SANAT DÜNYASINDA Tiyatro Devlet Tiyatrosundan bilanço vaktiyle bir çiftliktte bir boğa var- m O kadar kuvvetliymiş, o ka- dar kudretliymiş, o kadar sık "çeki- lebiliyormuş" ki, görenlerin d yanların parmakları ağızlarında yormuş: Boğayı, devlet çiftliğine almışlar. Maksat, bu müthiş hayvandan istifa- de etmek, nesli son süratle üretmek. b kalı- Fakat nerede? O kudretli boğa bir — tembelleşmiş, bir tembelleşmiş... Ne dölü kalmış, ne bir şey.. Dayanamamışlar, sormuş]ar “2— Yahu, sen yaman bir şeydin ne oldu, sana?" Boğa, tembel tembel gerinmiş, başını kaşımış: en devlet memuru oldum." Bu mevsim. Ankaradaki Devlet Ti- yatrosu, Büyük Tiyatroda dört, Küçük Tiyatroda beş eser sahneye koymuş ve Mayıs ayının ortasında kapılarını kapamıştı Kapılarını kapadığına da iyi etmiş- tir,zira, meselâ Büyük Tiyatrodaki Lady Frederıck hele sonlara doğru, sahnesi için pek uygun düşecek birin cisi 16 defa temsil edilmiş, "polisiye" bi glo - sakson piyesi olan psikolojik cevherler bulmak göstermişlerdir Fatih ile kıyas Adam" elbette ki mülhiş hünerini edilince bir Daha ilk temsillerde, Devlet Tiyat- rosu sanatkârlarının, eser ne olursa olsun, "alaturka" oyunları kendini belli etmiş, Bizans — prensesleri veya iliz Misisleri yerli tipler haline ge- tırılıvermış ir. Buyuk Tiyatroda Fatih, yerini Ma- tla Stuart faciasına, Küçük Tiyat roda da Şemsiyeli Adam, Derin Mavi Denıze bırakmıştır. ıçın "facia" kelimesi ler birbirine girmiş, bir curcuna, kıyamet kopmuştur. Böyle bir piyesin, bir gün dahi afiş- te kalmasına imkân olmadığı halde ha- zırda başka bir şey bulunmadığından Ankaralılar işkenceye maruz bırakıl- mışlar, Maria Stuart, ekseriya boş sı- ralar önünde 23 defa oynanmıştır. Buna mukabil Küçük Tiyatroda Derin Mavi Denız hakiki bir muvaf- fakiyet olmuş ve sanatkârlar, — bil- AKİS, 5 HAZİRAN 1954 OPERA ALBÜMÜ IPAGLİACCİ Opera | prolog 2 perde. Tekst: İlkönce 22 Mayıs 1892 Ruggiero — Leoncavallo (8 Mart 1858 d Napolide doğdu, 11 ağustos 1919 da Floransada öldü.) “Pag- liacci" operası Leon- cava//n nun şaheseri. — sa- ilır. Diğe opera/arı unutulduğu ve ertu- varlardan kaldırıldığı halde bu eseri daima oy- Bestekârı liacci" opera. ile oynanması âdet olmuştur. ME Birinci — perde n meydanı. Caanio, başında bulunduğu seyyar tiyatro trupu ile köye girer ve köylüler — tarafından selâmlanır. Canio, halkı akşam vere- cekleri temsile davet eder' Trupun i- ve kinci idarecisi olan Tonio bu arada Canio'nun karısı Nedda'ya sarkıntı- lık eder, Nedda ona bir tokat vurur. i haneye gitmiş- gitmektedir. durmaktadır. Bu hayattan bıkmıştır. Tonio yalnız duran Nedda'ya bir kere daha sar- kıntılık yapınca, genç kadın eline ge çirdiği kamçı ile onun yüzüne — vu- rur, Tonio bunun üzerine Nedda'- dan intikam almayı kurar. Nedda, genç köylü Silvio ile sevişmektedir. Yine buluşurlar ve beraberce kaçma bıçağını çeker, fakat araya Beppo gi- rer ve facianın önünü alır. Canio çok heyecanlı ve mükedderdir. Biraz son- )kçer mükemmel İngilterede de çok be- bizim Küçük Tiyatroda edil- hassa Mediha oynamışlardır. ğenilen eser, maalesef sadece 16 defa temsil istir Bestekâr. de Milano da oynandı. Şahıslar tiyatro reisi — Çoyunda tenor. — Nedda, (oyunda Colombı- Canio, trupunun seyyar a S Mahal intermezzo çalınır. Perde açılmadan önce sah nenin önüne Tonio gelir ve kısaca, heyecanlı - ola- rak eserin mahiyetini an- latır. Prolog VZU ra temsil başlıyacaktır. Buna hazır- lanmak lâzımdır. Canio soytarı elbi- selerini giyerken ıstırabını terennüm eder Ikıncı perde : meydanda sıralar dizilerek bir de sahne kurularak bir açık hava tiyatrosu meydana getirilmiştir. Beppo ile Tonio halkı tiyatroya çağı- rırlarken Nedda da kasada durmak- tadır. Nedda bir aralık kendisine yak laşan Silvio'ya kocasının kıskançlı- ğını ve hiddetini anlatır, ve müte- bulunmasını vio'yu da bıçakl lere dönerek "Komedi bitti" der, per- de iner Belki de Devlet Tiyatrosu, — güzel eser vermeyi prensiplerine uygun bul- mamıştır Bunları, Büyük Tiyatroda Güzel Helena, Küçük Tiyatroda Batak, takip 29