25 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 12

25 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 12

—— 'i İNGİLİZ. SIYASASI Ha l eeei * İngiltere ile Almanya arasın- da deniz silâhları etrafında ya- şıhn anlaşmadan sonra Eden, ngiltere ile Fransanın yekdiğe rile açıkça anlaşmaları için ya- rın Parise gelecektir. Eden bu- rada karşısında Laval ve Piet - riyi huhcıkur Biz Edene hüs- nü niyeti şüpheli olan bir dev- letle müzakereye — girişmekte haksız olduğunu söyliyecek de- ığılî:. Bunu 16 martta söylemek d İngilterenin fena bir iş gör - düğünü de söyliyecek değiliz. Bu da mânasız bir şey olur. İs - tikbalin bütün kararsızlıklarına rağmen Alman filosunun İngi - liz tonaj miktarınm yüzde 35 nişbetinde tahdit etmek ve Al - manyanın İngiltere ile evvelden anlaşmadan bunu değiştirme - mesini temin etmek şayanı dik- kat bir zaferdir. Biz İngiltereye bu — zaferin â la Pyrrhus olduğunu söyliye- cek değiliz. Bunu İngilizler her- kesten daha iyi bilirler ve Al - manları da tanırlar. Onlar itilâ- £m hakikatlerini tefrik edecek kadar açık görüşlüdürler. İtilâ- fin esasen hafif noktaları da çok tur. Yüzde 35 nisbeti deniz reka- beti geliştiği takdirde mevzuu bahsedilebilir. Hattâ denizaltı gemileri için bu esasın yeniden gözden geçirilmesi esası kabul edilmiştir. — * Fakat İngilizler her ihtima- Te karşı alınacak kararın kontro lundan çekinmektedirler. Daha haklı olarak biz İngilizlere kü- çük bir Brest-Litowsr — vücude getirdiklerini söyliyecek deği - liz. Ayrı bir barış olmak için sa- vaş olması lâzımdır .Anlaşmak h:d":undıkı gayretlere devam & esi lâ eldiğini ve AL manya ile bir ufm a masr icap ettiğini bız hcxktsten evvel söylememiş mi idik? Yine İngilizlere bizim fikri - mizce tesanliı bir vesayet ol- ması lâzım geldiğini de söyliye- miyeceğiz. Xngllıılzr, Almanya ile anlaşmak çaresini buldukları için Fransanın vaziyetini tehli- keye düştüğünü söylenmiş ol - saydı aynı söz sarfedilmiş ola- caktı. İngiliz dostlarımıza şunu söy Tiyeceğiz ki V:nay muahedesi biz onun yerine başka bir mua- hede konulmasına muvafakat et medikçe daima baki kalacaktır. İngilterenin, Fransanın ihtiya - cına uyan tonaj nisbetini kabul için Almanyadan üçte bir nis - betin kabulünü istemekle, anla- malıdırlar ki Fransanın emniye- ti de kara ve hava kuvvetleri a- rasında makul bir denkleşmeyi içap ettirmektedir. Zaferlerinin bizim zararımıza olmadığını isbat etmek vazifesi yıııe onlara aittir. mayınız! etmesinden anladığımız da bu- dur. İngilizler kendi emniyetleri Eden'in Seyyahati Le Journal'dan: Journal des Debats'dan: | Journal des Debats, İngiliz - Alman deniz uzlaşmasında İn- giliz durumunu tefsir ederek, şöyle yazıyor: * Öyl düşünüyor ki Laval, ge rek siyasasmın genel prensiple- rinde olsun ve gerek deniz ve hava andlaşmalarında olsun, E- dene karşı hiç bir fedakârlıkta bulunmamıştır. Fransa hükü - metinin, bugünkü —durumda, görülecek ödevi vardır. Deniz veya hava işleri hakkında, eks- perler arasında geçecek her tür- lü görüşmelere katılmaktan çe- kinmek gerektir demiyoruz. Biz yeniden özgür (serbest) olaca- ğız. Ancak gerek — bizim kendi menfaatimiz ve gerek Avrupa- nm asığı icabı olarak, İngilte - reyi Alman işlerini daha iyi de- ğerlemek durumuna ulaştırmak ödevimizdir.,, Temps'dan: Edenin Parise gelişinin so - nuçlarını inceleyen Temps gaze tesine göre, İngiliz siyasası ile- ride, Lokarno andlaşmasma il- gili bir hava uzlaşması yapılma- sı için çalışacaktır. Bu gazete diyor ki “Fransa, böyle bir sözbağı i- çin yıpılıcık konuşmalara gir- meyi reddedemez. Fransa, bu sör bağının 3 şübat kararında tasarlanan genel uzlaşmanın dı şında yapılmasını kabul ede - mez. Diğer taraftan, batıda bir sal dırım olduğu takdirde, Lokar - no andlaşması ile gözetilen a- ni yardımın beklenmeden sağ - lanması lâzım geldiğinden, bu yardımın teknik şartları hakkın- da karşılıklr inancaya varabil - mek için çalışılmaktadır. mek istenildiği takdirde, kuvvetleri meselesinin haklı bir şekilde arılmasına, orta ve doğu Avrupasına ilgili andlaş - maların yapılmasına imkân nis- betinde çalışmak, İngilizlerin menfaatleri icabıdır. Kara küv- vetleri meselesi kotarılmadıkça bu işte hiç bir kesin ilerleme el- de edilemez. İngiliz nüfuzu, bu bakımdan Berlinde faydalı so- nuçlara varabilecek bir rol oy « nayabilir. Alman avukatları Koelnisehe Zeitung'dan: Almanyada bulunan 18.800 avukattan yüzde 42 sinin ka- zançları geçen sene zarfında 3 bin marktan aşağıdır. Şurasına işaret etmek lâzımdır ki, bu kategorideki avukatlar a- rasında 1200 - 2000 mark kaza- nanlar da vardır. Bu avukatlardan ekserisini ameleler ve memurlar ıibı îhd- yarlışta kendilerini besleyecek birparaya malik olamamaları demektir. — Bu genç beni kucaklayacak mı? Razi olurum ama filme al- 1 BDi> & Pa kara | Bir Mançuko Generalının Çin- Japon ilgilerine dair düşüncesi yan şeye karışma!.. Je suis Partout'dan: Japonların kullandıkları “As- ya Asyalılarındır,, tabiri, Birle- şik Amerikada kullanılan “ A- merika Amerikalılarındır,, tabi- tinden yani Monroe prens den çok farklıdır. Asyalı fikri - nin yeniden doğmasile beraber dünyaya gelen “A: Asyalıla- rındır,, doktrini, şı yük esas üzerine bina edilmişti: Asya, Asyalıların elinde bulu nacak ve onlar tarafından koru- nacaktır. İdeali, Avrupalıların elinde bulunan Avrupa, Ameri- kalıların elinde bulunan Ame- rika ile teşriki mesai ederek dünya — barışmna yardım etmektir. Bu formülde katiyen inhisarcı bir mâna aranmamalı- dııı?ı.ım-nnd. Mmavcist evletlerle beraber teşri- iğer ( ki mesai etmek ve barış fikrine | ulaşmak için takip edilen siya- sanın ilk kademesidir. Doğu kültürü Asyanın yüzlerce senelik bir tarihi, ve kendisine has bir me- deniyeti vardir. Meiji devresin- de batının medeniyetini emen Japonya, bu medeniyetei, kendi kültürü ile ahenktar kıla- bilmiştir. Batı — medeniyetini temsil ederken, kâinatın hiç bir yerindekinden aşağı olmayan, yeni bir kültür meydana getir - miştir. Biz şarklılar, şimdiki şerait dahiilnde yaşayabileceğimizi ve kendi medeniyetimizi — kendi ananelerimizi muhafaza edece- ğimizi zanneyleriz. Eğer Asyada barış ve nizam, komünist Rusya ile teşriki me- sai ederek elde edilemezse, ve- yahut uluslar kurumunun mate- rialist boyunduruğu kabul olu - nursa, As: hayatı bütün ka rakterini ve bütün mânasını kay beder. «« Asyada Mançuri hâdisesi patlamadan evvel, Çinde, gerek Rusyaya müracaat ederek ge- rek Avrupanın veya Amerika - nın yardımını istiyerek, Japon - yaya kargı bir vaziyet almak meli güdülüyordu. Çin Japon dan azami derece çekingen d. ranıyordu. Çinliler bu politika- ya devam ederek Japonya ile her türlü ekonomik ilgileri kır- mağa uğraşıyorlardı. Harp sonrası değ'şiklikleri Genel savaştanberi, — bür dünya ulusları arasında eku:x:. mik bir kollektivizm'e doru gi- dildi. Uluslar şuna kanaat ge- tirdiler ki, arazi cihetinden ge- nişliyecek yerde, ı“,.,,,uı.n., teşriki mesai — ederlerse, daha mesut olurlar. Japonyada bu fi- kirde idi, o da Mançuride biçbir tevessü emeli beslemiyordu. E. ğer Mançuri daha büyük bir in- kişaf devresine vasıl olursa, Ja- ponyanın Güney Mançurisi, şi- mendifer mıntakasının mülkiye tini kenrdisine vgermesi imtleân T A N Dünya Gazetelerine Göre Hâdiseler ı Tanktaki Japon (İngilize) — Geri dön ve kendine elzem olma North China Herald dahilindedir. Bugünkü vaziyeet dahilinde Japonya katiyen Çinden toprak itibarile bir şey istemiyor, onun arzu ettiği şey, Mançukuo ile e- konomik teşriki mesaidir. Biz Çınlılen bu yeni devleti tanı - mağa sevketmiyoruz. Eğer bun- lar, Japonyayı harekete getiren fikri bilmiş olsalardı Asya me- deniyetinin muhafazası için e- birlik ederlerdi. Biz Şark cihetinde Rus ko- münizminin ciddi bir surette i- lerlemesi tehlikesi karşısında - yız, Mançukuonun tesisi ve Ja- |» pon Mançukuo protokolunun imzası Ruıyınm uzak şarktaki tevessü arzusu önüne bir tunç duvar halinde dıkılmııdr. Fılnl Russm Simlsinme'a tanma da nüfuz etmek is 14 Buna karşı yegâne mııkıoıl manevra, müşterek endüstriyel müdafaa için, Bir Çin - Japon ekonomik birliği vücüde getir - mektir. Çinin bugünkü ekonomik şe- raiti nazarı dikkate almırsa, böyle bir anlaşmayı yapmak için kaybedilecek — bir dakika bile yoktur. Ancak bu suretle krize karşı konabilir. Müşteri Çin Vaktile ihracatcı bir memle - ket olan, yani ecnebiye satın al- dığından fazla mal satan Çin, bügün tamamile — ithalâtçı bir devlet haline gelmiştir. Çok ©- cuz olan Japon mallarını redde- derek, yüksek fiyattaki Avru - pa ve Âmerika mallarını alma- ğa mecbur olmuştur. Bu ticaret politikası uğrunda geçen sene memleketten 500.000.000 yen - lik gümüş madeni çıkmıştır. Bu ticaret siyasasının diğer bir so- nuücü ıudur. Çin, İngiltere malı hasır bir şapkaya 5—6 yen vermektedir. Halbuki Japon malı kullanırsa bunun ancak 1 yen veretektir. Bunu görünce insan, Japon a- leyhtarı kimseler ve tahriğâtçı- lar tarafından köylülerin yük « sek fiyatta mal almasına acıya- | cağı geliyor. Japonyaya yapılan boykı?uj üzerine, hariçten yerleşen Çin - liler de müşterilerini kaybetmiş Chicago Tribune'den: Britanyada alâkadar memür- lar, son hava eksersisleri esna- sında hava hücumlarına karşı korunmak için yeni bir vasıta- nın tecrübelerini yapmışlardır. Bu vasıta seraptır. Bu, ismin- den de anlaşıldığı veçhile, şehir- leri düşman hücumu karşısında saklayan bir bulut değil, belki düşmanı aldatan hakiki bir se - raptır. Tecrübeler — esnasında ( Londrayg Brighton'a bağlayan | şimendifer hattr böyle hir bu - hutla kurtulmuş ve Manche'den gelen bir filoya buraya doğru uçup Croydon'u bombardıman etmesi emrolunmuştur. Filhakika tayyareler uçmuş - lar ve Croydon'un üzerine ha - yali bombalar atmışlardır. Fa - kat neticede anlaşılmıştır. ki, tayyareler asıl bu mevkie değil, belki oradan 40 kilometre uzak- ta uçmuslar ve serabın hayaline aldanmıslardır. İngiliz makamları bu serabm gırrını gayet sıkı bir surette sak lamaktadırlar. Bunun yalnız muhtelif kesafette ve renkte du manlardan yapıldığı malüm - dur. Kırmızı, sarı, yeşil, siyah ve esmer dumanlar, muhtelif yük- sekliklerde arazinin üzerine ya- yılmakta ve manzarayı tama - men değiştirmektedir. Bazan siyah dumanlar amudi bir şe - kilde yükselmekte ve tüten ba- calar, caddeler, fabrikalar hissi- ni vermektedir. İkinci icat ta, beş buçuk met- WM irandaki reform İngiliz gazetelerinden: e AŞİE F SS | son inkıilâp hakkında tafsilât ver« mektedirler. Bu gazetelerin yazdı- ğına göre, Şıhnınll Hazretleri, 6 H (a yeni seçilen Meclise git- Liği ıaıııu, Lınlmm Bakanlar ve qulculıı açık olarak kar- e B vııdıl'ı bir 46; e bundan dolayı sevincini bildirmiş ve 8 Hazirandan sonra Pehlevi serpuşunu atarak her kesin şapka giymesini emretmiştir. Gazetelerin yazdığına göre İran kadınlarının hıyafetlerinde de bir inlulâp meydana gelmektedir. Yük- sek tabaka kadınlar ve kadın öğ - retmenler, Çadar denilen çıçdı mışlar ve Avrupa kıyafetini giymiş- lerdir. 5 milyon parmak izi Evning Standard'dan: Birleşik Amerikada şayanı dikkat bir rekor kırılmıştır. Po- lis müdüriyeti mücrimler büro- sundaki mevcut parmak izleri - nin miktarı $ milyona baliğ ol - muştur. Bu 5 milyonuncu fiş, Churchill isminde bir katile ait- Hava Taarruzuna Karşı ——— —mrmeern 25-5 935 —— UÇ MUHİM İCAT re uzunluğunda ve 184 libre a- ğırlığında bir tüfektir. Bunu bir tek asker yere yatarak kullana- bilmektedir. 39 onsluk 8 mermi alabilen bu tüfeğin menzili 6500 metredir. Üçüncü icat, robot bir tayya- redir. Bunun sırrı gayet sıkı bir surette saklanmaktadır. Malüm dür ki Robot kendi kendine ha- reket eden makine adam demek tir. Bu tayyate de işte bu maki- ne adam gibi kendi kendisine uç maktadır. Tecrübeleri şimdiki halde yapılamamıştır.Çünkü bu nun için bir harp olması lâzım- dır. İngilizler bu tayyareye Drake ismini vermişlerdir. Bu isim bire birine sıkışarak ilerleyen İspan- yol zımılınnı hezimete uğrat « mak için hususi bir gemi inşa eden meşhur İngiliz bahriyeli- sinin ismine izafeten verilmiş « tir, Drake düşman filoları üstü « ne çıkacak, ve radyo ile idare edilerek bu tayyareleri bombar. dıman edecektir. Bundan maada Drake'in için- de patlayıcı maddeler de vardır. İstenilen dakikada düşman tay yarelerinin üzerine düşerek pat layacak ve onları mahvedebile- cektir. Drake'in bütün hareket- leri yerden radyo vasıtasile ida- re olunacaktır. Bununla beraber bu tayyare- den müsmir netice alınıp alın - mMıyacağını görmek için tecrübe yapılması imkânsızdır. Bu an « cak bir harp esnasında mümkün olabilecektir. | — Etiketi kaldırayım mı? — Evet, yalnız bana bir baş- ka etiket verin, Fiyatını ben ya-< zarım. Çünkü hediye vereceğim. (Ric et Rac) gee A Dört ölüm cezası * Ovledo, 24 (A.A.) — Harb di- vanı Astüri azım (isyan) hareketine karışmaktan suçlu Turon ahalisinden 4 kişiyi ölüm, 36 kişiyi müebbed, 7 kişiyi de 12 şer yıl hapis cezalarma| ler ve Çine para yollamamağa başlamışlardır. Halbuki Çine giren bu para son senelerde 500, 600 milyona baliğ oluyordu. Bu yüzden Çi - nin ticaret denkleşmesi açık ver miş, ve gümüş harice akmağa baslamıstır. Bu yüzden Çinin bugünkü va- ziyeti memleket içinde ekono- mik bir.keşmekeş arzeder. *Eğer Çin bundan sonra Ja- ponya ile alrs veriş yapacak o- lursa, ithalât fazlalığı kendili - Binden vüzde 50 düşmüş olacak tir. General Doi Hara Mançuri ordusu hususi serrialar anfi tir ve henüz kendisi bulunama- mıştır. - Kınm tesminden memnun mu? Tuhal şey ben hiç benzeter çarptırmış, 16 kişiyi de temize çıkare