7 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

7 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

rolarda bile bu işin ne kadar ağır yü- rüdüğü ve bu Bölge Tiyatrolarında orepertuvarların Dramaturglar tarafından düzenlenmesi sisteminin kabul edilmiş "olduğu gözö- nünde tutulursa böyle bir hükmü tasa- rıda bırakmanın mahzurları daha iyi görülecektir. Shakespeare'in 400. yıldönümü B' yıl, ünlü ingiliz şairinin 400. do- gum yıldönümüdür. Onun için 23 Nisan 1984 den mevsim sonuna kadar, bütün sanat dünyası onu anmıya, hâ- tırasını kutlamıya hazırlanıyor. Ken- di yurdunda, doğum yeri olan Strat- ford'da, adını taşıyan tiyatroda yapı- lacak törenleri, olağanüstü temsilleri bir yana bırakalım. Patisteki Milletler Tiyatrosu, bu kutlama törenlerine ka- tılmıya ve bu yılki faaliyetin, Shakes- peare'i mihver alarak onun etrafında dönmesine karar vermiştir. Buna göre, çeşitli memleketlerden Parise gelerek temsil verecek topluluklar, bu mevsim, mutlaka Shakespeare'in oyunlarından birini getireceklerdir. 400. yıldönümü katlama törenlerine tiyatrolarımız da geniş ölçüde katıl - mıya hazırlanıyorlar. Devlet Tiyatrosu şimdiden "Jullus Caesar"i prova etmi- ye başlamıştır. Bunu yakında "On i- kinci Gece"nin, belki de bir üçüncü Shakesperae'in takibetmssi beklenmek- tedir. İstanbul Şehir Tiyatrosuna gelince : Sahnelerinin sayısı kadar, yani altlı o- yununu Şairin doğum tarihi olan 23 Nisandan mevsim sonuna kadar oynan- mak üzere sahneye çıkarmıya hasır- lanmaktadır. Bunların üçü Tepebaşı sahnesinde, münavebe ile, biri Yeni Ti- yatroda, biri Fatih, biri de Kadıköy veya Üsküdar Tiyatrosunda oynana- caktır. Oynanacak oyunların adları i- se şunlardır: "Coriolanus", ile Juliet, "Kuru Gürültü" - veya Na- sıl Hoşunuza Giderse" -, "Bir Yaz Ge- cesi li "On İkinci Gece" "Ve- nedik Taciri" Altındağ Tiyatrosu hazır pet Tiyatrosunun tiyatroyu halkın ayağına kadar götürmek ve yeni se- yirci toplulukları kazanmak İsteğiyle Altındağda, Altındağlılar için hazırla- dığı tiyatro salonunun ve sahnesinin bütün hazırlıkları bitmiş, iş sadece bu halk tiyatrosunun açılışında oynanacak oyunun seçilmesine kalmıştır. Edebi Heyetin haftalardanberi sü- ren çalışmaları bugünlerde sonuçlanır ve seçilen oyun belli olur olmaz pro- valara başlanacak, bir ay içinde de ti- yatronun açılması sağlanmış olacaktır. Oyun ; "Bütün Kadınlar Güzeldir" ("Des Enfants de Coeur'y» Komedi, 3 bölüm Yazan : Çevirenler : Tiyatro j Küçük Sahne (Gülriz Sirüri- Engin Cezzar Topluluğu) Sahneye koyan : Çetin İpekka Konu: Fansız tiyatrosunun tüketemediği “karı-kocâ-âşık" üçlüsünü, François Campaux. Melih Vassaf - Muhip Dibekli. "kârı-koca- Erma üçlüsüyle değiştiren ve ii ka; ları Ve sevgi i de karıştıran ii ve eğlenceli bir Bulvar komedisi. Ka- rısının dırdırından usanan -ve henü genç görünen- bir koca, bavulunu kaptığı gibi, metresinin apamanına, kaçıyor. Niyeti, artık geçinemiyecek- lerini anladığı kârısından ayrılmak ve onunla evlenip rahata kavuşmak- tır. Ama orada da rahat bırakırlarsa... Çok geçmeden karısı, kızı, kaynanası, oğlu, hattâ oğlunun zenci sevgilisi peşisıra, sökün edeceklerdir, orasını da - evdekinden farksız bir hale getirerek... Oynayanlar: Gürzi Sururi Gisole), Muhsin Kurtaran (Uşağı Albert), Engin Cezzar (Georges, Mm va Eray (Georges'un kızı), Çetin İpekkaya (Jean- -pierre, oğlu), Ani İpekkaya (Solange, karısı), Venüs Biriz (Zourah, Jeân-Pierre'in sevgilisi), e Tibet (Madara Guibert, Georges'- un kaynanası). Beğendiğim : Yaz en "olmıyacak" durumları -kimseyi rencide et- meden- seyirciye kabul, ettirebilmesi; çetin İpekkayanın, aşırılıklara çok elverişli bir oyunda, aleladeliğe düşmeyen canlı ve ölçülü sahne düzeni. Güniz Surüri ile Ânı İpekkayanın, komediye "ton"unu veren Zarif oyun ları. Gülbin Erayın. çok daha önemli ei için gerçek bir abiliyei oldu- Şunu gösteren, şirin mi şirin Christianw - ata Sevgilim" den sonra- uğur saydığı anlaşılan zenci dilberi Zourah'a ll Birizin ka- zandırdığı zeki ve çekici Beğenemediğim Oo: Ensin a, yaşı kadar sanat mizacı bakımından da, uygun düşmediğini Sandığım Georges rolü -hele Çetin İpekkayanın bü- tün gayretine rafinen "çocuklaşamayan" bir Jean-Pierre karşısında... Ma- dam Gulbert'de Mâdelet Tibet'in donuk oyunu, onuç : Gülmeğe susamış olanlar ve tiyatronun bir vaaz kürsüsü olma- dığını,çoğu zaman insanların düşük, bozuk, zayıf yönlerini ortaya koyarak onlara yararlı olmıya çalıştığını bildiklerinden £ bu çeşit güldürüleri yadırga- mayanlar için eğlenceli, hoş, iyi de oynanan bir oyun aynanayı, yetişmiş çocuk- Lütfi AY Üçüncü Tiyatroda "Liliom" "Ne kendi eyledirahat..." AKİS/31

Bu sayıdan diğer sayfalar: