alan negatif hale gelir. FCHR satır,kolon,x,y,kod dediği- nizde, belirlediğiniz dikdörtgenin içi “kod' ile ekran kodunu (0-255) verdi- ğiniz karakterle doldurulur. FCOL satır,kolon,x,y,renk ise ver- diğiniz dikdörtgen alanı belirlediğiniz renk (0-15) ile kaplar. FILL satır,kolon,x,y,kod,renk ise yukarıdaki iki komutu birleştirir. Ve- rilen alanı hem renk, hem de karak- bıktınız. Çaresi SIMONS' BASIC'de var. Programın en başında ON ERROR: GOTO XXXX komutunu kullanın. ON ve ERROR arasındaki boşluğa dikkat. Artık bir hata ortaya çıktığın- da bilgisayar işini durdurmayacak ve sizin belirttiğiniz satıra gidecektir. Siz de bu satırda gerekli işlemleri yapar- sınız. Eğer artık programın geri kalan kıs- ter ile kaplar. Yukarıdaki komutların hepsinde belirlenen dikdörtgenin tamamen ek- rana sığması gerektiği söylemeye ge- rek yok sanırız. Bir diğer komut, her karakterin farklı zemin rengine sahip olabilme- sini sağlar. BCKGNDS renk1,renk2, renk3,renk4 ile bu işlem yapılır. An- cak artık karakter setinin sadece ilk 64 karakterini kullanabilirsiniz. *renk”' parametreleri şu zemin renklerini be- lirler: renk1:Normal renk2:SHIFT 4 karakter renk3:Negatif karakter (revers) renk4:SHIFT 4 negatif karakter Tekrar normale dönmek için NRM komutu yeterli olacaktır. A - PLACEfstringl1,string2) ile de kolayca string2'nin hangi karakterin- den itibaren stringl'in yer aldığı öğ- renilebilir. Yukarıda verdiğimiz tüm komutlar, DUP dışında, sadece program içinde kullanılabilir. Direkt olarak ekrana yazıldıklarında elde edilen sonuçlar ol- dukça garip olacaktır. Hata Komutları Siz de mi, devamlı ERROR mesaj- ları ile programınızın kesilmesinden 42 mında hata çıkmayacağına eminseniz ve ON ERROR'un etkisini kaldırmak istiyorsanız, NO ERROR kullanın. Artık hata olursa program duracak- tır. Bu komutu kullanmanız gereken bir yer daha var. Eğer programda ON ERROR'u aktif hale getirmişseniz ve programı da STOP ile durdurmuşsa- nız veya program bitmişse, NO ER- ROR komutunu vermeniz gerekir. Yoksa bilgisayarınız bazı gariplikler yapacaktır. ON ERROR'la programı gönderdi- ğiniz satırda ERRN değişkeninden oluşan hatanın numarasını, ERRLN'- den de hatanın oluştuğu satırın numa- rasını alabilirsiniz. Baktınız, hata çok büyük ve programın durması lazım. O zaman da OUT komutu ile en son oluşan hatanın mesajını verip progra- mı durdurabilirsiniz. Çevre Birimleri SIMONS' BASIC gerek yazıcı, ge- rek disk ünitesi, gerekse paddle, ligh- tpen, joystick gibi çerve birimlerini destekleyen komutlar da içeriyor. “Bunlardan COPY, DIR, DISK ve MERGE komutlarını önceden gör- müştük. Bunların yanısıra HRDCPY komutu ile, normal yazı ekranını COMMODORE 64'e bağlanabilen herhangi bir yazıcıdan bastırabilirsi- niz. commodore SCRSV ile gene normal yazı ekra- nını diskete veya kasete kaydedebilir- siniz. Kullanımı tipkı OPEN komutu gibidir. Örneğin: SCRSV 1,1,2, “EKRAN” :REM kasete SCRSV 4,8,3, “EKRAN,5S,W” :REM diskete SCRLD ile de yazı ekranı tekrar ek- rana yüklenir. Örneğin: SCRLD 5,1,0, “EKRAN” SCRLD 9,8,0, “EKRAN,S,W” Her iki emir de, hangi kanai kulü nılırsa kullanılsın, CLOSE 1 yaparlar. Kimi SIMONS' BASIC türleri, ER- ROR komutu ile disk sürücüsünün hata kanalını okuyup ekrana yazar. PENX ve PENY değişkenleri, ligh- tpen'in o anda ekranda gösterdiği X ve Y koordinatları içerirler. A—- PENX örneğindeki gibi öğrenilebilirler. A - POT(no) yapıldığında da, bi- rinci port'a bağlı paddle'lardan *no' numaralı olanın o anki değeri elde edi- lir. 'no' ya O'dır ya da 1. İşte geldik son komutumuza... JOY değişkeni de, o anda joystick-2'nin durumunu belirtir. A— JOY ile elde edilecek sayıya göre aşağıdaki anlam- ları çıkarabiliriz: 0:Kol oynamıyor 1:Yukarı 2:Yukarı sağa 3:Sağa 4:Aşağı sağa 5:Aşağı 6:Aşağı sola 7:Sola 8:Yukarı Eğer o anda ateş tuşu da basılıysa, sonuca 128 eklenecektir. Kimi SIMONS' BASIC'ler, örceden JOY1 veya JOY2 yapıp okunacak port'u ayarlayıp, sonra JOY değişkeninin kullanılmasını mümkün kılarlar. Ör- nek programımız da buna göre ayar- lanmıştır. Eveetetet... Artık bitti. İnşallah işi- nize yaramıştır ve inşallah SIMONS”' BASIC'le artık başınız belaya gir- mez.L)