Makine Diline Merhaba (7) AYHAN KALAYLIOĞLU 5. ASSEMBLER Assembler programı, makine dilin- de yazacağımız programları, BA- SIC'te yazıyormuş rahatlığıyla girme- mizi sağlar. Aynen, BASIC'teki gibi satırları listeler, ekranda değiştirebi- lir, satır ekleyip çıkarabiliriz. Her bir satırın kendisine ait satır numarası vardır. Bu numaranın arkasından as- sembler komutları gelir. Daha doğ- rusu, bir satır sırasıyla, satır numa- rası, bir eksi * işareti, bir etiket 'LA- BEL', komut ve operandını, daha sonra da o satıra ait açıklamaları (noktalı virgülle ayrılmış olarak) içe- rir. Tuna'nın, Süper Assembler'de de bahsettiği gibi bu açıklama kısmını kullanmayı ihmal etmeyin. Yoksa, birkaç ay sonra kendi programınız- dan bir şey anlayamazsınız. Burada kullanılan açıklamalar, üretilen ko- du hiçbir türlü etkilemiyor ve sadece dökümantasyon amaçlarıyla kullana- lıyor. Şimdi bir örnek satır görelim: 100 -TEXT LDA $70,X; BAŞLANGIÇ DEĞERİNİ ALMAK Şu anda yazmakta olduğunuz programa, “source' veya kaynak programı denir. Bu programları di- ğer programlardan kolayca ayırdede- bilmek için isimlerinin sonlarına “.SRC” ekleminizi tavsiye ederiz. Assembler'ın, bu kaynak programın- dan ürettiği obje kodunun isiminin sonuna da “*.OBJ” eklerseniz, çok genel bir konvansiyona uymuş olur- sunuz. Diyelim ki kaynak programınızı tümüyle yazdınız. Şimdi, RUN ko- mutunu kullanarak assembler prog- ramının, öbje kodunu üretmesini sağ- layın. Kaynak programınız içinde hiçbir şey belirtmediyseniz, obje ko- du bellekte üretilecektir. Eğer *.OB' komutunu kullandıysanız, obje ko- dunuz sadece disket sürücüsüne be- lirttiğiniz ad altında gidecektir. Ob- je kodu üretilirken istenirse bir de as- sembler listing'i alınabilir. Bu listing, istenirse ekrana, istenirse bir dosya- ya, istenirse yazıcıya çıkarılabilir. Eğer tüm “assembiy' işlemi hatasız olarak biterse, assembler üretilen ob- je kodunun ilk ve son byte'larının ad- reslerini ve tüm işlemin ne kadar za- man sürdüğünü anlatan mesajlar ve- rir. Arkasından 'READY.' mesajı ile direkt moda çıkarsınız. Şimdi ister- seniz, bir de sembol tablosunu göre- bilirsiniz. Bunun için */! veya /!/” komutlarını kullanabilirsiniz. Diler- seniz, sembol tablosunun, üretilen as- sembler listing'inin arkasından oto- matik olarak listelenmesini sağlaya: bilirsiniz. Bir önceki bölümde gördüğümüz, karakter setini ekranda çıkaran örnek bizi oldukça yormuştu. Bunun nede- ni ise gereksiz yere uğraştıran hesap- lama ve sayı sistemi çevirme işlemle- Commodore