Brigitte Bardot “Parisli kız”da B. B. göze aldığı “Omar Khayyam -Ömer Hayyam''dır. “Şeyh —Ahmet" serisi fılmleıden zerrece ayrılmıyan bu e- serde, ü şair, cariyesini Saha kap- tıran fakat sadakatten ayrılmıyan, bu sadakatini Şaha ve oğluna (tli xmka—tloıdı— ter'in İtalyanlarla ortaklaşa meyda- na getirdiği ve Goya'nın hayatını an- latmak iddiasıyla ortaya cıkan “The Neked Maje, La Maja desnuda -Çıp- lâk Model” de, “Ömer Hayyam”dan daha talihli değildir. Ava Gardner, Anthony F'ranciso, Gino (eıu Lea Padovani. gibi oyuncuları bir araya getirmesine, senaryocuları arasında Norman Corwin ve Albert. Lewin'in bulunmasına rağmen, “Çıplak Model” saray entrikası etrafında dönen alel- âde bir aşk filmi, “periyod” duygu- sundan yoksun, sadece dekor , kos- tüm, renk ve geniş pende ile göz do- yurmağa - calışan bir süperprodüksi- yon olmaktan ileri geçmiyor. Fransadan İngiltereye istede yer alan Fransız ve İtalyan fikmleri ise, Amerikan filmlerine bile rahmet okutacak cinstendir. Da- ha cevrilmesi tamamlanmamıs - “Vo- ulez-vous dansez avec moi? -Benimle misiniz ?” filmi ile Michel “La Parisienne -Parisli r Vadim'in mânasız “Les Bijfoutiers du clair de Luna -Mehtap kuyumcuları” hep Brigitte Bardot'- nun hatırı icin satın alınmış filmler- dir ve ancak Bardöt'nun hatırı icin geyredilecektir.. .. Bir “doniuan”,; ile kendisıınd.ın mtıkam almak iatiyen üç mamni genç kızın macerasını anlatan ve yi- ne Michel Boisrond tarafından çevri- “Faibles femmes -Gönül — avcı- ları”, vermek istediği komedi hava- sına pek seyrek ulaşabilmektedir. Bir İtalyan-Fransız koprodüksiyonu olan ve Viktor Turjanski'nin tâ 1928'de yine kendisi tarafından çevrilen “Vol- ga Volga'mn yeni versiyonu “Les bateliers de la Volga -Volga mahküm- ları”nı binlerce film arasından bulup çıkaran ithalcilerimizdeki arkeolojik kabiliyete şaşmamak elden gelmez. “Volga mahkümları” değilse bile, yi- ne Turjanski gibi tâ ilk dünya har- binden artakalan diğer bir rejisörün, Carmine Gallone'nin Jules Verne'in meşhur eserinden aktardığı “Mich&le Strogofft”, hiç olmazsa cocukları pe- şinden =uıüklıvchılovekt Sinema tarihinin bırkac kere ele alınan hikâyelerinden “Der Tiger von Eschnapur - Mihracenin gözdesi” ve onun devamı olan “Das Inâıâcben bir kere dahâ cevrilince, hef iki. fil- min dahâ, önceli vcrbış onlarının Türk seyircileri arasında ne. kadat tutul- duğunu hatırlıyan ıthaluler tarafın- dan listeye alınmıştır. Mevzuunun bü- ir.şey vermemesine karşılık, dekor, ışık, oyun bâkımından her iki film de, Fritz Lang'a Almanyadaki ilk çağının teknik ustalıklarını hatır- latan imkânlar sağlamaktadır. Listede yalnız üç filme geçen İn- giltere, yine de diğerlerine göre daha doyurucu filmler getirmektedir. David Lean'in "The Bridge on the -River Kwai - Kway köprüsü'”' kazandığı Os- car'lar ve diğer armağanlarla iki yıl- dan beri yeteri kadar reklâmı yapı- n ve Mmerakla beklenen eserlerden biridir. Tipik bir İngiliz subayı ile o- nunla taban tabana zıt bir Japon su- bayı arasındaki gizli ve açık çatış- mayı, kuvvet denemesini achttırcn film, aynı zamanda David Lean'in us- ta rejisiyle ve Alec Guinness ile Seş- sue Hayakawa'nın başarılı oyunuyla da dikkati çekmcktediı'. Carl FPore- man tarafından naryosu yazılıp, Carol Rcvl taıahndmı çevrilen “T'he Key -An , bir liman çeyresinde elden ols- geı:m bir ımahtaı ve anah- tarın ulastırdığı kadının sembolik hi- kâyesi ardında, korkunun insan üÜze- rindeki tesirlerini incelemeğe çalışan bir eser. Herbiri kendi sahasında 'ba- şarılı birer sanatkâr olan rejisör Reed, Senaryocu Foreman, fotoğ- rafçı Oswald Morııs oyuncu Trevor Howard... ne yazık nı anlayış içinde b.rlcSemcdıl(leı'mdcn film bir- çok noktalara doğru dikkate değer şekilde gelişmeler gösteriyor, sonra kurak bir yere varmış akarsu gibi bu çeşitli kollarda kaybolup gidiyor. Te- rence Young'un çevirdiği “Action of the Tiger -Cehennem yolcuları” ise, Sidney Gilliat'ın “State Secret -Kanlı istipdat”ını hatırlatır bir hava için- de, fakat bu sefer mahal tasrih ederek -Arnavutluk- anlatılan bir Demir Per- de gerisi macerası. Fakat “Kanlı isz- tipdat”taki heyecanlı havaya burada rastlanmıyor. M Ü Sayın Veli edecektir. * Adres Şubesi. J ÖZEL İLKOKULU Yenimahalle - Ankara 1 — 1957 - 1958 ders yılında hizmetinize girmiş bülunân Müj- de Özel Okulu 1958 - 1959 ders yılından itibaren Maarif Koleji müfredat proğramına uygun olarak calışmalarına başlamıştır. Bundan - sonra da mükemmel bir şekilde çalışmalarına devam : Rağıp Tüzün Cad. 6. durak No : 168 'Tel : 54252 » V Adres: Axdıntıkevlar. Cejin Sok. eezane karşişı Tel: 16019 D E 54254 '2RE, 1 VYLÜR 1955