4 F T A dil Almanyada Badgaştayn'dan yazdığım bir mek- daeş, yürekten gelen bir sesle bedbin görünme, sen $ep wetür aşıkısın, sen makalende yazdığın gibi 3 demiştin. ve galiba şu sözleri ilâve şair doğanlar, candan natür sevenler asla we bedbinliğe düşemezler ve her a Ruşen Eşrefin «Boğaziçir adile dığı ki N giikek tekrar hatırladım. Şimdi deiini, İzmit körfezinin mavi denizi ke- derenin yeşil dağları, sayısız fındık- ş göklere doğru uzanmış ve baş kaldır- bar ağaçları gölgesinde bulunuyorum. elkikleri etrafımdadır. Kıymetli Ruşen teli «Boğaziçi? eseri de baştan aşağı natür sevgitile dir. Ruşen Eşref Boğaziçinin mehtabını, yeşil Ağla gölgesine körfezlerini, büyük yalılarını, kürek ile sandal gezmelerini bunların hepsini: yürekten gelen tam şair ruhile ve matür aşkile anlatıyor. Hieğid Fabsil R ve anadan şair doğmuş, matür temiz arkadaşı sevgiyle bir daha sayılarını çok az gördüğüm, hakiki reği natür sevgisile doludur; bu temiz fenalık edemez, her vakit iyiliğe iren #eslin büyük hocası Recaizade güdiği yoldan yürür; Recaizade Ekrem, başta ila #ihiak üzere bütün kendi yetiştirdiklerine: w dim, İkadirşinas olun, hadşinas olun $ sözü Şervetilünunda | 895 de bir mektubunda Hemme mektup Seretfünunun koleksiyonunda çık- miştir. Ün yetiştirdikleri ve edebiyatı cedide sile- hepsi bu doktrinden ayrılmadılar; Ruşen â Yösfik Fikretin bir fikir evlâd sayılır; » İğgret silibi, ilmi, ve hatta siyasi ve diplomatik is dahi bu yoldan ayrılmadı; onun için hizmet- mweysffaliti önun için <Boğaziçi> gibi çok ir wer Türk bitap #lemine sundu. Ben bu şa satırları yazdım; kitaptan sithaf» aşağıya neklediyötum. Bü paiça onun $i arkadaşı *Saliha> ya ithaftır, ve baş- SERVETİFÜNUN Eşrefin Boğasiçi'ni bir oku;. aa AYNA AZER Meka yle No. 2194—509 Y A Z I S l Ruşen Eşref. Ünaydın Boğaziçi— Natür Sevgisi Değirmendere 7 Eylül 938 tan aşağı şiirdir, natür sevgisidir. Şimdi okuyucularıma Ruşen Eşref hakkında ufak bir hatıra anlatayım; Burada yanımda Servetifünun koleksiyonu yok; hafızama baş vurarak söylüyorum, !327—-1911 de olacak; o vakit esli Babıâli karşısında olan matbaamda makine dairesinde kollarım sıvalı olarak bir resim ba- sılmasına nezaret eyliyordum. Makinaların arasına se- vimli yüzlü, gözlerinden zekâ ve insanlık fışkıran bir delikanlı girdi ve bana, üzülerek, büzülerek bir mektup uzatlı. Ve titrek sesle : — Tevfik fikretin emrile geliyorum dedi. Tevfik Fikret o tarihte, idealine uymadığı için matbuat âleminden çekilmiş, Bebek tepesindeki «Âşi- yan? ında mektep profesörlüğüne kendini hasretmişti, fakat benimle bağlılığını bozmamış, bilâkis 1908 inki- lâbında yaptığı adam tecrübelerinden sonra bana daha ziyade sevgi gösterir olmuştu. Fikretten gelen kâğıtta «Ruşen Eşröf> in bir yazın vardı ve Servetilünuna tavsiye olunuyordu. Yazı hayatına, galiba ogün ilk adımını atan Ruşen Eşref beni selâmladı; çok terbiyeli ve vaa bir tarzla çekildi gitti. Ruşen Eşref Ünaydın'ın eserini o hafta çıkan Servetifünuna başmakale yapmıştım. Fakat ne yalan söyleyeyim vak'ayı ve ismi bile unutmuştum. Ruşen Eşref beni sonradan gördüğü zamanlarda bir kaç defa ziyaretini hatırlattı. Çünkü Ruşen Eşref, Recaizade Ekremin, Tevfik Fikretin tam ruh evlâdıdır; hayatı nimetşinaslık, hadşinaslık ve kadirşinaslık ile geçti, geçiyor. Kendisi hakiki şair doğmuştur; yüreği natür sevgisile doludur, nasıl ki benim yüreğim de onun sevgisile doludur. Ahmet İhsan Tokgöz ITHAF Saliha © gece, sandalım denizin üstünden değil, erimiş mehtab içinden geçdi. Öyle ki, bir gümüş ışığa dalan her kürek, oraya kendi ucundan, su yerine mehtab damlaları sızırıyordu.