1 Temmuz 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 21

1 Temmuz 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 21

Kelime Denizi Çeviren: Güven Savaş Kızıltan Bir metin sistemine gereksinim duy- duğunuzu biliyor muydunuz? Eğer bilmiyorsanız, neden böyle bir siste- me gereksinim duyduğunuzu aşağıda- ki yazıdan öğrenebilirsiniz. Doğruyu söylemek gerekirse, bir ev bilgisayarıyla yalnızca oyun oynana- bileceğini ileri süren bir kişi C-64 ile gerçek bir çalışma ortaya çıkarmayı büyük bir olasılıkla henüz hiç dene- memiştir. Dolayısıyla, neler kaçırmış olduğunun bilincinde de değildir. Hiç kuşkusuz, ev içinde de elektro- nik metin işleme çağının koşullarına uygun bir ortam yaratılabilir. Üste- lik hem görece ucuz hem de yararlı bir iştir bu. Bu arada, özellikle C-64 için olağanüstü programlar sunan ge- niş bir seçenekler yelpazesi mevcut- tur. Bu programlar sayesinde C-64, normal olarak bir kişisel bilgisayar tarafından gerçekleştirileceği pek umulmayan işler çıkarabilmektedir. Bunu bir örnekle somutlaştıralım: Bir ış dı]ekçcsı yazdıgınızı düşünün. Ama 2.. Bir “R” harfi yerine “E* yazmamış mısınızı Daktilo hataları- 22 nın iyi bir izlenim bırakmadığını bil- diğiniz için yazmakta olduğunuz ka- ğıdı çıkarıp çöp sepetine atıyorsunuz. Tabii bu arada sinirleriniz de bir par- ça geriliyor ister istemez ve böylece ikinci bir daktilo hatası programlan- mış oluyor. Eğer iş dilekçenizi bilgisayarla yaz- mış olsaydınız bu tür bir sorunun tümden ortadan kalkmış olduğuna emin olabilirdiniz. Bunu sağlamak için, bilgisayarın yanı sıra bir metin- işleme programına ve bir yazıcıya ge- reksinim duyacaksınız doğal olarak. İş dilekçenizin çok güzel bir yazı ka- rakterine sahip olmasını düşündüğü- nüzü varsaydığımızdan, biz size bir teker-yazıcıyı tavsiye ederiz. Bunun çok pahalıya geleceğini sanıyorsanız, teker-yazıcı fiyatlarının 595 Mark'tan başladığını ve bilgisayar bağlantılı bir daktilo makinesinin de pek öyle dün- yanın parasına malolmadığını söyle- Bir metin programının alışılagelen bir yazı makinesine oranla (bellekli yazı makineleri dışında) sahip oldu- Commodore ğu büyük avantajı kuşkusuz biliyor- sunuz: Bu sayede daktilo hataları çok kolay düzeltilebilmektedir. Yanlış harfin üstüne doğrusunun öylece ya- zılmasıyla düzeltim işi tamamlanmış olmaktadır. Metnin arasına bir keli- menin ya da tüm bir cümlenin eklen- mesi de aynı derecede kolaydır. Bu- nun için nereden ekleme yapılmak is- teniyorsa yazmaya oradan başlamak ve diğer bütün kelimeleri öylece sıra- lamak yeterli olmaktadır. Metnin geri kalan bölümü ise eklenen kelimelerin sayısına göre aşağıya doğru kaymak- ta ve bu işlem metnin genel düzenin- de herhangi bir olumsuz değişikliğe yolaçmamaktadır. İyilikler de (Kötülükler Gibi) Ender Olarak Tek Başlarına Gelirler Silme işleminde de benzer bir du- rum söz konusudur. Tek tek harfleri ya da kelimeleri silme tuşunu kulla- narak düzeltmek mümkündür. Daha büyük metin bölümlerini ise, silme iş- leminden önce işaretlemek gerekmek- tedir. Böylece, metnin hangi nokta- dan başlayarak ve ne ölçüde silinmesi