KARAKTER DİZİSİ KOMUTLARI Normal BASIC'da bulunan LEFT$, RİSHTS MIDS, STRS$ vb. gibi fonksiyonla- rin yanısıra daha birçok komut eklen- miğ)îir. rmmeğin, PRİNT AT ile ekranın istenilen yerine yazı yazmak mümkün olmakta- dır. Öte yandan CENTRE ile de istenilen yazıyı o satırın tam ortasına yerleştirmek bilgisayara bırakılmış olur. DUP ile her- hangi bir karakter dizisi istenildiği kadar çoğaltılabilirken (örneğin: DUP(”A”,5) ile elde edilir...). İNST ve İNSERT ile bir karakter dizisini bir başka karakter dizisinin istenen yerine yerleştirebilirsiniz., K PLACE komutu ile bir karakterin veya karakter dizisinin, bir başka karak- ter dizisinin kaçıncı karakterinde başla- dığını bulabilirsiniz. Ancak tüm bu emirler içinde değeri küçümsenemeyecek en önemlisi, hiç kuşkusuz ÜSE komutu. Diğer bilgisayar- ların PRİNT USİNG ile yaptığı işlemi artık Cö4 ile de yapabilirsiniz. Örnek vermek gerekirse: USE “SARTMİ o dPAk” 123.5607 5 5 £ $123.5 ÜSE “MAAR LHİ ” 198765.237 —— 5» 987 465 MÜZİK KOMUTLARI Daha önce, tıpkı grafik çiziminde ol- duğu gibi birçok POKE ile kullanılabilen Cöd'ün üstün ses özellikleri, artık 5I- MON'S BASIC ile büyük bir zevke dönü- şüyor. VOL ile ses yüksekliğini ayarlarken, WAVE ile her bir ses üretecinin karak- teristiklerini de saptayabilirsiniz. Daha sonra da, MUSİC komutu ile bir karak- ter dizisi içine yerleştirdiğiniz notaları, PI omutu ile ve daha önce ENVE- LOPE komutu ile belimiginiz ses dalga: sınc göre çalabilirsiniz. Üstelik isterseniz, müzik çalinirken, programınızın devam etmesini de sağlayabilirsiniz. Bu emirler arasında tek rahatsız edi- ci nokta, notaların bizim alıştığımız do, re, mi... türünde değil de, batılı sistem- de kullanılan A, B, C, D, E. F ve S harf- leri ile verilmesinin gerekliliği. Ne yazık ki bu, bugüne kadar yazılmış olan tüm müzik programlarının biz Türkler için pek de rahatlik sağlamayan ortak bir özelliği. MATEMATİKSEL KOMUTLAR SİMON'S BASIC ile matemdtiksel işlem- lerde de birkaç kolaylık sağlanmıştır. Örneğin, DIV komnutu ile iki sayıyı bir- birine bölerek, tam sayı kısmını öğrene- bilirsiniz. MOD işlemi ile de aynı bölme * işleminin kalanını bulabilirsiniz. Normal- de İNT ile herhangi bir işlemin tamsayı kısmını öğrenmek mümkünken, artık FRAC fonksiyonu ile sadece virgülden sonrasını da öğrenmek mümkün olmak- tadiır. Tüm bunların yanında, daha ön- ceden varolan AND, OR ve NOT gibi mantıksal işlemlere bir yenisi ekleniyor: EXOR, Bir başka önemli özellik de bugüne kadar sadece onluk sistemi kullanmak mümkünken, SİMON'S5 BASIC ile hem iki- lik, hem de onaltılık sistemin kullanılmaşı mümkün hale gelmekte. Onalfılık sayı- lar başlarına konan bir $ işareti ile ayır- dediliyorlar, örneğin $COO0, SAB7F gi- bi. İkilik sistemdeki sayılar ise başlarına onan *“6 İşareti ile belli oluyorlar. 54110004 40, 96004141404 gibi. Her iki du- rumda da ortaya çıkabilen tek zorluk, onaltılık sayıların tam dört karakterden, ikilik sayıların da tam sekiz karakterden oluşması gerekliliği. Bu durumda iki ba- samakla gösterilebilecek bir onaltılık sayı İçin gene de dört basamak yaz- müak zorunluluğu ortaya çıkıyor. SFF ye- rine $00FF yazmak gibi. G “xo“““xxxo__ EKRAN KOMUTLARI FLASH, OFF, BFLASH, BFLAASH O gibi emirler ile ekrandaki belli bir renge sa- hip karakterlerin veya ekran çerçeve- sinin belli bir hızla ve programdan ba- ğimsiz olarak yanıp sönmesi sağlanıyor. FOCHR, FCOL, FILL komutları ile yazı ekranının istenen bir bölgesi İstenen ka- rakter ve renk ile doldurulabilirken, INV komutu ile de aynı bölge negatif hale getirilebilmekte. MOVE ile gene yazı ekranının istenen bir bölgesi bir başka bölgeye taşınabi- liyor. LEFT. RİSHT, UP ve DOWN gibi ko- mutlar ile de belli bir ekran bölgesi be- lirtillen yöne doğru kaydırılabiliyor. Eğer ekranınızı kaydetmek veya yük- lemek isterseniz, SÖRSV ve SCORLD ko- mutlarını kullanabilirsiniz. Arncak bu iki emir sadece yazı ekranı için geçerli; grafik ekranını kaydetmek için herhan- gi bir komut madcalesef yok.