KADIN arasında ziyaret yarışına çıkan, ha_nım— lar akınına katıldı. Fakat bugün yürü yüşünde bir başkalık vardı. Kimseye bak— mıyor fakat herkesin kendisine baktı- ğını hissediyordu ve işte bu hal, onu mesut ediyordu.. Artık rüyalarındaki sık kadınlardan olduğuna kani idi. Eğer et- raftan kendisine bakanlara dikkat etmiş olsaydı, bıyık altından gulduklerım far- kedecek fakat gene de bunu, onların kıskançlığına verecekti. Belma süslü olmakl:, rıştıran kadınlardandı kasım erleşi gece dolabında a şık olmayı ka- Nefis pullu şap- peraya giyinmek bırakabıhr şekilde kesılmış, pırıl pırıl siyah saçla- rı vardı. h eldivenleri ile siyah deri papuçları onun itinalı bir hanım olduğunu ispata kâfi idi.. Hiçbir şey o- nun pullu şapka giymesini mazur göste- remedi. Vakıa kadınların giyimle kuşamla fazla meşgul oldukları daima söylenir ve erkekler arasında alay mevzuu olur ama bence, aksine, biz bu işle kâfi de- recede meşgul değiliz.. Çünkü giyimle meşgul olmak demek boyuna elbise dik- tirmek, takmak takıştırmak, süslenmek değildir. Bu işle meşgul olmak demek onu iyice etüd edip, hakkında bilgi sa- hibi olmak demektir. Bilerek giyinirsek, hem daha az para harcarız, hem de bir yere gitmek icab edince, kocalarımızın karşısına geçip: <«elbisem yok, ayakka- bım çantam eski» diye vızıldan- maktan kurtuluruz Çünkü erkek için en büyük azap, bu kadar çalışıp, çaba- layıp da karısının ihtiyaçlarını yamamak durumunda olmaktır.. kek karısının iyi giyinmesi ile hakikaten iftihar eder zannediyorum çünkü bunda kendisinin de büyük bir payı olduğunu düşünür. Bazı kadınlar, marifetmiş gibi, deffer. öyle elbise ısmarlıyoruz niçin bu sene- ki dururken, geçen seneninkine bakalım. Veya bunda, bir mahsur yok addedili- nüşümüzü yapan ve bize not verdiren mühim birşey olduğuna göre her bence, moda ıle alakadardır gö zekamız görgümüz, intibak kabılıyetımız muva- zenemiz hakkında bir fikir sahibi ola- caklardır.. Zaten modayı takib etmek demek muhakkak «Dior» un son defi- lesindeki en acayip modelini tatbik et- mek değildir.. Bunları ya artisler, ya kaprili milyonerler bir gece giymek için satın alırlar.. Biz «Dior» un moda hak- kındaki son prensiplerini kabul edip bü- tün elbiselerimizi — değiştirenleyiz ama, meselâ bu sene beller çok sıkı değilse, süveterimizi etekliğimizin içine sokop, 24 rugan kemerle boğacağımıza onu rahat- ça, etekliğin üzerinde bırakır ve kemer- lerimizi de, bir mü kıtlerız zi daha yeni daha genç, daha mesut hissederiz.. n bu «önsöz» den sonra 1955 senesi kışının modasından — bahsedecek olursak, bizi hafiflikle itham ederi olmaz değil mi?.. 1955 senesi kadınının umumi görü- nüşü ince, uzun, hafif, basık göğüslü, yeni yetişen, yeni serpilen bir genç kız Paris modası Dior devam — ediyor manzarası arzetmektedir.. Beli sıkılma- mış adeta yok addedilmiştir fakat hare- ket ettikçe yeri hissedilmektedir.. Bu ka- dın, bilhassa dümdüz inen, düğmeli, er- kek pardösüsü biçimi mantoları, kalkık yakalı elbiseleri, belirli, belirsiz şekilde ovulmuş kısa ceketleri sevmektedir.. Görünüşte çok ağır başlı olan bu kadın, atweed» kumaşım elbise, süve- ter, ceket, manto olarak her yerde kul- lanmakta, gece elmas siyahını ve gün- düz, meyve Trenklerini tercih etmekte- dir.. Sıkılmamış bir bel ve meydana çı- karılmamış basık göğüslerle, hiçbir ke- sintiye uğramadan, düz bir hat halinde, geçen seneye nispetle daha kısa topuk- lar üzerinde rahat ve çabuk yürüyen bu kadının, yepyeni bir görünüşü, var- dır ki buna «flat-look» yani «yassı-gö- rünüş» denmektedir. te bu kadının bir ikinci cephesi bir ikinci görünüşü de vardır ki, bu gece görünüşüdür. Gündüzün, o ka- dar itina ile, hususi bir sütiyen sayesin- de yok ettiği göğüslerini gece elbisele- rinde serbest bırakmakta ve adeta «Clo- net» in çizdiği kadınları andırmaktadır! Gece elbiseleri için «Dior» gene hususi bir sütiyen kullanmaktadır ki bu göğüs- leri aşağıdan bastırıp, beş santim kadar yukarıya doğru — yüksekmektedir. Bu İkinci görünüşe <«busty-look» yani <«ya- rım-heykel görünüşü» denmektedir. Elbiselerin etekleri daha ziyade dar, veya çok aşağıya düşürülmüş bir bel hattının altında pli veya büzgü yap- maktadır. Tayyörler ekseriya kısa ceketlidir. Omuzları geçen seneye nazaran 3 san tim daha dardır, kollar dümdüz, klasık tayyör kolu şeklinde ve yakalar hafifçe kalkık görünüşlüdür, beller iki santim aşağı inmiş, çok hafifçe oyulmuştur. Sanki daha kalın belli, bir kimse üze- rinde prova edilmiş gibi.. Geçen seneler göğüslerin alfanda bitip, onları iyice meydana çıkaran pensler, bu sene, gö- ğüslerin üstünden yukarıya doğru devam edip, onları bastırmaktadır. Bir çok tay- yörlerde, bu pensler aşağıya inip cep olmaktadır.. Bu tayyörlerin başlıca va- sıfları «çok genç görünüşlü» olmaları- dır ve bu sadelik içinde en mühim süs- leri ise kürkten eşarp ve ayni kürkten yapılmış şapka ve berelerle giyilmeleri- dir.. Gene bu senenin en çok tutunan modalarından biri de, bu sade tayyör- lerin üzerine giyilen ve aynı kum içleri n ceket, pelerin ve «trois-guart» Bunlar, tayyörlerin hayatını kış bo- yunca uzatmaktadır. n bu sene içi kürklü, gene düz hatlı mantolar, kürk mantolar kadar, belkı maktadır.. diğerleri hatta eteklerinin iki yanından yırtmaç- li olarak yapılmaktadır. Senenin en büyük modası kürktür, onu her yerde kullanmaktalar.. Bilhas- sa gece elbiselerinin dekoltelerinin ke- narında, şapka ve eşarp olarak, torba biçimi fert bir çantanın alt kısmında, yakada, gravat biçiminde.. Yünden lâs- ik Örgü ir elbise örün ü kasına ve düğmelenen ısmına nce bir astragan kenar koyun, son mo- dayı tatbik etmiş olursunuz. Veya düz bir yünlü elbiseye aynı kumaştan bir şal yapıp bu şalın içini evdeki eski bir kürkle kaplayın.. İncecik sarı veya gümüş rengi la- meden üstün süyeter ve alfa plili bir gece elbisesi ise sizi, muhakkak birinci plâna alacaktır. AKİS, 4 ARALIK 1954