S İ Filmler “Asi Kamburun Aşkı" Bugün kırkiki yaşlarında bulunan re- jJisör Carlo Lizzani, İtalyan sine- masının artık pek "yeni"lerinden sa- yılmamaktadır. Romalı ve 1922 do- gumlu Carlo Lizzani, "beyaz telefon- lu filmler'e karşı çıkan, aydın ve ger- çek sinemaseverlerdendir. e Öğrencilik yıllarındayken kendisi gibi aydın ve ilerici sinemadan yana olan bir grup- la birleşti ve "Cinema" ile "Bianco e nero - Siyah Beyaz" dergilerini yayın- ladı. İlk pratik sinema denemeleri, kısa metrajlı o dokümanter - belge - filmleridir. Daha sonra Yeni Gerçek- çiliğin (oustalarından De Santis ile - yardımcısı olarak - "Caccia tragia - Acılı Toprak"da, "Riso Amaro - Acı Pirinç"te ve Non ce pace tra gli ulivi - Zeytinliklerin (Altında Sükün Yok" da, De Santis'ten sonra Lattuada ile "TI mulino del Po - Po Irmağı Değir- meni"nde ve Rosselini ile de "Ger- mania, anno zero - Almanya, Sıfır Yılı'nda çalışan Lizzani, ayrıca "Po Irmağı Değirmeni'nin oyuncuları ara- sında yer aldı. De Santis, Lattuada ve Rosselini belki kişi olarak ayrı insanlardır ama -o günler içinde - kafa yapısı bakı- mından birleşik yanları olan rejisör- mutsuzluğun üstüne bir de karamsar- lık çöreklenmişti. Yeni Gerçekçiler, sinemada, gerçe- gi olduğu gibi seyirciye vererek ge- lecek için dayanışmanın, halk olarak birbirlerine mutlaka güvenin (gerekli olduğunu umudu kaybetmemenin Zo- runluğunu duyurmaya çabalıyorlardı. Carlo Lizzani, yazar olarak, sinema nazariyatçısı olarak başlangıçtan beri Yeni Gerçekçilerden yanaydı. o Yar- dımcılığı, çalıştıklarıyla onu kafa bir- liğinin Tr İ. güç birliğine de gö- türdü. Hem De Santis, hem Lattuada ve la de Rosselini, genç Lizzani'yi etkilediler. Bu üç rejisörün içinde Liz- zani, en çok De Santis etkisinde kaldı ve o etkiyi sürdürdü. Sonraki ustala- rından Puccini Pietrangeli ve Anto- nioni, Lizzani üzerinde birinciler ka- dar etkili olamadılar. Lizzani aydın, ilerici ve aşırı solcu bir tutumdaydı. NE M A Savaşçı fert si Kamburun Aşkı-İl Gobbo di Ro ma"nın senaryosu bir senaryocu - Luciano Vincenzoni - ve Lizzani'nin dışında bir üçüncü senaryocu ve re- jisör - Elio Petri - üçlüsü tarafından yazılmıştır. İtalyanca ve ingilizce ad- ları her ne kadar (oOHugo'nun ünlü "Notre Dame'ın Kamburu" ile çağrı- şım yapıyorsa da, Lizzani'nin kambu- ru ile Hugo'nun Ouasimodo'sunun u- zak yakın bir ilişiği yoktur. Lizzani ve senaryoculan "II Gob- bo di Roma - Asi Kamburun Aşkı"n- da son derece gerçekçi bir hikâyeyi anlatmaktadırlar. Hikâyenin baş kah- ramanı Kambur (Gerard Blain) ye- timhanelerde büyümüş, sonra da sonra da iki arkadaşı sıralarını sa vacaklardır. Eve giren Kambur, Ninetta'nın di renmesiyle karşılaşır, fakat bu diren meyi yener, Ninetta için Kambura aç isteğine boyun eğmekten başka ya pılacak hiç birşey yoktur. Biraz da li derci bir davranışla bu boyun eğme kabullenirken, Kamburu içten içe ye diğinin farkında değildir. Kambur; Ninetta'nın yanından ay rıldıktan sonra, çözemediği duygular la öbür iki arkadaşını Ninetta'ya ta salluta bırakmaz. Geriye kalan iki ki şi - Ninetta ile babası- o arasında Kambur ve hareketi, katiyen sözkonu su edilmez. Fakat, bu tasallut olay Baba Ninetta'ya giderek tesir eder. faşistlerin adamıdır ve bunu bir zo runluk olarak değil, isteyerek yap Gerard Blain ve Anna Maria Ferrero "Âsi Kamburun Aşkı"nda Topluma kafa tutan adam kakların insanı olmuş ve ikinci Dün- ya Savaşında da faşistlere karşı ne- denini pek bilinçli olarak kavrama- dan silâha sarılmış, gizli mukavemet- çilerin yanına geçmiştir. Savaş, Kambur için son derece il- gi çekici bir oluştur. Giderek, faşist lerle savaşa savaşa bunu bir alışkan- lık haline de getirecektir. Gizli mu- kavemetçiler, Kamburun gözüpekli- ginden ve yılmazlığından son derece yararlanmaktadırlar. Bu yararlanma sırasında Kambur, ardına düşen bir polis komiserinden öcünü almak için komiserin evine baskın yapar ve kızı Ninetta (Anna Maria Ferrero) ya ta- sallut eder. Başlangıçtaki anlaşmaya göre, kıza ilkin Kambur saldıracak, maktadır. Ninetta olayını çarçabuk unutan Kambur, gizli mukavemetçilerin emir- leri ve verilen görevlerin dışında tek başına da çalışmaktadır. £ Yani, tek başına sabotajlara girişmekte, tek ba- şına faşistleri öldürmekte kendi başı- na buyruk çalışmaya doğru yönelmek- i Gizli mukavemet teşkilâtı, -ve daha bağımsız çalışmaya başlar. AKİS/31