aynı anda birkâç ekranı birden kullanabilme imkânı . vardır. Bunu üç ekranlı bir örnek ile açıklayacağız. Bu ekranlar normal durumdaki BASIC”in hafızasının bir kısmını kullanacağı için BASIC hafızasını biraz kay- dırmamız gerekmektedir, aksi takdirde BASIC prog- ramlarınız yeni ekran hafızalarına yazılabilirler. Etki- leşimli tarzda şu komutları giriniz. POKE 46,40: POKE10240,0: NEW Aşağıdaki BASIC program ile “FI F3 F5” tuşlarını kullanarak ekranları değiştirebilirsiniz. “EKI 11 satır: buraya eklenecek”” 42-53 Programı çalıştırdıktan sonra FI F3 F5 tuşlarından birine basarak elde edebileceğiniz üç ayrı ekranınız ola- caktır. Bu ekranlarda ilk olarak tamamnı ile çeşitli ka- rakterlerin oluşturduğu bir çöplük görüntüsündedir. Ekranları PRINT CHR$(147) veya PRINT (CLR/ HOME ) ile temizleyin. Bir ekrana geçtiğiniz anda ilk başta imleci göremeyeceksiniz. İmleci görebilmek için herhangi bir tuşa-basmanız gerekmektedir. Ekranla- rınız arasında değişimi program içinden de yapabilir- siniz. Bunun için şu komutları programınızda kullan- malısınız. -POKE 213,4 Birinci ekran POKE 213,5 İkinci ekran POKE 213,6 Üçüncü ekran Aşağıda programımız tarafından kullanılan hafıza bölümleri yer almaktadır: Ekranlar EKRAN 1 EKRAN 2 EKRAN 3 Ekran hafıza başlangıcı $0400 $23FF $27FF Renk REM -başlangıç $D800 $D800 $D800 Renk RAM -bitimi $DBEF — $DBFEF — $DBFF - Basılacaktuş FI F3 F5 CIRCLE Komutu BASIC 7.0'daki en yararlı komutlardan birisidir. İs- minden de anlayacağınız gibi bu komutla daireler çi- zebilirsiniz. Fakat bu komut sadece daire çizmeye ya- ramıyor, onunla çizgiler, üçgenler, dörtgenler, elips- ler ve diğer geometrik şekiller çizmeniz mümkündür. Bu komut aşağıda verilen yapıya sahiptir. CIRCLE renk,x,y,Xr,xy,sa,ea,r, renk renk hafıza kodu (0-3) X, ) : merkez noktanın koordinatları xr : O-yönünde yarıçap - yr. : Jy-yönünde yarıçap Ssa : dairenin başlama açısı ea ğ dairenin bitim açısı r : dönme ı : daıreıım çızı!en bölgeleri için açı Commodore “ Bir daire çizmek istiyorsanız sadece ilk dört para- metreyi (renk, x,y,xr) kullanmalısınız, diğer paramet- reler daha ince detaylar içindir. Bir elips çizmek için Yyr parametresine xr parametresinden farklı bir değer vermelisiniz. Örnek: CIRCLE 0,160,100,10,30 Yarım daire elde etmek için şunu yazın CIRCLE 0,160,100,30,30,0,180 En son parametreye aşağıda verilen değerleri girer- seniz daire yerine çeşitli geometrik şekiller elde eder- siniz. 1 geometrik şekil 0-44 Daire (sayı büyüdükçe daire yuvarlaşacak) 45 Oktagon 60 Hexagon 75 Pentagon 90 Kare ve dikdörtgen 91-119 Çeşit kenar üçgen 120 İkizkenar -üçgen İ21-179 Eşkenar üçgen 180-255 " Çizgiler - Window (Pencereler) WINDOV/'lar yeni çıkan bütün bilgisayarlarda olan bir özelliktir. C-128'de bu özelliğe sahip olarak doğ- muş olan bir bilgisayardır. Ne yazık ki, mevcut ko- mutlarla bir kerede sadece bir window açabilirsiniz, fakat biraz gayretle birden fazla window elde etme- miz mümkündür. Aslında bütün bir ekran bir window bir window da bir ekrandır. : WINDOVW 0,0,39,24 komutu ile 40-kolon gösterim- de bütün ekranı kaplayacak bir window tanımlamış oluruz. WINDOVW''la tanımlanmış alanın koordinatlarını şu şekilde elde edebiliriz: 10 WINDOW 1,11,20,2. 20 PRINT “ALT SINIR »*,PEEK(228) 30 PRINT “ÜST SINIR:'';PEEK(229) 40 PRINT “SOL SINIR:””;PEEK(230) 50 PRINT “SAĞ SINIR:”;PEEK(231) Üstteki programda verilen adresler tanımladığınız window'un koordinatlarını taşımaktadır. Bu adresle- ri kullanarak makine dilinde de window'ları tanımla- yabileceksiniz. Bu adreslerin açılış durumları şöyledir: 228 ($E4) : 24 229 ($E5) : 0 230 ($E6) : O0 231 ($E7) : 79 (80-kolon) : 38 (d0-kolon) F l