çilrle oyunculann ücretleri arasın- da mevcut dengesizlik, oyunculann sendika dışında kalmaları için ye- terli bir sebep sayılamaz. Film ya- pımı ortak bir çalışmanın ürünüdür. rejisör, fotoğraf direktörü ve prodüksiyon ekibi bir ay veya daha fazla bir zaman birimi çalışmalarını o harcayabilirler. Eğer sinema oyuncusu, on günlük bir ça- lışmayla buna katılıyorsa bu, oyun- cu için elbette ki suç değildir. Oyun- cu on gün çalışır, montajcı dört gün, dublajcı bir hafta,. Filmi meydana getiren öbür emekçilerin hiç birin- den, bir rejisör kadar filme sahip çıkması veya ayni oranda emek kat- ması beklenemez. Ücretler durumuna gelince, sine- ma oyuncularının aldıkları paralar yalnız yurdumuzda değil, dünyanın öbür ülkelerinde de aşağı yukan ö- bür emekçilerin aldıklarının çok ü- dika, kendi iş kolundaki işçiler ara- sında sosyal dayanışmayı pekiştirir, yardımlaşmayı kurar. Türkiye Sine- ma işçileri Sendikası, sinema oyun- cularım emekçi saymamakta diren- mekle yersiz bir davranışı sürdür- mektedir. Başka Ülkelerde Durum, başka Ülkelerde ayni değil- dir. Bu davranışı tasvip edenler, başka ülkelerde oyunculann kendi a- ralannda birleşerek ayn birer sen- dika kurduklarını örnek o gösterebi- zarları fotoğraf direktörleri, rejisör- ler ve hattâ set işçileri onlar da ayrı ayrıbölümlere ayrılmışlardır- de ay- rı birer sendikaya sahiptirler. Yâni, ne senaryo yazarları ışıkçıların bir arada bulunduklan sendikalarda ü- yedirler, ne de ışıkçılar rejisörlerin..; ışıkçılar ayrıbir sendikada top- lanmışlardır, rejisörler ayn bir sen- dikada. Türkiyede ise durum, di- ger iş kollarının tersine, sinema dalında alaturka bir birleşme gös- termektedir. Türkiye Sinema İş- çileri,, oOsözde kuvvet birliği a- macıyla, daha çok bir filmin yapı- mında emeği geçenleri toplama yo" AKİS/30 1 film seyrettim Film: "La ragazza con la valigia - Genç Âşıklar". Rejisör: Valerio Zurlini. Senaryo: Zurlini - Benvenuti oBennati. Fotoğraf Direktörü: Tino Santonl. Oyuncuları: Claudia Cardinale, Jacçues Perrln, oLuciana. Angelİllo Siyah - beyaz bir italyan (Titanus) filmi. Konu: Küçük bit İtalyan şehrinin bir gece kulübünde şarkıcılık yapan Aida (C Cardinale), genç ve zengin Marcellonun peşine takılarak Par- ma şehrine, gelir. Fakat Marcello, yan yolda Aida'yı atlatır ve izini kay- beder. Büyük şehirde yapayalnız kalan Aida, Marcellıo'ların evinin bulur- sa da, beriki küçük kardeşini (J. Perrin) araya koyacak genç kadını ge- ri çevirir. Küçük Lorenzo, Aida'ya elinden gelen yardın» esirgemez. Genç kadını otele götürür, yerleştirir, ona üst baş alır ve aralarında büyük bir yakınlık başlar. Fakat giderek, Lorenzo'nun ailesi dununu öğrene- cek, engelleyecek ve Aida da gerisin geriye kendi küçük şehrine dö- necektir. Genelleme: "Genç Âşıklar", İtalyan sinemasının genç kuşak rejisörle- rinden Zurlini'nin ikinci filmidir. Birincil filmiyle ikinci filmi arasında, işlenen konu bakımından, büyük bir fark yoktur. Zurlini, onmaz, imkânsız aşklara karşı büyük bir yakınlık duyuyor. "Genç Aşıklar' hem katların, hem.de yaş farkının çatıştırdığı Aida ile oLorenzo'yu (o karşıkarşıya getiren bir hikâyenin filmidir, İki insanın aşklarının oonmazlığına din ve toplum da -papazın aracılığında- karşı çıkıyor ve ln ile Aida'nm bütün direnme silâhları ellerinden almıyor. man her ikisi de aşklarının imkânsızlığını. anlıyorlar. Aida bunu başlangıçta bil- mektedir, ama Lorenzo, giderek gerçekle yüzyüze gelerek (o öğreniyor, anlıyor. Aida, kendi küçük taşra şehri oRiccione'ye döndükten sonra -ki buna kaçış demek daha doğru olur- Lorenzo arkası sıra geliyor. Gö- rünüşte kendini bağışlatmak, gerçeği Aida'ya anlatmak amacım gütmek" tedir. Yarı çocuksu, yan erkekliğe yönelmiş, fakat tam bir burjuva dav- ranışıyla Aida'ya geliyor. Gerçeği anladıktan sonra da çekip gidiyor. Mut- suz kötü kaderiyle başbaşa kalan Aida kendi çizgisine, başka Marcello'- lann aldatmacalarına doğru yürüyor. Zurlini, bütün bu karışık gibi görünen hikâyesini, yalın, açık, fakat olağanüstü şiirli bir sinema diliyle anlatmaktadır. yuncuları üzerinde görülmemiş bir üstünlük kurmuştur: Pin-up Claudia Cardinale, Aida fiziğiyle katiyen uyuşmayan nefis bir oyun vermektedir. o Lorenzo'nun küçük Jaoçues Penini de öyle. Bunun yanı sıra, Zurlini, anlatımında ce- sur denemelere girişmiş, kamerasıyla oyuncuları arasında (o büyülü bir ahenk sağlamıştır. Duygulu, hikâyeyi bütünleyen çerçevelemeler — filme gerekli şiirli havayı veriyor. "Genç Âşıklar", sırada bekleyen Antonioni" nin "La Notte - Gece"si vizyona girmezse, yılın en başarılı yabancı fit midir. T. KAKINÇ luna gitmiş, fakat arada, bilerek ve- ya bilmeyerek, sinema oyuncularını saf dışı bırakmıştır. Sendika, sendika kuruculan ta- rafından son derece iyi niyetlerle ku- rulmuştur. Amaç, Türk sinemasını saplandığı bataktan çıkartarmak ve milli sinemamızın gerçek hazırlamaktır. Bunun için yazarın- n set işçisine kadar çalışılmasına, yine elbirliğiyle sava- ılmasma inanılmaktadır. Ama ara- da, bilerek yaya bilmeyerek unutu- lan sinema oyuncuları, en az sendi- kanın içindekiler kadar Türk sinema- sına tesir edecek güçtedirler. Onla- rı saf dışı bırakılması, savaşın bas- tan kaybedilmesi demektir. Star sİS- mektedir. Üyelerin birleşik bir kuv- vet olarak oyuncunun karşısına çık- ması da, oyuncunun gücüne eşit bir durum yaratamadığı gibi, sendika bu çeşit davranışa gidecek veya baş- vuracak güçte de değildir.