1 Konser Dinledim Konseri verenler : oOÂAlman Bach Solistler: Irmgard Lechner (Çembalo), (o Hanş-Olaf Hudemann) o Basso), Conrad Klemm (Flüt), Helmut Winschermann (Obua).. Georg-Friedrich Hendel (Keman), Ernst Mayer-Schier- ning (Keman), Paul Schröer (Viyola), Alwin Bauer Viyolonsel), Kurt Haselhorst (Kontrabas). Konseri tertipliyen : (o Türk- dan Dostluk Derneği Konserin yeri :. Alman Kütüpha Günü: 1 Ocak 1964, Pazartesi Sani 20. 30'da. Progra Tamamen Bach'ın bestelerine (o ayrılmışsa da davetlilerin ısrarlı alkışlarına ve gösterilerine daya- namayan topluluk Mozart ve Haydn'dan iki küçük par- ça çaldı: 1.5 ci Brandenburg Konçertosu, Re majör. 2.82 ci Kantat "Bana yeter". 3. "Müzik sunuşları" ndan 6 sesli "Ricercare". 4. Obua Konçertosu, Fa majör. 5. Haydn: "Bir küçük gece müziği", 6. Mozart: Adagiı Kanserin özellikleri : Çalanlar birinci özelliği teş- kil ediyordu. Aslında, müzikte ileri gitmiş Batı ülkele- rinin hepsinde buna benzer yüzlerce topluluklar vardır. Kimisi Bach, kimisi Vivaldi, bir kısmi Corelli, bir baş- kası da Mozart'ın adını kullanarak bu bestecilerin eser- lerine özel bir ilgi ve dikkat, gösterirler. Ama tabii, top- luluğun yalnız Bach, Vivaldi, Corelli veya Mozart'ı çal- makla yetindiğini de sanmamalı... Nitekim alman Bach solistleri de bize güzel bir Haydn ve Mozart dinlettiler. Diğer bir özellik de, konsere başlarken Dernek Baş- kanı Günther'in oldukça fasih bir türkçeyle yaptığı a- çıklamadan ve her sandalyaya ayni şekilde ve büyüt bir düzenle konulmuş birkaç sayfalı program broşürün- den anlaşıldığına göre, solocuların (o herbirinin çaldığı, birer apartıman değerindeki, müzik yönünden de çok büyük önem taşıyan antika çalgılar idi. Zaten solocula- kışta çalgılarını sahnede bırakmaktan kaçınmalarından anlaşılıyordu. Beğendiklerim : Konserin hemen tamamı, ankaralı müzikseverler için ender rastlanan bir müzik olayı teş- kil etti. Bach sanatını genellikle büyük ve kalabalık Ko- rolarla ikili hattâ üçlü orkestra gruplarından, çok Kez ede edilmesi veya çalınması imkânsız tarihsel müzik a- letlerini çalan birtakım soloculardan meydana gelen sa- natçılar topluluğuyla oçalınabilecek (gösterişli bir sanat olayı sanatlar için bu iyi bir gösteri oldu. Oysa ki Ba- rok çağ sanatının böyle tantanalı gösterilerden uzak ve öylesine özlü yönleri de var ki, iş, müziğin o yönlerini yansıtmakta... İşte Bach solocuları bunda büyük başarı sağlayan, müzik kişiliği iyice yerleşmiş sanatçılar! Üste- lik bu kişiliklerini ancak gerektiğinde kullanıyorlar ve asla "topluluk" amaçlarından sıyrılmıyorlar, o sanki bir saatin çarkları gibi hassas kusursuz, ölçülü ve titiz bir çalışları var. Özellikle yöneticileri Helmut Winscher- mann obuasıyla hemen dikkati çekiyor, diğerleri de kendi çalgısında ve çaldığı parçalarda birer "otorite"-. Beğenmediğim : Baeh Kantatında verilen almanca metnin yanısıra sadece ingilizce tercümesi vardı. Bunu alman dostlarımızın bizi amerikan kültürüne nekadar kişiler olarak tasarladıklarını göstermesi yö- 1 tatın neyi söylemek istediğini anladıklarını sanmıyorum. İkinci nokta bu denli güzel bir konserin, akustiği, tertip tarzı, ve özellikle alacağı dinleyici sayısı yönle- rinden elverişsiz bir salonda neden yapıldığıdır. Heme- kadar geçen yıl "Detmold üfleme çalgılar topluluğu"nun İstanbulda karşılaştığı ilgisizlik tertipçileri korkutmuş o- labilirse de Ankaradaki seviyeli ve anlayışlı (o müziksever dinleyici kütlesinin böyle konserlere karşı daima büyük ilgi göstereceğini hatırdan çıkarmamak gerekirdi. Sonuç : Yukarıda açıkladığım (duruma ve dinlerken, hattâ arada nefes alırken çektikleri büyük sıkıntılara rağmen salonun dışına kapağı atınca dinleyicilerin yine de daima zevkle anacakları bir sanat gecesi yaşamış ol- dukları yargısına vardıklarından eminim. Daniyal ERİC Alman Bach solistler i AKİS/32