TİYATRO istanbul Melek Ökte İstanbulda Düğünlerde İstanbul seyircisi, Dev let Tiyatrosunun en güçlü kadın sanatçılarından Melek Ökteyi, en başarılı rollerinden birinde, misafir sanatçı olarak seyretmek ve bol bol alkışlamak fırsatını bulacaktır. Melek Ökte bu güzel kompozis- yonunu, On yıl önce! Ankarada, Kü- çük Tiyatroda oynanan, Marcelle Maurette'in Emile Zola'nın "Therese Raguin" adlı romanından sahneye uyguladığı, "Gelin" piyesinde (o ger- çekleştirmiş, aynı rolü birkaç yıl ön- ce de, bu oyunun İzmir ve Bursada yapılan reprise'lerinde tekrar oyna- mıstı. Melek Ökte İzmir ve Bursa rep- rise'lerinde rejisini de düzenlemiş ol- duğu "Gelin"i simdi istanbulda, O" raloğlu Tiyatrosunda, gene (Devlet Tiyatrosundan Refik Erenin dekor- ları. Hale Erenin kostümleri içinde, sahneye koymuştur» Anne rolünü do oynamaktadır. "Gelin'de rol alan ö- bür sanatçılar şunlardır; İsmet Bar- las (Oğul), Lâle Oraloğlu o (Gelin), Yağız Tanlı (Arkadaş), İhsan Yüce (Emekli Komiser), Cansen Usman (Sokak Kızı), Ender Şimşek (Me- mun). "Gelin" Devlet Tiyatrosunda, Cü- neyt Gökçelin rejisiyle, ilk defa oy- nandığı zaman bu rollerden Gelin'l Cüneyt Gökçer, Emekli Komiser'i Salih Ca- nar, Memuru da Şeref Gürsoy oy- namışlardı. Dormende son oyun Haldun Dormen Tiyatrosu omevsi- min son oyunu olarak (o Clifford Odets'in "Altın Yumruk" o (Golden Boy) unu oynamıya başlamıştır. Seçkin Selvinin çevirdiği oyunu Haldun Dormen sahneye koymuş, dekorlarını Duygu Sağıroğlu çizmiş, kostümlerini de Güler Erenyol hazır- lamıştır. Oyunda bellibaşlı roller şu sanatçılar arasında Oo paylaşılmıştır: Ayfer Feray, Nisa Serezli, Erol Kes- kin Metin Serezli, İzzet Günbay, Erol Günaydın, Altan Erbulak, Kent Oyuncularından da -misafir sanatçı olarak- Müşfik oKenterle Kamran Yüce ve Tuncel Kurtiz,- 1 Piyes gördüm İstanbul Şehir Tiyatrosunda "Paydos" Borusunu o öttürüyor Lâtl AY Oyun:"Paydos", Mak : perde). Yazan: Cevat Fehmi Ba; Tiyatro: İstanbul Şehir ecu (Yeni Tiyatro). Sahneye koyan: Vasfi Rıza Zobu. Dekor: N. Konu: Cevat Fehifli Başkutun, bundan tam onbeş yıl önce, ilkin Anka- rada, sonra İstanbulda oynanan, aylarca afişte kalan, yurdun birçok şe- hirlerini dolasan, yunancaya çevrilip Atinada da oynanan "Paydos"unu bilmiyen var mıdır? Belki tiyatroya yeni yeni gitmiye başlıyan çok gene seyirciler... Onlar için kısaca özetleyelim: İkinci Dünya Savaşıyla birlik- te altüst olmuş bir ekonomi düzeninin en çok sıkıntısını çekenlerden Öğ- retmen Murtazanın tertipli bir iftira yüzünden okulundan, öğrencilerin" den Adeta zorla koparılıp bir bakkal dükkânına oturtulması. Zorla otur- duğu bu bakkal dükkânında bile sınıfını özleyen, doğru o bildiği yoldan şaşmayan, hileli yollardan para kazanmıya tenezzül etmeyen bu temiz yü- rekli adamın örnek idealizmi, meslek ve insan sevgisi yanında ona oyun oynamak isteyenlerin (Muhtar Basan), onu e ayırmıya ken- dilerine benzetmeğe çalışanların (Bakkal Hacı Hüsamettin) çevirdikleri dolaplar... Gülünçlüğü ve acılığı içinde ahlâk ilkelerine bağlılığı gevşe- miş, opportuniste bir toplumun hicvi. Oynıyanlar: Vasfi Rıza Zobu m e Tanyeri "(karısı Ha- tice), Kâmuran Usluer (oğlu Rıdvan), mi Oy (Salih Usta), Rauf Ulukut (Balıkçı Ahmet), Mehmet EN “Muhtar Hasan), Ayşe Gül- deviinı (Ayşe), Müjdad Gezen (Ömer), Rıza Tüzün m Şehi- rtem (karısı Sâfinaz) ves. (4 kadın 10 erkek ro Beğendiğim: Onbeş yıl sonra, eskisi kadar geniş ili çektiği görülen oyunda, yazarın zaman aşımına uğramıyan birtakım gerçekleri dile ge- tirmiş olması. Vasfi Rıza Zobunun, eski rolüne olgunluk çağının bütün sadeliğini, rahatlığını ve kudretini katan çok ölçülü kompozisyonu. Meh- met Karacanın Muhtar Hasan'da şimdi çok daha yumuşak, daha da kuv- vetli bir fırçayla çizdiği yüz. Nezahat Tanyerinin Hatice'ye, Şenime Er- tenin da Sâfinaz'a gerçekliklerini kazandıran oyunları. Balıkçı Ahmet'- de Rauf Ulukutun, Ömer'de Müjdad Gezenin canlandırdıkları o sevimli tipler. Beğenemediğim: Unutulmaz yaratıcısı Behzat Butaktan -yetmişinden sonra Operete çıkarıldığı için -yoksun kalan Salih Usta. Muzaffer Arsanı. aratan Rıdvan, Neşet Berküreni unutturamıyan Hüsamettin ve... rah- metli Perihan Yanalın o tatlı, renkli, hayat dolu oyunuyla- bıraktığı boş- luğu bir kere daha hatırlatan Ayşe... Sonuç: "Paydos" için, en insafsız yargıç zaman önünde, başarıyla ve- rilmiş bir sınav. AKİS/31