* - — PROGRAMCILIK ENEN OLAY? “Bilgisayar dünyanın en iyi oyuncağıdır. İnsan bununla harika şeyler keşfedebilir, hatta bunları gerçekleştirebilir...” u söz, Amerika Birleşik Dev- letleri'ndeki Kaliforniya Üni- versitesi informatik profesör- lerinden Butler Lawson'a ait. Peki, siz programcılık yapabiliyor musu- nuz? Haydi, sizi bu büyüleyici dün- yaya götürelim, Commodore dergisinin daha önce- ki sayılarındaki birtakım yazılardan AMIĞA'nın yazılım ve donanım ba- kımından ne gibi olanaklara sahip ol- duğu hakkında genel bir fikir edin- miş olmanız gerekiyor. Bu yazıda ise bu bilgisayarın programlanması ko- nusu işleniyor. Öncelikle programla- manın bazı temellerini öğrenecek ve bu öğrendiklerinizi tamamen dene- menizi sağlayacak bazı küçük örnek- ler göreceksiniz. Bir bilgisayar programı nedir? Eğer Commodore dergisinde AMI- GA hakkında yayınlanan yazıları dikkatli bir biçimde takip ediyorsa- nız, 33. sayıda AMIĞA'nın genel ya- pısını tanıtan “Bilgisayarı Tanıyor musunuz?(2)” başlıklı yazıda bu so- runun bir kez daha sorulmuş ve ya- nıtınin da hemen ardından verilmiş olduğunu hatırlayacaksınız: Bir bil- A, Ziya BAYMAN gisayar programı, bilgisayarın merke- zi işlem biriminin anlayabileceği ko- mut ve yönergelerden oluşan bir di- zidir. Bir programın mikroişlemci ta- rafından yerine getirilebilmesi için, onun, bilgisayarın çalışma belleğin- de bulunması gerekir. Merkezi işlem birimi buradan programın ilk komu- tunu okur, gereğini yerine getirir, bir sonraki komutu alır, onu da yerine getirir ve bu süreç böylece devam eder. BASIC programlama dilinden basit bir örnek verelim: FIYAT - 200*1.14 PRINT FIYAT PRINT “SON”*” Bir bilgisayarın mikroişlemcisi BA- SIC programlarını çalıştıramaz. AMIĞA'nın BASIC programlarını buna rağmen nasıl anlayabildiğini ile- ride açıklayacağız. Öncelikle tek tek progrâm satırlarını inceleyelim: İlk program satırı bir değişken içer- mektedir. Değişkenler, içlerinde be- lirli değerler saklayan sembolik adlar- dır. Bu programda FIYAT değişke- ni 228 (200*1.14) değerini almış du- rumdadır. FIYAT adı programın ile- riki aşamalarında yine kullanılacak olursa, daima 228 değerini içerecek- tır. Aslında bilgisayar açısından bir de- Bişken, içine değerler saklanan bir bellek alanları grubudur. Programcı- nın bu bellek hücrelerinin numarala- rıyla (adresleriyle) uğraşmak zorun- 59