27 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

27 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO Ankara Değişen afişler Ankara tiyatroları bu mevsim ta- lihli çıktılar, yahut talihli eserle- ri sahnelerine koydular. Büyük Ti- yatrodaki "Kral Oidipus" mevsim başındanberi oynanıyor. Şaka değil, dört ay, on yedi hafta. Ama buna rağmen henüz 100. temsilini idrak edemedi. liyor, üç defa da yerini opera temsil- lerine bırakıyor. Bu hesaba göre "Kral Oidipus" Büyük Tiyatroda üstüste 70 defa ka- dar oynanmış olacaktır. Devlet Ti- yatrosu, geçenlerde — basına verdiği resim altı yazılarında, "Kral Oidi- pus'"un 250.000 lira hasılat yaparak rekor kırdığını da haber vermişti. Bu rakam gerçekten bir rekordur, ama, galiba, İstanbulda Gazeteciler Cemiyeti menfaatına, yüksek fiyat- larla verilmiş olan temsillerin ha- sılatı da hesaba katılmış olacak. Yoksa Ankaradaki bilet fiyatlarıyla bu rakamı bulmak kolay değildir. Piyesler Büyükte "İhtiras Tramvayı" Bu_ yeni eser, Tenesse Williams'ın "İhtiras Tramvayı" isimli meşhur piyesidir. Daha doğrusu ilk meşhur piyeslerinden biri... Hemen her yerde oynandı; son hatıra gelen, on sene kadar evvel, İstanbul Şehir Tiyatro- sundaki temsilleridir. Bu arada ese- rin filmi de çevrilmiş ve Vivian Le- igh'nin unutulmaz muvaffakiyeti sa- yesinde bütün dünyayı dolaşmıştı. İstanbuldaki Karaca Tiyatro da, aynı müellifin daha sonra yazdığı piyeslerden Üüçünü, "Kızgın Dam Üstü 'Gençlıgm Tatlı Ku- şu" ve "Orpheus' unu, "bu mevsim oynanacak eserler" — listesinde ilân ediyor. Ama bu 16 piyeslik listeden daha bir tanesini, "Tahta Çanaklar"ı, oynayabildi... İkincisini de bugunler— de çıkarmaya hazırlanı Devlet Tıyatrosunun "Ihtıras Tramvayı"nı sahneye — koymaktan maksadı, olsa olsa, şu sırada serbest bulunan sanatkârlardan bu piyese çok uygun düşecek bir tevziat yap- mak imkânlarını bulmuş olmasın- dandır. Nitekim baş rollerin Yıldırım Önal, Mediha Gökçer ve Nedret Gü- venç gibi kuvvetli sanatkarlara ve- rilmiş olması da bunu gösteriyor. Öyle — zannediyoruz ki Sophokles'in antik trajedisinden sonra Tenesse Williams'ın modern trajedisi de An- 32 Tenesse Williams Unutulmaz müellif. karalılara güzel — akşamlar geçirte- cektir. Mediha Gökçerin Blanche ro- lünde büyük bir başarı göstermesi beklenir. Çünkü bu rol değerli sa- natkarımızın mizacına uygun bir roldür.. Aynı şeyi Kovalski'yi oynıya- cak Yıldırım Önal için de söylenebi- lir. İki kız kardeşten Stella'yı oynı- yacak Nedret Güvençe gelince, ilk defa Devlet Tiyatrosu ansamblı için- de, Ankaralıların karşısına, çok na- zik bir rolde çıkacak. Ama Nedret Güvençi İstanbul Ş. Tiyatrosu sah- nelerinden tanıyanlar, onun da kuv- vetli iki partnerinden geri kalmıya- cağına ve bu rolde ilk Ankara mu- vaffakiyetini kazanacağını kuvvetle ümidediyorlar. Odada "Pervaneler" Gı en Geceye'"den boşalan Oda Tiyatrosuna da, bu Cep Tiyatro- su kurulduğundan bu yana, İi olarak bir telif eser geliyor. Bu te- lif, Cahit Atay adında genç bir kale- min "Pervaneler" ismini taşıyan ilk tiyatro eseridir ve konusu bir yaban- cı muharririn hikayesinden alınmış- tır. Edebi Heyetin kabul ettiği piyes önce İzmirde sahneye konulmuş ve ilk temsilleri orada verilmiştir. Devlet Tiyatrosu Oda Tiyatrosu sahnesine, ilk defa olarak, bir telif eser koymakla, bu sahneyi genç ka- lemlerin eserlerine ayırmak yolunda ötedenberi temenni edilen bir teşeb- büsün ilk tecrübesini yapmış olacak- tır..Bu tecrübenin müsbet neticeler vereceğinden şüphe etmiyoruz. Çün- kü 65 kişilik bir tiyatro salonu nasıl olsa daima dolar. Büyük sahnelere çıkarılmasında tereddüt duyulan gençlerin yazdıkları ve — yazacakları ilk tiyatro denemelerine de hayat hakkı tanımak imkânı hasıl olur. Di- ğer taraftan dünyaca tanınmış büyük ca beklemeden seyredebıleceklerı bü- yük salonlara kavuşmuş olu Küçükde "Son Yağmur" Küçük Tiyatrodaki ikinci telif e- ser, Orhan Asenanın "Yalan"ı da 50. temsilini aştıktan sonra, bu hafta sonunda, yerini yeni bir telif esere, Perihan Zorlunun "Son Yağ- mur"una bırakıyor. Perihan Zorlunun aynı sahnede birkaç sene evvel bir piyesini daha görmüştük. "Günah — Gecesi" adını taşıyan bu piyes ümit verici bir zabı- ta piyesiydi. Agatha Christie'nin en güzel örneklerini verdiği bu tarz ti- yatro eserlerinin yerlilerini bizde Pe- rihan Zorlu vermiş oluyor. Bir kadın müellifimizin yazdığı "Son Yağmur"u bir kadın rejisörü- müz, ilk tecrübesini "Sevmek" piye- siyle ve muvaffakiyetle vermiş olan Muazzez Kurdoğlu, sahneye koymak- tadır. Dekorlarını da gene Seza Al- tındağ çizmiştir. Bu piyeste Beyhan Gönenç, Elçin Saracoğlu gibi istidatlı- gençlere mühim vazifeler verilmiş- tir. Üçüncüde Aşk resmigeçidi evlet Tiyatrosu ilânlarına — göre D"Dört Albayın Aşkı" temsilleri- ne şubatın ilk günlerinde nihayet ve- rilecek ve Üçüncü Tiyatroda bu pi- yesin yerini tanınmış Fransız müelli- fi Jean Anouilh'un "Toreadorlar Val- si" isimli bir komedisi alacaktır. "Toreadorlar Valsi" — Anouilh'un "Fars" adı altında oynattığı en kuv- vetli piyeslerinden biridir — Anouilh bu piyesinde yaşlı ve çapkın bir ge- neralin hususi hayatını, daha doğ- rusu hissi hayatını ele alır. Hasta ve manyak karısı ile yirmi sonedir se- viştiği romantik — sevgilisi arasında ne yapacağını bilemeyen, sevgilisini de sonunda genç katibine kaptıran bu kocamış, fakat gönlü taze kalmış ge- neralin traji komedisine "Bir Gene- ralin Aşkı" da denebilir. "Dört Albayın Aşkı"ndan — son- ra şimdi de "Bir Generalin Aşkı"... Anlaşılan Üçüncü Tiyatroda bu se- ne askerı bir aşk resmigeçidi seyre- deceğ Toreadorlar Valsi"ni — Ahmet Evintan sahneye koymaktadır, de- korlarını Tarık Levendoğlu çizmiş- tir. Piyesin başrolü olan Generali de Devlet Tiyatrosu kadrosuna bu sene AKİS, 27 OCAK 1960

Bu sayıdan diğer sayfalar: