BASIC Öğreniyoruz Bir önceki bölümümüzün sonunda, çok basift bir Pprogram yazmış ve bunu elimizdeki olanaklara bağlı olarak diskete ya da kasete kaydetmiştik. imdi devam edebilmek için, önce bu programı yeniden bilgisayara yükleyelim. Bunun için kaset kullanan arkadaşların yalnızca LOAD'”PİTAGOR” yazmaları ve RETURN tuşuna basmaları yetecekltir. (Hatırlanacağı gibi, PİTAGOR programımıza verdiğimiz isimdir.) Bunu yaptıklarında aynen SAVE komufunda olduğu gibi, ekranda Press Play on Tape ibaresi görünecekltir. Bu ibareyi görünce de datasetteki Play tuşuna basmaları gerekiyor. Makine yükleme işlemini bitirince ekranda, bu sefer ÖOk mesajı görüneceklir. Artık istediğiniz takdirde, LİST komutunu verip RETURN tuşuna basarak programı gözden geçirebilir ya da RUN komutu verip programı çalıştırabilirsiniz. İskender SAVAŞIR Disket kullanan arkadaşların ise sadece şu komutu vermeleri ye- tecektir: LOAD”PTAGOR”,8 Etkileşimli Tarz: Ancak burada aklımıza bir so- runun gelmesi gerekiyor. Daha önce bilgisayara belli birtakım iş- leri yaptırabilmek için verdiğimiz komutlar dizilerine "program” de- diğimizi, her programın da bir sa- tırnumarası ile bir fadeden oluş- tuğunu söylemiştik. Peki, geçen sayıdaki Basic kursumuzun sonun- da kullandığımız SAVE kornutu, ya da şimdi programı yüklemek için kullandığımız LOAD komutu (ya da programı gözden geçirmek ve çalıştırmak için kullandığımız LIST ve RUN komutları) nedir? Bun- ları yazdığımızda, bilgisayar bi- zim yapmasını istediğimiz işi yapı- yor; bu bakımdan bu komutlar programlara benziyor. Ama bun- ları yalnızca kendi başlarına ya da kendilerini izleyen bir para- metre (örneğin programın adı) ile birlikte giriyoruz. Bir satırnumara- sı kullanmıyoruz. Bilgisayarların bu şekilde kulla- nılmasına etkileşimli tarz'da kul- lanımı denir. Bilgisayar numarasız olarak girilen her satırı etkileşimli tarzda kabul eder ve eğer girilen kornut kurallara uygun olarak ya- zılmışsa, gereklerini hemen yerine getirir. LOAD, SAVE, LIST ve RUN gi- bi komutlar ise sistem komutları olarak bilinir. Sistem komutları doğrudan doğruya işletim siste- mi tarafından tanınır. (İşletim sis- teminin ne demek olduğu için bkz. Commodore S.6.) Sistem ko- mutlarını “İkinci” dereceden ko- mutlar” olarak düşünebilirsiniz. Yani bunlar elde etmek istediği- niz herhangi bir sonucu elde et- meye yaramaz; bu sonucu elde edecek program üzerinde bazı işlemler yapılmasını (örneğin, bu programın düzeltilmesini, saklan- masını, yeniden yüklenmesini) mümkün kılar. Yalnızca sistem komutları değil, BASIC komutları da etkileşimli ola- rak kullanılabilir. Örneğin, PRİNT “MERHABA” yazdığınız takdirde, ekranda MERHABA READY kelimeleri görünür. MERHABA ke- limesi, kornutun gereği yazılmıştır; READY ise sistemin yeni bir işlem yapmaya ya da komut kabul et- meye hazır olduğunu bildirmek için verdiği bir mesajdır. —.. CO CCf YUNOdore 59