9 Mart 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

9 Mart 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

M U S İ Kİ Sanatkârlar Şöhretin son merhalesi merikadaki sanatkâr acentalıkla- rının en büyügü Columbia Artists Manageme Inc. gazete ve dergilere verdiği ılanlarda temsıl ettıgı sanat— ârların ısımle ir list alin ileri gelen ıcracı musıkışınaslarından birçoğ nyanın kanatlar altında çalışır Columbia Artists — Management'in son neşredilen ilânında gene uzun bir liste vardı ve bu listede ilk defa bir Türk ismi yer alıyordu. Heifetz'lerin, Tabaldilerin, Schwarzkopfların ara- ---a yerleşmiş bu isim, Leylâ Gencer'- di; Soprano Gencer birkaç ay önce Amerika'da Francisco'da- ver- diği ilk opera temsillerinde kazandı- ğı başarı üzerine adı geçen kumpan- yadan aldığı teklifi kabul etmiş ve merikan musiki piyasasım elinde tutan bu şirketle bir mukavele imza- lamıştı. Hâdise — "Musical America" mecmuasının en ehemmiyetli musiki haberlerine tahsis edilen sayfalarında yet alacak kadar dikkati çekti. Kotrat gereğince Leyla Genceı' Ö- üzdeki mevsim Kas e Aralık ylarında ilk defa olarak Amerıkada ir konser turnesine çıkacaktır Fa- kat bundan önce sanatk San Fran- cisco operasında 11 temsıl verecek- tir. ical America" mecmuası "Mus ; ha berinde, Leyla Gencerden şöyle bah- ek : n Öönce Avrupa'nın ileri ge- Ley- len operalarında şarkı söyleyen lâ Gencer İstanbul'da doğmuş ve ora- a konservatuvara devam etmiştir. Daha sonra hususi hocalarla operaya hazırlanmış ve ilk defa olarak 1950 ılında Ankara Devlet Operası'nda, Cavalleria Rustıcana da Santuzza ro- üne çıkmıştır. Ertesi mevsim Napo- li'deki San Carlo operasına katılmış ve raviata'da — Violetta rolünde dikkat çekmiştir. Konser repertuarı Gluck, Faure, Duparc ve Rayel'in serlerini ihtiva eder. Oynadığı opera rolleri arasında Tosca, F imini , Der Freischütz'de Agâthe ve La Traviata'da Violetta sayılabilir" Bugün hiçbir sanatkâr, musiki ha- yatı en ziyade gelişmiş memleket o- lan Amerikada başarı kazanmadan ve ismini duyuramadan dünyayı sa- ran bir şöhrete erişmiş sayılamaz. Bu bakımdan Leylâ Gencer, cihanşü- mul şöhretinin son merhalesine var- mış bulunmaktadır. Toscanini'ye veda vvelki hafta bir gün, Roma'nın Ciampino hava meydanında 1.000'- den fazla insan Ne w York'tan gele- cek bir n American uçagını bek- liyordu. Aralarında İtalyan Başbakan Yardımcısı Giuseppe Saragat da var- dı. Uçak, ebediyen yurduna dönen bir ltalyanı getiriyordu. Bir müddet son- 50 o ağırlığında bir tabut u- çaktan indirildi ve o gece trenle Mi- lano'ya yollandı. Tabutta, Arturo Toscanini'nin naşı vardı Ertesi gün pus havada cena- ze, La Scala operasına goturuldu ve fuayede, büyük tal avizenin altı- na yerleştırıldı La Seala da 20 - bin- kişi cenazeyi bekliyordu. İki saat müddetle ev kadınları işçiler, mek- Maestro Arturo Toscanini Akıbet: 30 Bir avuç kül!. Leylâ Gencer Şöhretin evci balâsı tep çocukları, yaşlı — musikişinaslar tabudun önünden ihtiram geçidi yap- tılar. Sonra ziyaretçiler dışarı çıktı- lar ve oparlörlerin etrafında sessizce yerlerini aldılar. Daha sonra tabut Milano'nun muh- teşem Gotik katedraline götürüldü ve n ve televizyonun ark lâmbalarının ışığıyla aydınlandı. A- yinden sonra, a Scala'nin baş- orkestra şefi olan Victor de Sabata, Katedral ve La Scala korolarını ıdare etti; Verdi'nin "Reguiem"inden sopra- no solo ve koro için bir kısım tegan- ni edildi. Verdi bu eseri, İtalyan ro- mancısı, Alessandro Ma nzoni'nin ölü- mü üzerine yazmıştı. Eser ilk defa olarak bundan 83 sene kadar önce Verdi" nin idaresinde aynı yerde icra edilmişti. O zamandan nadi- ren kiliselerde teganni edilmişti; çünkü eser fazla teatral sayılırdı. Fa- kat İtalyanlar, Arturo Toscanini için başka bir "Reguiem" tanımıyorlardı. ühim hadisede soprano solo partısı için, gerek La Scala idarecile- ri, gerek Victor de Sabata, o sırada Milano'da bulunan Leylâ Gencer'i uy- gun gördüler Nihayet tabut, Milano'nun Monu- mentale Mezarlığına götürüldü. Hava yagmurluydu Or da bir koro, Verdi n "Nabucco" operasından, "Düşün- celerımız altın kanatlar üstünde gidi- korosunu soyledı Aynı koroyu Toscanini, 56 yıl önce, gozl rinden yaşlar boşanarak Verdi'nin cenaze merasiminde idare etmişti. onra, nutuk filân söylemeden, Maestro, me- zarlığın 7 numaralı kısmında, 184 numaralı mezara, karısı Clara nın ve oğlunun yanına yerleştırıl Ertesi gün "TI Giorno" gazetesi, "Milano ve musiki dünyası, onun me- zarında diz çöktü" diyordu AKİS, 9 MART 1957

Bu sayıdan diğer sayfalar: