me''leri birbiri ardısıra hesaplar, onları bir kayıt belleğinde toplar ve sonunda “Playback” olarak ekrana yansıtır. Çok hızlı, ama çok pahalı çalışma yerlerinden (Workstation) birinde (örneğin Evans & Sutherland'ın PS350'sinde ya da IMI-500'ünde) oturmak zev- kinden yoksun olanlar ise, bu du- rumlarda animatörler için söylen- miş eski bir özdeyişe kulak vermek zorundadırlar: “Drink a coffee and see again!” Ama SISGRAPH 1986'da görül- düğü üzere, hızlı ve birinci sınıf animasyon sistemlerinin gelecek- teki fiyatları artık eskisi gibi erişil- mez olmayacak. Bir karşılaştırma yapıldığında, 50.000 Dolar gibi görece az bir ücret karşılığında edinilen en yeni donanım - örneğin Silicon Graphies'in İRİISM 3030 çalışma yeri (Workstation)- gerçek-zamanlı bir “Frame” he- saplanması sunmaktadır. Bu da, işlenmek zorunda olan milyonlar- ca veri dikkate alındığında büyük bir anlam taşır. 12 adet “geometri aygıtı” ve bir adet 64 Bit'i ikinci işleyici (Copro- cessor) aracılığıyla IRIS her 1 / 30 saniyede 300 adet yeni hesap- lanmış kafes ya da köşe noktası içeren bir nesne dünyasını göz- önüne serer. Bu rakam, örneğin ünlü VAX 11/80'den talep edile- bilecek miktarı aşıyor açıkça. Ani- matör ise bu 3000 köşe noktasıy- la çok şeyler yopcıbılır Öte yandan da “gerçek-za- manlı işlem”, kreatöre kendi spontane ve bazen pek humma- ll çalışma tarzında özgürlük sun- maktadır. Gecikmeli düzeltim iş- lemlerini beklemek zorunda ol- mayan bir kimse, düşüncelerini de daha serbestçe deneme firsa- ti bulabilmektedir, Gene de şunun vurgulanmasın- da yarar var: Doğrudan doğruya ve spontane çalışma, işin sadece bir yönüdür. Aynı şekilde planlı bir düzenleme de gerekli olmakta- dır. Karmaşık bir animasyonda yüzlerce parametre devreye gire- bilir, çünkü basit bir hareketten tu- tun da kırmızı bir lastik parçasının piril piril bir kristale dönüşmesine kadar hemen her şey animasyo- na konu olabilmektedir. Bu yazıda yalnızca biçimlerden ve bunların hareketlerinden söz ettik. Fantastik renklerin meydana gelişi ve bu renklerin ışık etkileri hakkında da bir o kadar söz edi- lebilirdi. Ama kanımca burada gösterilen resimler bu konuya kendi başlarına yeterince ışık tut- maktadırlar. Bilgisayar grafiği ve özel olarak bilgisayar animasyonu bu dergi- nin gelecek sayılarında da önemli bir konu olmaya devam edecek; çünkü yeni teknik, elek- troniğe ilgi duyalım ya da duy- mayalım, günlük yaşayımızı baş- ka her şeyin yapabildiğinden da- ha çok değiştirmektedir. Bilgisa- yar sistemleri ne denli güçlenir, yazılımlar ne denli incelirse, gö- rüntü ile gerçeği resimde birbirin- den ayırmak da bizler için o denli güçleşmektedir. Büyük animatör Robert Abel bu konuda şöyle diyordu: "Davranış- larımızın kökeninde bir yığın yanıl- sama vardır.” Dr.Gernot Schaermeli'den çeviren Güven Savaş KIZILTAN miıcro showy (15 AYRI SERİ) (20 AYRI SERİ) e 4000'DEN FAZLA OYUN, | * TÜM OYUNLARI VİDEO GÖSTERİLERİNİZDE WZLEVEREK ORİJİNAL RESIMLERI WLE ALINIZ Sİ ÜPER OYUN TL. * 1 KASETTE 412 SÜPER OYUN: 4000.- TL. * DİSK-DATASET KAFA TEMİZLEYİCİLER. * COMMODORE BİLGİSAYAR, DİSK DRIVE, MONİTOR. DATASET KORUYUCU ÖRTÜLER. * İSTEKLERİNİZİ ÖDEMELİ GÖNDEREBİLİRİZ. * 1986 - 1987 OYUNLARI — 500.- TL. NOT- AYIN SON OYUNLARI LİSTESİ İSTEYENLERE ÜCRETSİZ GÖNDERİLİR. İSTEKLİLERİN FAZLA OLMASI NEDENİYLE B0 SAYFALIK OYUN İŞ VE EĞİTİM PROGRAMLARI LİSTEMİZİ 700.- TL. POSTA PULU KARŞILIĞI GÖNDEREBİLİYORUZ. GER AA B F ...--_-__—— HAZIRLIK EĞİTİM PROGRAMLARI. İDİZ j - - - —e * İTHAL | bilgisayar merkezi | EĞİTİM * DİSK KUTULARI.. - —— OKUL ÖNCESİ DİSKETLE TUNALI HİLMİ CADDESİ SEĞMENLER ÇARŞISI No: 96/59- KAVAKLIDERE/ANKARA. TEL: 68 36 47 İLKOKUL JOVSTlCKLER ) E NADI DISK Dı:LICI LİSELER L*I'GHT PEN... ÜNİVERSİTEYE ain omıîz, A