışı gibi çok çeşitli problemler- le dolu olan bir şehir-içi okul, eğitil- miş toplumun tam sınırında yer alan bir kültür” demektir. Papert hibe edilen 252 PC'yi ve LOGO programlama dilini bu çevre- ye tanıtmıştı. 1960'da Papert tarafın- dan hazırlanmış olan LOGO, ardın- dan yüzlerce eğitim yazılımının orta- ya çıkmasına neden olmuş ve nere- deyse bir çığır açmıştır. Her sene M.I.T. bünyesinde bir haftalık LO- GO konferansı gerçekleştirilmekte- dir. Hennigan'ın deneyinde ise LO- GO'nun umut verici iki yan ürünü de kullanıldı: Programlamayı kelime iş- lem ile bağdaştıran 'LOĞO writer' paketi ve çocukların *Lego' setlerin- deki parçalar ile bilgisayarı kullana- rak oyuncaklar yapmalarını sağlayan bir yazılım olan 'LEĞGO/LOGĞO". LOGO, günlük İngilizce'nin kullanı- mıyla, çocuklara her türlü geometrik şekil, sembol ve karmaşık resimlerin çizim olanağını sunmaktadır. *“Kalem ”"'leri, ekranda her yöne ha- reket ettirilebilen grimsi kabarık gö- rünümlü bir şekil olan “Turtle”'dır.* Turtle, çocukların matematiksel kav- ramları kitaptaki problemler ile sağ- layamayacakları biçimde, gözlerinde canlandırmalarını ve kavramalarını sağlamaktadır. Papert, “Turtle'ın yönlendirilme-