Dağbaşında 17 bin seyirci etiştiğimiz o ve ördüğümüz son temsil akşamı Epidauros' ta 17 bin seyirci vardı. Bu, ertesi gün, Atina gazetelerinin verdikleri resmi istatis- tik rakamıdır. Epidauros'a gitmemiş, olayı görmemiş okuyucu şimdi haklı olarak soracaktır: Dağbaşına onyedi bin seyirci nasıl toplanır, oraya nasıl gelir, nasıl gider? Evet, görmeyince kolay inanılır şey değil, ama görünce insanoğlunun, çalışarak neler, yapabileceğini, orta- ya iyi bir şey çıkarınca da nasıl bü- tün memleketin, hattâ dünyanın dik- katini kendine çekebileceğini (o anla- mak güç olmuyor. Bir kere Epidau- ros'a gelen seyirci yalnız yerli seyirci değil. Bu onyedibin kişinin en azın- den kalkıp oraya nasıl gelir, sonra nasıl gider? İşte şimdi meselenin en can alacak — ve ibretle incelenecek — yönüne geçmiş olacağız. Antik Yu- nan tiyatrosunu eski oaçıkhavalarda canlandırmanın turizm bakımından ne büyük önem taşıdığını kavramak- ta gecikmiyen Yunan Turizm Ofisi, Epidauros'a gelecek seyirciler | için kolaylıkların türlüsünü yaratmış. Bir kere temsiller yalnız cumartesi ove pazar günleri veriliyor. Böylece yerli halk da, hafta tatilinden faydalana- rak, uzak yerlerden bile otemsillere gelebiliyor. Bilet fiyatları her kese ye elverişli: 30 lira ile 4 Ura arasın- da değişiyor. Yunan Turing (Klübü ve bellibaşlı seyahat acentaları, Epi- dauros'a gitmek isteyenlere bütün Epidauros'ta, "Alkestis" Il bin seyircisi var dan yarısı turist, ya Yunanistanı ge- Zip görmeğe gelmişken Oo Epidauros temsillerini de kaçırmamak nın dört bucağından gelmiş tiyatro âşıkları. Komşularımla tiyatroyu ger- çekten seviyorlar, Kilometrelerce yol aşıp, masraf edip, rahatlarından, uy- kularından fedakârlığa katlanıp Epi- dauros'a gelecek kadar, atalarının ikibinüçyüz küsur yıl önce kurdukla- rı bu muhteşem amfileri boş bırakmı- yacak kadar... Yunanistanda bu, her zaman böyle olmuş, tiyatro toplumun başlıca gıdası olarak kalmıştır. Nasıl gelir, nasıl giderler ? Aa onyedibin kişi evinden, otelin- AKİS/28 imkânları sağlamışlar: Atinadan ha- reket eden ve gene oraya dönen pul- mann otokarlar seyircileri, liğine, yorlar. Bu gezi karayoluyla olabildiği gibi, feribotla deniz- yolundan da ya- pılabiliyor. Tercih seyircinin zevkine bırakılmıştır... Cumartesi ve opazar günlerini içine alan hafta tatili ser visleri de var. O zaman seyirci Naup- lion'da bir gece kalıyor, civardaki bü- tün turistik, arkeolojik bölgeleri ge- zip görmek, denize girmek, dinlen- mek ve iki temsili birden görmek fır- satını da buluyor. Bu servisler için otokar fiyatları sadece 60—70 lira- dır. Nauplion'da, yerli halkın evlerin- de, 10—15 liraya temiz pansiyon oda- ları bulmak kaabil olduğu gibi, her keseye elverişli, tam konforlu, tam dokuz tane de otel var... İstenirse Epidauros'taki turizm pavyonların- da veya küçük misafirhanelerde kal- mak da mümkün. Ayrıca Atina ile Nauplion arasında her gün işleyen bir otoray ve 8—10 otobüs seferi de var. Açıkhava tiyatrosunun yan (ba- şındaki trafik teşkilâtı, otokarlara, ö- yerleri, tiyatroya girişte ve sonra bütün yollboyu sağlanan düzen gıpta edilecek bir o mükemmellikte. Onyedibin kişi ve yüzlerce (araba, onbeş dakika içinde, çıt çıkmadan da ğılıyor, yollardan bir insan ve ara- ba seli kıyıya doğru âdeta kendi liftin- den akıyor. Sahnedeki Oyun pi pidauros Festivali bu yaz 16 Hazi- randa başladı, 14 Temmuzda bitti. Bu süre içinde üç yeni oyun sah- neye konuldu, geçen mevsim çıkarıl- mış bir oyun tekrarlandı ve ancak sekiz temsil verildi. Yeniden sahne- ye konulan oyunlar (o Aiskhylos'un "Zincire vurulmuş Prometihtus"u ile Artstophanes'in "Eşek Arıları" " ve Euripides'in "Alkestis" Mir. Tekrar- e da gene Euripides'in "Hekabe" . Bu sekiz temsili, ortalama 120 bin kişi seyretmiştir Biz burdan kapanış (akşamı ikinci temsili verilen "Alkestis"i gö- rebildik. Takis Muzenidis'in oldukça realist bir görüşle sahneye koyduğu bu trajedi, Euripidesi'in, sonu hiç de trajik olmıyan, hattâ bu yüzden "“sa- tirik dram" sayılan, bir oyunudur. Muzenidis, konunun verdiği (oOim- kânları günümüzün tiyatro anlayışıy- la kullanmaktan, gerek Kralın — ye- rine ölmeğe razı olmıyan — eya ana—babasıyla tartışmalarında, rek Heraklesin çok popüler kiğiliğin. de seyirciyi güldürecek unsurlar bul- maktan çekinmemiş. İyi de etmiş, ama Klonis'in sütunlarla yüklü o ve şatafatlı saray dekoru bir açıkhava sahnesinde, hele eskilerin tabiattan başka deki yer vermedikleri Epi- dauros sahnesinde, bir hayli yadırga- nıyor. Buna karşılık, Menelaos Pal- landios'un tatlı müziğiyle İhtiyarlar Korusuna Muzenidis'in kazandırdığı âhenk'i ve tesirli ifade seyirciyi do- yuruyor; Bellibaşlı rollerden Apollon- da Vassilis Canakis, Pheres'te Lykur- gos Kallerghis, nou, Yunan Milli Sahnesinin kalbur- bilmiyen yabancı seyircilere de, an- üstü sanatçüarı olduklarını, dillerini latmakta güçlük çekmiyorlar.