olursa olsun intikamını almayı kafa- sına koyar. Ninetta'nın babasını takip eder, bir kolayına getirip güpegündüz komiseri öldürür. Öldürme olayı Ninetta'yı yıkar, çö- kertir. Kamburdan nefret etmektedir. ve babasının intikamını almayı okur- maktadır. Faşistler, komiserin kaati- lini -yani Kamburu- ansızın kıstırıp ele geçirirler. Kambur, aranan kam- bur olmadığını iddia eder. Teşhis için Ninetta'yı çağırırlar. Dayak yemiş, iş- kenceden tanınmaz hale gelmiş olan Kamburu bir kışkırtma sonucu tanım- layan Ninetta, bu yoldan giderek in- tikamını gerçekleştirmiş olur. Polis, Kamburun aracılığında di- ger mukavemetçileri de yakalamak a- macıyla Kambura baskı yapar ve onu ökse olarak kullanmayı dener. (Hiç mukavemetçilerin Kambur, şaşkındır. Sonradan kesin bir karara varır Ar- kadaşlarını ele vermeyecek, asıl onla- rın yardımıyla kendini kurtarıp kaça caktır. Mukavemetçiler de çok geçme- den Kamburun durumundan kuşkula- nıp ardına takılı polislerin farkına va- rırlar ve Kambur, arkadaşı Ermonco'- nun (Pier Paolo Pasolin) yardımıyla yakasını polislerden kurtarır. Hikâyenin bundan sonrasında ge- lişim ikili bir yola sapmaktadır. Sa- vaş biter, İtalya müttefik kuvvetlerin- ce işgal edilir. Almanlara ve faşistlere karşı direnip savaşanların ellerinden silahları alınır. Bu arada politika da, barışın gerçekleşmesi konusunda ça- lışmaya girişir. Bu tür bir barışa alışkın olmayan Kambur, silâhını teslim etmek şöyle dursun, kendi başına yeni bir çete ku- rarak savaşını barış içinde de yürüt- meğe başlar. Bu defa da, böylece ka- nuna karşı çıkmış olmaktadır. Gangsterlik yapar, adam öldürür, soy- guna gider. Savaşın getirdiği alışkan- lıklar devam etmektedir. o Ninetta'yı da bir türlü unutamaz, Ninetta ile Kamburun sonu Ö- yandan Ninetta, babasının ölü- münden sonra geçimini sağlamak için işi, etini satmağa kadar vardırır. Önce faşistlerle -yani ilk gücü elin- de tutanlarla -, sonra da amerikan as- kerleriyle -yani ikinci olarak gücü elinde tutanlarla- düşüp kalkmakta- dır. Kamburun ısrarlı arayışına kar- şılık, Ninetta da inatla kaçmaktadır. Öyle ki, Kambur sırf Ninetta'ya ör- nek olsun diye şehirdeki bütün kötü SİNEMA kadınları teker teker toplatır, karar- gâhına getirtir ve onlara para dağı- tarak mesleklerini bırakmalarını ister. Bu konuda kötü kadınları çalıştıran muhabbet tellâlları ile çatışan kambur, polis baskınına uğrar. oNinetta'yı da yanına alarak kaçar, ırmak kenarına iner. Buradan kaçabilecekler ve kurtula caklar mıdır? Lizzani için de, senaryocuları için- de zaten, Kambur ve Kamburun hi- kâyesi polisin baskın vermesiyle sona ermiştir. Bundan sonrası ancak seyir- ci ile sansürü tatmin edici yoldan gö- türerek obir uzlaşma hazırlamaktır. Bir küçük farkla, tabii! Lizzani, kah- Kambur için zaten sansür sonundan Öte bir son yoktur. Şimdi artık italyan sinemasının or- ta kuşak rejisörleri arasında yerini a- lan Lizzani, "II Gobbo di Roma - Asi Kamburun Aşkı"nda, zaman zaman Yeni Gerçekçilerin sinemasını hatır- latan bir çalışma ürünü vermektedir. Hikâyesine mekânlık eden Roma, Ye- ni Gerçekçilerin Romasıdır. Kişiler de, yaşanan günlük hayat da... (Radar Reklâm: 78) - 977 AKİS/33