25 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

25 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

r. Haa 25 - Ö « 035 İ B FENERBAHÇE — GÜNEŞ, BÜKREŞE GİDIYOR Futbolcularımız Merakla Bekleniyor Türkiyedede Güzel Futbol Oynandığını Bükreşlilere Göstermeliyiz (Bükreş hususi muhabirimiz- Gden) — Bükreş'in en büyük ve en güzel Ö. N. E. F. stadın- da iki maç yapacak futbolcula- rımız kadar hangi ecnebi takım Roömen sporcularını böyle me- raklandırmıştır acaba!... İtalya'nın meşhur Yüventüs takımını üç gölle yenip buraya gelen F. C. Milano'nun kasır- ga gibi oyunları bile bizimkiler için gösterilen alâkayı hafiflet- miyor, Romanya kulüplerini iki ra- kip partiye ayıran Fener - Gü- neş maçları yüzünden çıkan hâe diseleri anlatayım da 2 ve 4 'Temmuzda oynıyacakları maç« ların ehemmiyetini bizim çocuk- lar da iyice anlasınlar ve ona göre Bükreş'lilerin parmakları- nrağızlarında biraktıra- Bıık;'ışlı karşılaşacağımız Yuventüs ile anıny_ıdı maç yapan İtalyanın Milâno takımı kendi memleketinde yaptığı son maçlardan birinde cak oyunlar çıkarsınlar... Türk futbolcuları etrafında şimdiden başlıyan iddia ve de- dikoduların bu kadar artmasına bir kulüp reisinin mizıkçılığı se- bep oldu. Biz evvelâ, Fener - Güneş takımları için sık sık ec- nebi maçları yapan bir kulüple mutabık kalmıştık. O kulüp ek- seri yaz maçlarını gece oynu- yordu. Biz de gece maçlarına razı olduk. Yalnız bir şartımız wardı; bizim çocuklar ilk maç - tan beş gün evvel gelecekler ve elektrik ışığında oynanan beyaz yaldızlı toplarla üç gece idman edeceklerdi. Bu esas içinde gmukavele müsveddesini imza - Tadık. Kulüp reisi bisim kuvu timizden şüphe ediyördu. Ben, gece oyunlarına hiç alışık olma- dığımız halde reis ile 25,000 leylik bir bahse de giriştim. Ön- ce konuşurken yalnız palavracı bir iddiaya kapılmış değildim. Gece maçları mevzuubahs oldu- ğu gündenberi çarpışacağımız iki takımın Çek ve ÂAvusturya takımlarile yaptıkları oyunları muntazaman takip etmiştim. Gece oyunları nasıl oynanıyor Elektrik ışığında futbol! Sey- #ine bile göz alışmeıya kadar in- san acemilik çekiyor... Sahanın dört köşesinde yük- sek demirden örme direklerde çok kuvvetli on ikişer projektör ko; lar, Yalnız projektör- lenyrn:l:meleri vapurlarınki gi- bi pek sert değil. Sahaya mavi sayılan bir ışık veriyor. Beyaz yaldızla boyanmış yirmi tane futbol topu hazırlanmış... Maça başlanıyor. Yaldızlı. top biraz kirlenince, hakem değiştirilme- sini düdükle emrediyor. Topun gidiş gelişi dışardan güzel takip ediliyor, fakat içerdekiler epey ıska geçiyorlar. Gece maçların- da kürt olmuşlar var. Onların hesabrı ve vuruşları ayarlı oldu- ı;;u için daha kolaylıkla oynuyor- lar, Oyunun verdiği manzara şöy- -le tarif edilebilir: Kosgkocaman, saha kadar kocaman bir sinema perdesinde mücessem halde gö- rülen bir futbol filmi oynuyor. Mesafelerin tahmini biraz gü leşmiş, yakınlarda metreler kü- çülüyor, uzaklarda inadına bü - yüyor, Heyecan da sinemadaki kadar duyuluyor. Yaşıyan çar- pıntının sıcaklığı yok... Bağrış- malar gündüz gibi fırtınalı boşa namıyor. Gölgeye ve resme ne kadar kapılmak kabilse o kadar heyecanlanabiliyorsunuz. Gece maçlarının bu hararetsizliğine Tağmen çok tutulmuş olması, ya- tın pek iyi seyredilebilmesidir. Arabistan sıcağında bile geçe ladık. Sonra da konuşmağa baş- futbolu keyifle görülebilir. Ben elektrik aşığında oynamanın pek kolay olmıyacağını anladı- | ğım halde çarpışacağımız fut- bolcuların alışıklıklarma göre yaptıkları hataları kafamda ölç- müş, bizimkilerin de üç kerelik idmanla yapabilecekleri şeyleri tartmıştım. Neticede verdiğim ü taralına çıktı. Reişle gö; ü gererek 25,000 leylik bahse tutuşmuş - tum, Her şey halledilmişket, bi- zim bahisten midir nedendir, re- is efendi cayaklık etmeğe kalk- tı. Kararlaştırılan tarihleri bin hir hahane ile değiştirmek is Onun ikinci teklifi hizi sinci-maçtan VVCT YOMan ee cek vakit bırakmıyordu. İşin o tarafını hiç kabul edemezdim. O kendi alıştığı gibi maddi taraf- ta biraz daha müsaadeli davra- narak tarihleri bana zorlamağa başladı. Anladım ki, karşımda- ki zat futbol işini tamamile te- maşa gözile görecek kadar na- sırlaşmış, Öylesi ile maç yap- mamak daha hayırlı idi. Müza- kereyi kökünden kestim ve Bük- reş'in en büyük gazetesinin sa- hibine müracaat ettim, Universul'un delâleti Ne çelebi insan çıktı su Uni- versul gazetesinin sahibi... Ken- disini Balkan konferansı zaman- larında tanımış, bir de yemek ziyafetinde bulunmuştum. Eski nazır ve bugün en büyük bir Müessesenin başında bulunan o insan benim sporculara ait dert- lerimi uzun uzun dinledi. Şikâ- yet ettiğim tarafların teknik ol- duğunu hemen kavradı. Spor muharririni, ikinci direktörünü hemen çağırıp emir verdi: — Gazeteci — arkadaşımızın Türk futbolcuları hakkındaki teknik dileklerini tamamen ye- rine getirecek bir kombinezon bulunuz. Bizim gazete müzahir- dir, dedi. L'Universul'ün delâletile Ro- manyanm en ha& ve en güzide spor amatörlerini toplamış olan Yuventüs'le müzakereye başla - dık. Vapur tarihlerile maç ta - rihleri bir türlü uymuyordu. İki maçtan birinin pazara veya bir tatil gününe tesadüf etmesi için bizim futbolculara kalan is- tirahat günleri kâfi değildi. Candan amatör olan idareciler tam kıymetimizle oynryabilme- miz için kazanç tarafından, mad- di kısmından - vazgeçecek cö- mertliği de gösterdiler. Tki ma- çı da adi günlerde ve gündüz yapmağa razı oldular. Centil - menliklerini, gönül acıklıkları- nı takımlarının iç vaziyetini ati- latmağa, oyuncularının kusurla- rını, meziyetlerini birer birer söylemeğe kadar vardırdılar. — Bizim istediğimiz Türk futbolcularının hakiki kıymet - lerini ispat ederek size karşı pek doğrü hareket etmemiş olanlara bir ibret dersi vermek- tir, diyorlardı. Türk rakiplerini yüksek gö - ren Yuventüs'lüler kendilerinin takım derecelerini de yükselte - rok sıkı ve çok güzel maçlar çı- karmağa çalışıyorlar. İkinci de- fa karşılaşacağımız Çefere se .| tmilli kümede Romanya küpası- nı kâzaiimiş bir takımdır. 5 — Şimdi kadrosu zayıf olan Yu- ventüs bizimle oynıyacağı gün. Sofya Balkan kupasından döne- cek milli oyuncularla takviye edilecektir. Karşılaşacağımız takımlarda önümüze çıkacak bazı futbolcu- ların enternasyonal derecelerini yazıyorum, Bizim çocuklar kim- lerin kargısına çıkacaklarını iyi hesaplasınlar. Böyle bir takımı da kazandığımız zaman İstan - bullular sevinçlerinin derecesini ölçebilsinler. - Oynayacağımız meşhur Romanya oyuncuları Kreçyanu: Romanya milli ta- kımının kalecisidir. Şimdi Sof- yadadır. Bizim — maçlara kadar Romanya takımile dönmüş ola- caktır. E. Fagel: Romanya milli ta- kımında 27 defa bek oynamıştır. Milli spor madalyesini alan ye- gâne futbolcudur. Brandabura : Sofyaya giden mmilli takımın sağ bek veya ha- fındadır, Bize de sağda oynıya- caktır. Vintila: Sofyaya sağ bek ya- hut sağ haf oynamak üzere gö- türülmüştür. p Kucdan : Sofyada milli ta- kımla beraber bulunuyor. Bizim maçlarda geri dönmüş olacaktır. Bunlardan maada Yüventüs takımını kuvvetlendirmek üzere yeni alınmış dört oyuncu da ta- kımda yer alacaktır. Bu dört o - yuncu geçen gün Bükreş temsili takımında yer aldılar. Görülüyor ki, karşılaşacağı- mız takımların yarısı enternas- yonal oyunculardandır. Şu isimleri gördükten sonra 2 ve 4 temmuzda oynryacağımız maçlar için Romanya sporcula- rının dediklerini ben de tekrar edebilirim: Fener - Güneş'in Bükreş maç- ları Türkiye ve Romanya futbo- lünün en mühim bir imtihanıdır. - Eşret ŞEFİK Hava Tehlike- sine Karşı Dün gece saat 22 de Kumka- pıda Maryane Ermeni patrik - hane kilisesinde hava kurumu için büyük bir toplantı yapıl- mıştır. Bu toplantıda mütevel - lilerle Ermeni vatandaşlardan kalabalık bir grup bulunmuş- tur. Hava tehlikesine karşı yapı lacak yardım etrafında konuşul müs ve teşvik yollu sözler söy- lenilmiştir. Diğer taraftan Tecim ve En- düstri odasında, hava kurumu- na yardım için seçilen kamite - ler dünden itibaren çalışmağa başlamışlardır. Alınan son bir karara göre, odada fevkalâde sınıfla birinci sınıfa yazılı olan kurumlara biz zat komite tarafından müracaat edilerek hava kurumuna yardım ları istenecektir. İkinci ve ü - çüncü sınıfa dahil olan kurum sahipleri, meslekleri itibarile teşkil tdilen 22 komite tarafın- dan ayrı ayrı toplantılara çağı- rılacaklar, istenen yardım bu suüretle temin olunacaktır. 22 komite dün seçilmiştir. Komitelere faaliyetleri sıra - sında hava kurumunun bir me- muru refakat edecektir. Diğer taraftan, Tecim ve En- düstri odasınca girişilen bu te- şebbüse muamelâtı idare etmek üzere daimi bir merkez komite- si kurulması takarrur etmiştir. Bu komite oda başkanı Mitat Nemli, cla meclisi üyesinden Suat Kara Osman ve hava ku - rumiy ile Basın kurumunun mü- messilleri bulunacaktır. komite- nin ilk toplantısı bu hafta için- de yapılacaktır. * Dün akşam saat 18 de Halk partisi Beyoğlu kaza merkezin- de kavmakam Danişin başkan- lığında bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda, hava kurumu başkanı İsmail Hakkı ile idare heyeti üyeleri de bulunmuşlar, kuruma yapı ik yardımlar et rafmda görü: üştür. Bir haf- ta içinde ikinci bir toplantı da- ha yapılarak alınacak kararlara gört faaliyete geçilecektir. Yeni üyeler Haâva kurumuna üye yazımı devam etmektedir. Dün de bir | çok yurttaşlar müracaat ederek üye yazılmışlardır. Bunlar ara- TAN___—___——#: Ekmek gene Yükselecek mi? Buğday fiyatlarının yüksel - mekte devam etmesi üzerine ba- zı fırıncılar ekmeği sert buğday- dan yapmağa kalktıkları görül- müştür. Bunun üzerine beledi- ye, fırıncıları sıkı bir kontrola tâbi tutmağa karar vermiş, be- lediye zabıtası memurları der - hal teftişlere başlamışlardır. Bu suüretle hareket ettikleri anlaşı- lan fırıncılar cezalandırılacak - lardır. Diğer taraftan fırıncılar be - lediyeye ekmek fiyatının tekrar arttırılması için yeni bir müra - caatta bulunmuşlardır. Narh komisyonu, önümüzdeki toplan- tısında isteği gözden geçirecek- tir. Buğday fiyatları düşmediği takdirde, ekmeğin11,5 buçuk ku ruşa çıkarılması muhtemeldir. Şehrimiz buğday ve un piya- sası mütemadiyen yükselmek - tedir. Dün Borsada Mersin ya - rı yarıya sertle 100 ton yumu « şak buğday 4,35 kuruştan, 200 ton sert buğday da 4,35 — 6 ku ruş arasında satılmıştır. Dün Anadoludan ve limanlarımız - dan ancak bir ton sert buğday gelmiştir. Az mal gelişi yüzün- den birinci yumuşak unlar 7 ku- ruştan, birinci sert unlar 5,40 kuruştan, beyaz birinci yumu - şak unlar da 7,40 kuruştan sa- tılmıştır. — Muallimler Birliğinin gezintisi Muallimler birliği 9 temmuz- da Bursa ve 16 ağustosta Ana- dolunun muhtelif yerlerine ol - mak üzere iki seyahat tertip et- miştir. Bursadan Uludağa gidi- lecek ve Bursada üç gün kaldık tan sonra şehrimize dönülecek- r. İkinci seyahatte evvelâ İzmi- re gidilecek, sonra Konya, A « dana ve Ulukışla, Kayseri üze- rinden Ankaraya geçilecektir. Ankarada dört gün kaldıktan sonra şehrimize dönülecektir. Şehir bandosunun konserleri İstanbul belediyesi şehir ban- bir çok yerlerinde açık hava kon serleri vermeğe karar vermiştir. Hazırlanan brogram bugünden itibaen tatbik edilecek, bando ilk olarak Fatih parkında çala- caktır. sında vilâyet baytar direktörü Etem Elevlioğlu ile baytar me- mürları üye yazılmışlar ve bun- lardan başka İstanbul inhisar - lar başmüdürlüğünün 342 me - muru yılda 821 lira 40 kuruş vermeyi taahhüt ederek yardım ct üye olmuşlardır. Perahya ve Kariyo kollektif şirketi 100 lira teberrti ve me - murlarından Hayim Kariyo, J. Yako Perahya ve Salvator Ya- şo Perahya yirmişer lira taah - hüt etmişlerdir. Diğer taraftan 7 temmuz pa- zar günü hava kurumu Beşik - taş kaza kolu tarafından Şeref stadında sabah saat ondan ak - şam on dokuza kadar tanınmış pehlivanlarla kurum menfaatine bir güres tertip edilmiştir. İstanbul asliye mahkemesi birinci hukuk dairesinden * Hazinedar çift- liği sahibi Hüseyinin Yeşilköyde Ka- rakol sırasında celep Manastırlr Os- man Nuri aleyhine açılan ve Bakır. köyünde Taşhan caddesinde mutasar- rıf bulunduğu arsaya vaki tecavüzün men'i talebine mütedair olan davadan dolayı ikametgâhı hazırının meçhi- liyeti hasebile ilânen vaki — tebliğata rağmen muayyen günde mahkemeye gelmeyen mumaileyh Osman Nuri hakkmda muhakemenin gryaben de- vamına ve işbu gıyap kararının usu- lün 141 inci maddesi mucibince ilâ- nen tehliğine ve Osman Nuri namı- na olan tapu kaydının ve gerekse müddei namına olan tapu senedinin mahallen tatbikile münaziünfih ma- Hallin kimin tarafında olduğunun ta- yini için keyfiyetin ehlivukufa ha- valesine ve muhakemenin de 16-9-935 saat 14 de brrakılmasına karar veril- miş olduğundan olveçhile tastiri ve mahkeme divanhanesine talik kılınan gıyap katarınım tebliği makamına ka- im olmak üzere ilân olunur. (12610) Tesbit edilen diğer günler ve yerler şunlardır: Haziranm 27 sinde Gülhane parkında, 29 unda Sultanahmet rkında, temmuzun 2 sinde 'sküdarda Doğancılar parkın - da, 3 ünde Beşiktaş parkmda, 4 ünde Kadıköy belediye önün- de, 6 sında Beykozda, 8 zinde Gülhanede, 10 unda Bakırköy belediye bahçesinde 14 dünde Yalovada. — HAKYERİNDE istanbul eski iskân müdürünün davası Merzuka ve Zübey« deye ait 1640 liralık bir mübadil bonosunu, Sıdıka ve Hamide isminde iki kadıma vermek ve böylelikle vazifeleri- ni ihmal etmekten - suçlu ııbjk İstanbul İskân müdürü Tahsin ve tevzi memuru Osmanın dün de birinci cezada davalarına ba kıldı. Hazine vekili, altıncı istin « takta, bonoyu alan suçlulara a- it bir dosya daha olduğunu söy, ltedi ve bu dosyanın getirilmesi- ni istedi. Hakyeri, buna lüzüum görme- di ve duruşma evrakın tetkiki i- çin başka güne kaldı. * Baroda dahil olmadığı hal- de, kendine avukat süsü vererek Katropanaki isminde bir alacak hınım, borçlunun arsasma haciz koyacağından bahisle parasını dolandırmaktan suçlu Leon Ka rakaşyan isminde birinin, birin ci cezada duruşması yapılmak- tadır. Müddei umumi, geçen sene, suçluya ceza kesilmesini iste « miştir. Leon Karakaşyan, bundan başka bir mübadilden 380 lira dolandırmaktan — suçlu bulun « maktadır. Hâdiseye, altıncı müs tantiklik el atmış ve evrakı bi- rinci cezaya göndermiştir. * Abone paralarından 3820 lirayı zimmetine geçirmekten suçlu hava gazi memurlarından Ragıp, dün tevkif edilerek ikin- ci müstantikliğe verilmiştir. * Hatice, diğer adı Mediha, randevuculuk ettiği iddiasile bi rinci sulh cezaya verilmiştir. Mahkeme, Haticenin tevkifine karar vererek kâğıtlarını istin « tak hâkimliğine göndermiştir. * Şeker kaçakçılığından suç- lu Salâhaddin Rifat ve arkadaş- larının muhakemeleri dün 8 in- ci ihtisas mahkemesinde devam edilmiştir. Düruşma — şahitlerin daha çağırılması için başka gü- ne bırakılmıştır. Suçluların gayri mevkuf ola« rak muhakeme edilmeleri yolun daki istek mahkemece kabul e- dilerek mevkuf olanlar tahliye edilmişlerdir. * Çakmak taşr kaçakcılığın ! dan suçlu Gevont, Siron ve Ta- lâtın duruşmaları dün 9 uncu ihtisas hakyerinde bitirildi. Üs zerlerinde yakalanan 9500 çake mak taşı için her üçünün de 9 zar ay hapsine ve 237 lira para cezası ödemelerine karar veril- di, altıya kadar sürecekdir. yapılacakdır. ceklerdir. leri lâzımdır. | Tosya Belediyesinden: 1 — Tosya kağabasınım tenviri için Nafıa — Vekâle- tince tasdikli proje ve şartnameleri mucibince yapılacak 42926 lira keşifli elektrik tesisatı kapalı otuz gün müddetle eksiltmeye konulmuşdur. 2 — Eksiltme müddeti 18 Haziran 935 tarihinden başlayarak 17 Temmuz 935 çarşamba günü saat on zarf usulile ve 3— Zarflar o gün saat 15 şe kadar Tosya Belediye encü menine verilecek, ondan sonra kabul İhale Tosyada Belediye Dairesinde Encümen odasında edilmiyecekdir. 4 — Talibler keşifnamenin yüzde yedi buçuğu nis- betinde teminat akçesini ya nakden, yahud hükümetçe tanınmış bankalardan birinin teminat mektubunu vere- 5 — Proje ve fenni şartname örneklerin İstanbulda Taksimde İstiklâl apartımanında mühendis Hasan Hâ-< let'den bedeli mukabilinde tedarik edilebileceği gibi An-« kara Nafıa Bakanlığında ve Tosyada Belediye dairesin- de görülebilir .Eksiltme şartnameleri — örneği bedelsiz olarak Belediyeden isteyenlere gönderilir. 6 — Teklifnamelere tasdikli ticaret odası sicil suretle- ri ile birlikde inşaatı deruhde edecek Nafıa Bakanlığın- ca ehliyeti musaddak mütehassıs ve mühendisin teah-« hütnamesini, şirketler namımna verilecek tekliflerde bun- dan başka şirket mümessillerinin selâhiyetleri derecesi- ri gösterir resmi vekâletnamelerini ve 2490 kanunda gösterilen diğer evrak ve vesikaları rapt etme- numaralı Eksiltme ve ihale 2490 numaralı kanun hükümleri dairesinde yapılacakdır. (3475), iaküla