7 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

7 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

"Yılanların öcü" Aynı rejisörün yeni filmi, o "Yılan- cın öcü" romanından aktarıl- mış ulan ayni adı taşıyan filmdir. Erksan, "Karanlık, Dünya"sından id- manlı olduğu köy dünyasına yazar Fakir Baykurtun aracılığında daha rahat, daha düzenli bir yoldan gir- mektedir. "Yılanların Öcü"nün ko- nusu, son derece basit ve sadedir: Herhangi bir köyde birbirleriyle hiç, bir aman çatışmamış iki köylüden biri, öbür köylünün evinin önüne ev yapmaya kalkar. Giderek tansiyonu yükselten çatışma, işte hu ev önüne ev yapmaktan doğmaktadır. Fakat birinci köylü biraz geriye çekilse, ya da evini arkada bir yerde yapmayı -tıkıl etse, hikaye bitiverecek ve film de son bulacaktır. o Üstelik filmde herkes haklıdır: Ev önüne ev kuran köylü haklıdır, çünkü aşağı mahal- lenin çamurundan kurtulma isteğin- dedir. İkinci köylü haklıdır, çünkü cak tek evin kendi evi olmasını bi- raz da "enayiliğine" yormaktadır. Muhtar haklıdır, çünkü heykel için çıkarılan salmada köy payına düşen parayı toplaması için köylük yerde yer satmak zorundadır. Yani, filmde perilimi sağlayacak çatışma öylesine pamuk ipliğine (obağlanıvermistir ki, en küçük bir darbe ipliğin Kopması- na yarayacaktır. Meslekdaşları ara- cunda Metin Erksanın haşarısı ve fil- "Yılanların Öcü"nün önemsenme- i, Me da bu pamuk ipliğine obağ- lanmaktadır. Ayrıca filmde (belirli bir çizgiye ulaşan ve çizgiyi aşan bir oyun bütünlüğü ve bunları destekle- yecek bir fotoğraf başarısı da yok- tur. Bunlar olmadığı halde Erksan, "Yılanların Öcü"nü beklenmedik bir Ustalıkla "bütün"e vardırma o çabası göstermektedir. Göstermektedir o a- ma, kamerasız, oyunsuz ve konusuz başarılı obir film yapıldığı (oşimdiye kadar ne görülmüş, ne de duyulmuş- tur. Çatışma için senaryoda herhangi bir sosyal ayrıma da gidilmemiştir Kişiler hep ayni katın kişileridir ve- aralarında keskin ve sosyal çizgili bir ayırım yoktur. Durum böyle o- lunca, filmi görmeden yaylım ateşi açan sağ cenahın havada kalan tep- kileri, didinip uğraşmaları, o filmden sonra kendilerini "gülüunç"e ve za- vallılığa vardırmaktadır. "Yılanların öcü" herseyden önce bir iyi niyet gösterisidir ove bu iyi niyet gösterisinin Türk sinemasının geleceği bakımından Önemi büyük- tür. Erksanın anlatımı, "Dokuz Da- ğın Efesi" kadar başardı değilse bi- oyuncusu Haceli'nin Erol Tasıdır. 34 Reklâmclık - 1605 — 277 AKİS, 7 MAYIS 1962

Bu sayıdan diğer sayfalar: