13 Temmuz 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

13 Temmuz 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

| | tarı 243600.000 dolar tutarında olduğu tahmin edildiğine göre maden istihsali de geçen yıl istihsalinden yüzde 10 fazlaydı. İşe yaramayan topraklardan yeni bir kısım ziraata açılmış, zaten kul- lanılmakta olan bazı sahalarda da sulama tesisleri sayesinde verim art- tırılmıştı. Uzun elyaflı pamuk yetiştirme ça- ölçüde yetiştirmek Üzere bir plân hazırladı. 1961'e varmadan 63 milyon dolar tutarında 225 bın balya uzun elyaflı pamuk yetiştirile- ceğini hükümet mensupları tahmin e- diyorlardı. Bugün için Hindistan u- zun elyaflı pamuk ihtiyacını tama- men dışardan sağlıyordu. Bu ona her y aşağı yukarı 111 milyon dolara mal oluyordu. Hububat ıstıhqah 1.400.000 ton artarak 66.200 tona çıkmıştı. FPa- kat, ılâkalılnrın itiraf ettiklerine gö- re, bu, plânda tahmin edilen miktarın yarısı kadar bir artıştı. Buna da ge- bep olarak memleketin bazı yerlerin- de kendini gösteren kuraklık ve gel felâketleri gösteriliyordu. Fakat madalyonun tersine de bakmak gerekiyordu. Nitekim rapor- da hükümetin karşılaştığı güçlükle- re de işaret edilmişti ükümet sa- nayiin gittikçe artan çimento ve de- mir gibi ham madde ihtiyaçlarını karşılamakta güçlük çekiyordu. talep, iç istihsalden bir hayli fazlay- dı. Talebi karşılamak ithalâtla münı- kün olacaktı. Fakat bu dövize ihti- yaç gösteriyordu. Bunu e demek olduğu ise memlekeumizde lıerkomn bildiği bir şeydi. Batı Âvrupa Beliren tehlike  vrupa Pazarı fikrinin gerçekleş- 4 mek üzere ol duğu son haftalar- da, bu fikrin şa.mpıyonlugunu yapan Fransa ile Almanyanm tutumları di- ğe leketlerince şiddetli bir dllle tenkıd edılmeğe başlanıyordu. Bir taraftan Müşterek Pazar fikrin- den de ileri giderek Avrupanın bir- leşmesinden söz edilirken öte taraftan komşu memleketlerde iktisadi müna- sebetleri köstekleyici bir yol tutmak hakikaten tasvip edi emezd Fransa ile Almanyanın tenkit e- dilen iktisadi politikaları aslında bir- birinin tam tersiydi. Fransamn ka- bahatı parasının değerini sun'i olarak yüksek tutmağa çalışmasıydı. Halbu- ki Almanya parasının değerini sun'i olarak düşük tuttuğu içın tenkit e- diliyordu. Fransa büyük bir dış tica- Tet açığından dem vururken, Alman- ya ltlzu.mundnn çok dış ucaret fazlası elde, ediyordu. H'ransa — entlasyona Kağdı lüzumu kadar sert tedbirler al- AKİS, 18 TEMMUZ 19657 madığı için, Almanya ise enflâsyon ihtimali karşısında çok sert davran- dığı için kusurluydular. Ğ her iki politika bu iki mem- leketin ötekilerle olan ticaretini ak- sa iyordu. Her iki memleketle ticaret yapmak gittikçe güçleşiyordu. Fransayla ticaret sun'i ve karar- sız bir kambiyo rayic; ve diğer tah- ditler yüzünden güçleşiyordu. Alman- ya ile ticareti güçleştiren sebep ise daha zor bir iş haline gelmesiydi. Al- manya diş ticaretinin lehe dönmesin- den, yani Almanyanın ithal ettiğin- den fazla ihraç etmeğe başlamasın- dan sonra durum böyle olmuştu. Bir azı memleketler nasıl do- lar aıkıntısı çekmişlerse şimdi de ay- nı şekilde mark sıkıntısı çekiyorlar- dı. Her iki memleket harpten. sonra İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Fakat Almanlar da kendilerini haklı göstermekteydiler. Komşuları onu çok sert bir para ve aşırı ihra- cat fazlası ile itham ederlerken o d& onları aşırı bir enflâsyon içmde ol- makla — suçlandırıyordu. ları markın “revalüe” ılmeen.l yükseltilmesini istiyeceklerine kendi paralarım “devalüle” etseler, yani dış değerini düşürseler, aynı kapıya çık- maz mıydı? İtalya En yüksek baraj Geçen hafta Roma'da, Bayındır- lık Bakanlığının konferana salo. Sarıyar barajından bir görünüş Pahalılık rekoru hızla kalkınmışlardı. Yıkılan Şehirle- rini yeniden imar etmişler, sökülüp götürülen fabrikaların yerine yenileri- ni kurmuşlardı. Fakat komşularının durumuna ayak uydurmak hiç akılla- rına gelmiyordu. FFransa geçen yıl sanayîmi geliştirmek için ithalât faz- lasını göze almıştı. Müşterek Pazar antlaşması yürürlüğe girmeden önce u muvazenesizliği gidermek için Fransa hilkümeti ithalât tahditlerini artırmıştı. Bu bakımdan tenkit edile- balirdi. Zaten son zamanlarda Avru- pa İktisadi İşbirliği Teşkilâtı içinde Fransa şiddetle tenkit ediliyordu. Fa- kat son glinlerde Almanya daha sert bir dille tenkit edilmeğe başlanmıştı. Çünkü ticaretin serbestleştirilmesine dağru gitmekte borçlu bir memleket- ten çok alacaklı bir memlekete iş düşerdi. etti ve neticede bu barajın inşaasını kabul etti. Baraj, dünyanın en yüksek bara- Hi olacaktı. Bugün mevcut barajların en yüksekleri olan Birleşik Amerikâ- daki Hoover barajı 221 metre, İsviç- redeki Mauvosing barajı ise 236 met- re yükseklikteydi. Vajont bı.rı.jımn yüksekliği 266 metreyi bulac İnşaat Üç yıl içinde tamamlana- caktı ve bütün baraj 12 milyar lirete mal olacaktı. 12 milyar 1iret, yani takriben 20 milyon dolar.. Bu ol- dukça şaşırtıcı bir rakkıımdı Vajont barajı dünyanın sadec! yüksek değil, ihtimal en ucuz bırıjı dı ol- maya namzetti. Zıra meselâ izirma Sarıyar bnraıı 270 mllyon 'I'uı'k lırı- sına mal olmuştu. Bu da mal ba- rajların pahalılık rekor d e »