25 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

25 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

am 6 z € AN 'MEMLEKETTE TAN Ruarfilı Hayvanların Öldü- rülmelerine Başlanıyor İ Kandıra, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Süt veren inek- Terde verem hastalığı olup olmadığını tesbit etmek ve Kandıra- lara sağlık verici süt içirmek için inekler muayeneden geçi- rikmeğe başlanmıştır. Ruamın önüne geçilmek için de tedbir- ler alınmaktadır. Ruamlı hayvanların bedelleri sahiplerine ve- rilecek, mevcut törelere uyularak öldürüleceklerdir. 100 Bin Lira Daha isteniyor * Mersin, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Mersin İman Şirketi, cer ve nakil vasıtaları ile limanda memleketin ihtiyaç larına harcanmak üzere genel hissedarlar heyetinden yü lira istemiştir. Limanın ilerdeki inkişafı için icap eden tedbir. ler alınmaktadır. 935”yılmın ilk beş ayında ümitli bir faaliyet kaydedilmiş, liman faaliyeti bu devrede a ğı düşmemiştir. Fenikede 120 Bin Ton Pirinç Fenike, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Bu yıl bu mınta- kaya 120 bin dönüm pirinç ekilmiştir. Üç dört ylıdanberi baş- layan bu ziraat büyük. gelir termin etmektedir. Bu mevsim su- sam, akdarı ve arpanın da fazla olacağı ümit edilmektedir. Fe- nike portakalları da oldukça verimli olmuştur. Burada yetişen meyvalar kalite itibarile Alanya ve Antalyada yetişenlere üs- tünlük göstermektedir. Zonguldakta Kızılay Haftası Zonguldak, 24 A.A. — 22 haziranda başlayan Kızılay haftası, halkın haftaya karşı gösterdiğ Bugün Cumuriyet alanında bi üksek ilgi ile devam etmektedir. ik bir toplantı yapılmış, başta Tlbay, hükümete işyarları, Parti örgüdü, okullar ve ulusal finan- sal kurumlar, işçiler toplantıya katılmışlardır. Kızılaya üye ya- zılması ve yardım yapılması hakkında söylevler verilmiştir. Aksekide Köy Sekreterleri Teşkilâtı Yapıldı Akseki, (Hususi muhabirimiz bil 'diriyor) — 40 bin nüfusu olan Akse- kide, son zamanlarda biroçk bakım- lardan bir ilerleme göze çarpmakta- dır. Evvelki sene yanan Cevizlinin nahiye metkezi yeniden yaptırılmış” tır. 3 yıl önce Konyaya yapılan yol, benüz tesviye halindedir. Antalyaya ancak bir iki yıl sonra bağlanabile- cektir. Köylerin umumi şoseye W tılması için kaymakam Tandoğan hiye müdürlerinin de iy'irak ettiği bir toplantıda yol ve diğer işler için siki yelık bir pfogram çizmiştir. Bu arada köylerin hükümetin ve halkın işini kolaylaştırmak için bir yazgan- hk teşkilâtı kurulmuş, yol, telefon, mektep işleri görüşülmüştür. ; Yeni yapılmakta olan Büelbat kö- No. 64 Çğsarı Bati Bürhan CAHIT “dolaşmasmı ve saatlerce uza- han güzel vadiyi seyretmesini temin edecek bir geniş teras yaptırmıştı, Boş zamanlarında böyle ki. taplar ve mecmualar okuyan Erguvan son gelen bir Fransız mecmuasında bunu okumuş, pek | hoşuna gitmişti. Atik'te böyle bir sey yapmağa imkân yoktu. O yalnız kortun plânından s0- yünün kışa kadar şılmaktadır Toros dağlarının cedit bur simalar da yetiştirmiştir. —————-- — KÜÇUK TELGRAF HABERLERİ * Sıvas, (Ten) — Sivas lisesi re- sim hocalarından Derviş, kalkan şek- Arma, Halkevleri başkanı Necip Aliye gön- linde bir arma hazırlamıştır. derilmiştir. * Balikesir, (Hususi muhabirimiz- Yeniköyde yapılan ilk bildiriyor) Turgut biraz geç geldi. Davetliler arasında tenis me- hemen Demir Bey kortun kapısına bağlanan kur - için Turgud'a raklıları vardı. Onlar hazırlanmışlardı. deleyi kesmesi rica etti: — İyi şeylerde ük adımı at- mauzın size verdiği hak! dedi. Turgut sakin, mütevazı, ça - is adamı | gülüresedi, Ve Erguvan'm uzat tığı küçük ve gümüş makasla kurdeleyi kesti. Sonra Erguva- lışmaktan hoşlanan na döndü Erguvan : kırmızı bin yda 26 bin tondan aşa : bitirilmesini çalı- arasına sıkışan çiftliği kıt ve yolsuz Akseki, nizamı- teşkilâtında hizmeti görülen kadı Abdütrahman gibi birçok roeş- saade ede-seniz maka- sınızı hatıra diye saklıyacağım, ve beyaz ken Öbürünü Memnuniyetle haber alıyoruz ki, Balrkesirlileri en çok üzen eski bir dert halledilmek üzere bulunuyor. Genel sıhhat işlerile alâkadar olan bu dert te kanalizasyon tesisatının mevcut olmayışıdır. Uzun zamandanberi birçok şikâ- yetlere yol açan bu mesele, nihayet #arbaylığın yerinde bir gayreti ile başarılmak üzeredir. Istasyon cad- desinde lâğam tesisatının döşenme- sine başlanmıştır. Bu sevindirici ha- | ber münasebetile Balıkesir Şarbay- İ tebrik ederken, bir noktaya işaret etmeden geçemiyeceğiz: Bütün şarabylıkların genel sıhha- ti alâkadar eden işlerle daha ya- ki dan meşgul olmaları gereklidir. Her şarabylık, kendi sınrıları için. de en önce sağlık koruyucu tedbir» leri almalı, diğer şar işlerini yalnız bu bakımdan ikinci derecede say- malıdır. Sağlık düzenliği çilk şart. ür. ein simdi Adanada Yüzme i Sporları Adana, (Tan) — Spor Yurdu KE lübü üyeleri Mezarolüuğa. bir gezinti tertip etmişlerdir. Gençler; Mezaro- lukta yüzme sporları yapmışlar ve çok güzel eğlenmişlerdir. Yukarıki resim gençleri bir arada gösteriyor. —————— okulun yaprsı bitirilmiştir. Bu ders yılımda derslere başlanacaktır. * Antalya, (İHüsust muhabirimiz bildiriyor) — Antalyada sıcaklar bir- denbire şiddetlenmiştir. Halk, gece- leri bile akın akın kırlara, güzinlara döklülmektedir. * Balıkesir, (Tan) — Parti Başka- nr Doktor Lutfi, parti işlerini tetkik için Bandırmaya gitmiş, oradan Er - dek ve Gönene uğrıyarak dönmüştür. * Kandıra, (Tan) — Hafta tatili- nin pazara çevrilmesi üzerine pazar günü kurulan Kandıra pazarı çarşâm- baya çevrilmiştir. * Kayseri, (Tan) — Mustafa Mir- za mamma Hava Kurumuna 50 bin lira teberrü edildiği haberi yanlış ya- gilmıştır. 50 bin lira Adanada Mil Mensucat Fabrikası Limtet Şirketi İ amına verilmiş bulunmaktadır. Birini Halleder- de Kevork adında birisi, ötedenberi manitacılık yapmakla tanmmış bir sa- bıkalıdır. Bu adam, şimdiye kadar bir çok safdilleri kapanma kıstırmıştır. Kevork, * manitacılıktan artık birsey çıkmıyacağını aklına koymuş olmalı | ki, kendisine Vahan isminde bir ortak bularak, kasa hırsızlığı yapıp çabucak | zengin olmağa karar vermiştir. Evvel ki gece, iki arkadaş Pangaltıda buluş- muşlar ve Halâskâr Gazi caddesinde bir sokağa girmişler, dükkânın kasa - sıni boşaltmaya kalkışmışlardır. Ka - sanın kırılması pek kolay olmamış, gü rültüyü işiten bekçi ve polisler sütha- neye girmişler, bu iki kafadarı tam iş üzerinde yakalamışlardır. Feci bir doğum Büyükderede Hacıosman bayırda gok acıklı bir doğum olmuştur: Ha- &:osman bayırında amele Enisin karı- sının birkaç gündenberi ağrısı tutmuş tur. Çok şiddetli ağrılar-içinde kıvra- van zavallı kadıncağıza doktor getir- mek gerekmiştir. Kimsesiz, fakir bir işçi olan Enis, yola koyulmuş, doktor almak için Sarıyere gitmiştir. Bu es- nada kadın da çocuğunu “ölü olarak doğurmuş ve çok kan kaybetmiştir. Hiç birşeyden haberi olmayan Enis, doktorla eve gelmiş, karısmı kanlar içinde baygın bir halde bulmuştur. Kadın hastahaneye kaldırılmıştır. Ha- yatı tehlikedediz. * Pazar günü, Büyükadada gezen- leri, eğlenmek için gidenleri acındıra- cak bir vaka olmuştur: 12 yaşlarında Nawm Dilde adında bir çocuk, deniz kenarında, arkadaşlarile beraber, ka» yalar arasında oynarken bir büyük ka ya parçası kopmuş ve denize yuvar- lanmıştır. Naum bu çökme karşısmda müvazenesini kaybederek (kayaların üzerine yuvarlanmış, bir bacağı kt - rilmıtşır. Çocuk, etrtaftan yetişenler tarafından baygın bir halde hastaha- neye kaldırılmıştır. Polis, tahkikata POLIS Para Kasasını Boşaltırken Yakayı Ele Verdiler devam etmektedir. # Mehmet, Ali ve Haralambo ad- | larında üç arkadaş, evvelce sözleşmiş» | ler, Haralambonun Arnavutköyünde- ki evinde bir eğlenti yapmayı sözleş- mişlerdir. Bu karar üzerine pazar gü- Ali yola çıkmışlar, yiyeceklerini ve içeceklerini aldıktan sonra Haralambonun evine gitmişler- dir. Mehmet ve Ali kapıyı çalmışlar ve içeri girmişlerdir. Bu esnada mer- diven -başında, sebebi henüz anlaşıl- mayan bir kavga başlamıştır. Bibiribi rine giren üç arkadaştan Ali ve Mek- iyice dövmüşler, hi çe kerek zavallıy smuhtelif yerlerinden yaralamışlardır. Ali ve Mehmet yaka- Haralambo da hastahaneye kaldırlımıştır. Tahkikat sürmektedir. * Dün Haliç Fenerinde bir köpek- görülmüştür. Caddeden gelip geçenlere saldıran kö pek, polisler tarafından öldürülmüş - nü Mehmet ve met, Haralamboyu bununla da kalmıyarak lanmış, te > kudüz alâmetleri tür. * Bilecikte Arpadere köyünde olu. ran Habil oğlu Hüseyin, oğlu târa - fından çok acıklı bir şekilde öldürül. <n akşam evine işinden yorgun argın dönen ihtiyar Hüseyin, çarşıda satılık kiraz görmüş, para ve- terek oğlu İsaya bir parça almasını söylemiştir. Dikbaşlı hain evlât, haba- müştür : sının bu isteğine aldırış etmemiş, hat- tâ ısrarla çarşıya gittiği almadan geri gelmiştir. Zavallı Müse- Yin, sözünü dinlemediği için oğluna çıkışmaya başlayınca, İsa bıçağını çekmiş, babasmı 18 yerinden yarala- mak suretile cansız yere sermiştir. Canavar çocuk yakalanmıştır. Tahki- kat sürmektedir, * Evvelki gece Şehremininde Fın- dıkzade sokağına iki aylik bir çocuk bırakılmıştır. Bırakanlar araştırılmak tadır. Çocuk, düşkünler yurdu çocuk- lar kısma gönderilmiştir. Belediye ile Evkaf arasındaki ihtilâflar Belediye ile Evkaf arasındaki ihtilâflı işleri düzeltmek için saylavlarımızdan Münir, Mus - tafa Şeref, Yusuf Kemal ve Na- zımdan mürekkep dört kişilik bir hakem heyeti seçilmişti. Bu heyetin göreceği işlere dair bir talimatname yapılmış T'dün“1e'1ş akarı, derilmiştir. Bu talimnameye göre dört hakeme ait masraf her iki daire arasında taksim edilerek öde- necektir. Hakemler dört kişi ol- i duğu için her hangi bir mesele hallinde ekseriyet hasıl olmaz- sa, yine aynı hakemler beşinci bir hakem seçebileceklerdir. Bundan başka, lüzum gördük leri takdirde hakemler, hesap ve fen müşavirleri seçerek on - ların da fikirlerini alabilecekler- dir, Ekseriyetlere verilen karar- lar, gerek Evkaf ve gerekse be- lediyece kabul edilecektir. Evkaf memurlarının aylıkları İstanbul Evkaf müdürlüğü memurlarının haziran,maaşla - rile dul, yetim ve emeklilerinin haziran, temmuz, ağustos üç ay lıklarının verilmesine dün sa - bahtan itibaren “başlanmıştır. Hayrat hademelerinin de mayıs maaşları verilmekted Ders programları değiştirilecek Önümüzdeki ders yılmdan i- tibaren bütün mekteplerin ders programları “değiştirilecektir. Kültür Bakanlığı yeni yazıla- cak mektep kitaplarınm öz türk çe olmasını alâkadarlara bildir- miştir. Buna göre önümüzdeki yıl derslerin bir kısmı çoğala » Şehrimizdeki ilk mektepler - de birer oyun bahçesi yapılma- sı kararlaşmış ve her mektebe otuzar lira tahsisat konmuştu. Bu tahsisat çok o görülmüş ve mekteplerin mıntakalara ayrı - larak her mmtakaya bir bahçe yapılması kararlaştırılmıştır. Ik oyun bahçesi, Eminönü mintakasında olan altıncı mek- tepte yapılacak ve tatil zamanı bu mıntaka dahilindeki mektep liler yeni bahçede oynayacaklar dır. Su katılan süller Şehrimizdeki bir çok sütçüle- rin sattıkları -sütlere fazla su kattıkları, bazılarının da müşte- riye bayat sit verdikleri” gö - rülmüştür. Bunun üzerine belediye sütçü leri umumi bir kontrola tâbi tut İ mağa karar vermiştir. Sıhhat müdürlüğü de ayrıca halkın sıh hati noktasından bu hususta tetkikat yapacaktır. iği halde kirazı İnekteprdras"iyün bahçesi! 25.8.9035 SAĞLIK ÖĞÜTLERİ Iskambil Kâğıt- larının Mikrobu Vaktile Istanbulda bakteriyolojika- ne direktörü olan, Dr. Remlinger bir arkadaşile birlikte, Fas'da Tanca şeh- rinde bir Arap kahvehanesindeki is « kambil kâadlarını obakteriyoloji me» todlarile muayene etmiş. Araştırma- larmın neticelerini haber vetiyoruz: İskambil kâadlarmın Üzerinde ilk önce türlü türlü yağlı maddeler buk- muş. Bu da pek tabii, Bundan başka madeni madde de var. Bunlar oyun- cuların ellerile dokundukları madeni eşyadan “gelmiş olacak. Daha sonra nebati maddeler bulmuş. Bunlar da kahvehaneyi temizlemek «için dökü Dağ len tahta talaşından kâadların üzeri- ne konmuşlar. İskambil kâadlarınm üzerinde, oyungularm saçlarından ve sakallarından gelen kıl parçaları dx bulmuş. Uyuz hi ğı parazitini çok dikkat ederek aramış ise de bulama" miş, Mikroplara gelince, yalnız bir tek iskambil kâadının üzerinde belsoğuk- luğu mikrobu bulunmuş. Başka mik» ropların hepsi yabancı ve önemsiz mikroplar. Doktor iskambil kâadlarını mikrop besleyici maddeler üzerine eğerek mahsus kültürlerde yapmış: Gene ba- yağı ve zararsız mikroplar yetişmişe yalnız bazılarında parmak hastalıkla. rı yapan mikroplar çıkmış. Bundan sonra on iki Hind domüsüe na iskambil kâadlarınm üzerinden alz pan maddeleri şırınga etmiş. Bu hay» vanlarm hiç birinde gangren bulun mamış. Gene hiç biri verem hastalığı- na tutulmamış. Hayvanlardan beş ta nesi barsak hastalığı yapan mikrop « ların tesirile ölmü , Bu araştırmalar en leketlerden birinde en kirli adamların toplandıkları bir kahvehanenin en kirli iskambil kâadlarından yapıldığı halde, görülüyor ki, neticede pek ö - nemli bir mikrop bulunamıyor. Belki hastahanelerde sanatoryo7mlard” ken- dileri hasta olan adamların oynadık- ları iskambillerde hastalık mikrobu bulunur. Faakt, kibar kulüplerde, kibar bay» ların poker veya briç oynamak için, zaten sık sik yenileştirerek, kullan - dıklar ciskambil kâadlarının mikrop bakımından hiç bir tehlikesi. yok des mektir, KA ri arefe mein. mala dir, İskambil kâadlarile açık havar yerlerde oytamak .pek adet Geptisiz İskambil kâadları hemen daima kapa» İı yerlerde, sigara ve pipo dumanları arasmda oynanır. : Oyun çok defa sabahlara kadar sü- ver, İnsanın uykusuna, dinlenmesine engel olur. Kumar oyunlarında insan parasını, bütün servetini, ailesinin sa» adetini kaybedebileceğinden “başka, kazanıldığı vakit bile helecan, üzün- tü ve derin yorgunluk verir. Onun için iskambil kâadları, üzer - lerinde tehlikeli mikrop - taşımasalar da, gayet temiz olsalar da gene, sağ» ik bakımından, her vakit tehlikeli şer lerdir, Lokman Hekim —————————— Dr. Ihsan Sami Tifo ve paratifo hastalıklarına tu- tulmamalk için ağızdan alman tifo haplarıdır. Hiç rahatsızlık ver- mez. Herkes alabilir. Kutusu sap 55 kuru, 3379 4230 Vi ai OPERATÖR Amerikalı böyle davetleri hiç kaçırmazdı. Hele çiftliği pek se- verdi. Mühendis Nuriye sordu: — Vatson görünmedi. Rahat- sız m? Mühendis Nuri g — Onun işleri bi Başımı kaşıyacak vakti yok. — Esti Basıbrinde geçen hadiseleri bil- miyen Şahini aydınlatmak lâ- zımgeldiğini anladı. Erguvan misafirleriyle meş- guldü. Bu fırsattan istifade ede- rek arkadaşça konuşabilirlerdi. Şahine yürümelerini işaret etti. Mühendis Nuri ne zamandır | Çelik gibi adam. Şimdi Nadya- nin ateşinden balmumu gibi eri- yip gidiyor. L — Ya İspanyollar. — Onlar artık ikinci derece- de kaldılar. Amerikalı ötekiler gibi değil, İşi daha pratik tara- fından yürütmüş gibi görünü- yor. Haftanm biriki gününü Vatson Nadyanın evinde geçi- riyor. İspanyollar şimdiye ka- hadiseler meydana gelmek lâ- zımdır, Şimdi Şahinin kafasında bir sinema şeridi gibi çözülüp açılan İ ve açıldıkça yakm bir trajedinin değişik sahnelerini biribirine ekliyen ve aydınlatan bir hare- ket başlamıstı. Münasebetler ve bağlar biribirine iliştirilince çe- tin bir düğümün uçları görünü- verdi. dar bu şerefi kazanamadılar. — O kadar da fedakârlık et- tikleri halde! — Evet, ev, otomobil, pırlan- ta, möble para etmedi. Vatson ne yaptıysa yaptı. Cibinlikten kaymış sivrisinek (gibi Sarıba- Onlara tüzak kurduran Nad- ya idi, Bir hamlede kafasında çakân ışık ona bu izi göstermişti. Doktor Nimet Ankara caddesi Zorlu apartmanı No.21. ii Cumadan maada hergün saat 2-6 hastalarını kabul i | ——» eder, o 41151 ———— s———— Doktor Horhoroni | Eminönü Valde kırnathanesi ya- M— nında Telefon: 24131 << 4532 Vatson'un Sarı Bal'a bu ka- Dr. A. KUTİEL yunma ve yıkanma dairelerinin | kürdeleden bir parça uzattı: — | © İrmak köprüsüne doğru uzak. | lin tadıma bakıp duruyor. Basıb- Memi mr e mp örnek Karaköy Topçular caddesi vi tertibatını olduğu gibi almıştı. — Hatıranıza bunları da bağ- | laştılar. rinde artık bu çocukların bile | nın bu macera düşkünü kadınm |... — — İki tarafı zaten sık badem | larsanız daha İyi olur zannede.| o Şahin kuşkulanmıştı. Mühen- | ağzında. Sen nasıl oldu da duy- ihtiraslarma oyüncak olduğu ağaçlarile çevrilen kort çok gü- | rim. || dis Nüriz adın. şüphesini kuvvetlendiriyordu. Dr. Hafız Cemal zel olmuştu. Mardin'de tanıdık- Lehli mühendisler ve ma-| — Dedikodu edeceğiz, dedi. Şahin düşünüyordu. c ii ları birkaç dost, otomobille gel- | damlar hemen ilk partiye başla- | Vatson Sarıbala âşık , Şimdi başka bir kuşku beyni- Hasso Amerikalınm grupün- Dahiliye mütehassısı diler, Basibrin'den davet edilen- ! dılar, Gölgelik bekleme ve se - — Ne diyorsun, O da mı? da çalışan bir adamdı. Vatsonun — Evet, nihayet o'da. bu haydudu keşfetmesi Nadya için bulunmaz bir pırlanta hec yesinden daha makbule geçtiği- neşüphe yoktu. (Arkası var), ne saplanmıştı. l Bazı hadiseleri biribirine bağ- Mühendis Nuri gülerek ilâve | lıyan ekler o kadar görünmez ve etti: e > sezilmez bir karışıklıktır ki, on- — Bu gidişle kendimden şüp- | ları aydınlatmak için yeni birta- he edeceğim. Düşün Vatsonu. | kım vak'alar, münasebetler ve Cumadan başka günlerde saat (2,30 dan 6 ya) kadar İstanbul Divanyolu No. 118, Muayenehane ve ev telefonu? - 22398. Yazlık telefonu Kandilli 38. Beylerbeyi 48. ler hep beraber şirketin büyük otobüsü ile geldiler. Mühendis . Nuri, Lehli ve bir iki mühendis ve kadınları. Fransız Canterac. Trac, yirciler yerinde toplananlar ko- | n yorlardı. Davetlilerini ağırlamakla meş gul Şahin onlar arasında Vatso- nün bulunmadığını gördü. 410