Tavsiyeler SAYIN Commodore Dergisi yetkili- eri, Size sormak istediğim birkaç sorum var: 1. Henüz makine dilini hiç bilmiyo- rum. Öğrenebilmem için hangi kaynak ve programları tavsiye edersiniz? Nere- den bulabilirim? 2. Commodore-64 için mause var mı? Varsa fiyatı nedir? Nerede bulabi- lirim? 3, Siz “Oyunlarda Kolaylıklar” di- ye bir köşe hazırlıyorsunuz. Bu kolay- lıkları nasıl buluyorsunuz? Mesela ba- zı arkadaşlar, oyunlar için bazı poke ve SYS'ler gönderiyorlar. Bunları nasıl bu- luyorlar? 4, Monitör programı ne işe yarar? Nasıl kullanılır? 5. Disassembler programı ne işe ya- rar? Sorularımı cevaplarsanız çok sevini- rim, Tarkan Aykan SAYIN Tarkan Aykan, Makine dili ile ilgili İngilizce ve Türk- çe kitapları Teşvikiye'deki şubemizden elde edebilirsiniz. C-64 için bir mouse mevcut. GEOS programı ve bazı çizim programları için kullanabilirsiniz. Kullanmak istediğiniz diğer programların mouse'u tanımala- 50 rını sağlayacak bir bölüme sahip olma- ları gerekir. Bunun dışındaki program- lar mouse ile kullanılamayacaktır. Bu arada Teleteknik'in C-64 için mouse it- hal etmediğini belirtelim. Bir oyuna kolaylık ararken eğer PO- KE komutlarından yararlanmak istiyor- sanız, işe bir monitör programı ile baş- dayın. Oyunun bulunduğu adreslerin içeriklerini tek tek tarayın. $0A değe- rinden daha ufak değer taşıyan adres- ler büyük ihtimalle oyunda verilen hak sayısını taşıyordur. Bulduğunuz bu ad- resleri tek tek denerseniz, sonunda bu- labilirsiniz. Eğer bu işte daha da tecrü- be kazanırsanız, programın hak sayısı- nı düzenleyen rutinini bulup etkisiz hale getirebilir ve sonsuz hak sahibi olabi- lirsiniz. İkinci tür kolaylıklar, bir tuşa basıl- dığında veya bir kelime yazıldığında oyunu kolaylaştıran ipuçlarıdır. Bunları bulabilmek için deneme yanılma yolu- nu kullanabilirsiniz. Disassembler programını kullanarak hafızada, eğer varsa, makine dili ile ya- zılmış bir programın listesini alırsınız, ancak burada disassemble işlemine baş- lanacak adresi doğru seçmek çok önem- lidir. Mesela; M $0801 yerine M $0800 komutunu verirseniz, ftamamen yanlış bir liste el- de edersiniz. Eğer listeyi alırken ??? işa- retleri geçmeye başlarsa bu kısım prog- ramın verilerinin saklandığı bölüm de- mektir. Unutulmaması gereken bir şey de, makine dili programlarının hafıza- nın farklı bölümlerinde yer alabileceği- dir. Assembler ve Disassembler SAYIN Commodore Dergisi Yetkilileri, Ben üç yıldır Commodore-64 sahibi- yim. Benim bazı sorularım var. Bana bu konularda yardım ederseniz çok se- vinirim, 1. Yaptığım bir programın Program Döküm Eki'nde çıkması için hangi ad- rese, nasıl yollayabilirim? 2. Assembler ve Disassembler arasın- da ne fark var? 3. Bir oyun sadece kopyalama kar- tuşları ile mi kopyalanır? Eğer prog- ramları kopya programları ile kopya- layabilirsek tavsiye edebileceğiniz bir program var mı? 4. Bir müzik kasedini Commodore- 64'ün teybinden dinleyebilir miyim? Nasıl? 5. Disketten yüklenen bir programı SAVE komutu ile teybe kaydedince teypte çok yer kaplıyor. Neden? Burak Özdoğan SAYIN Burak Özdoğan, Yaptığınız programı Teşvikiye'deki adresimize gönderebilirsiniz. Assembler, makine dilinde yazılmış bir programı, O ve I'lere çevirip bilgi- sayarın anlayacağı hale getirir. Disas- sembler ise Ü ve I'ler halindeki progra- mı bizim anlayacağımız hale getirir. Kopyalama kartuşlarının dışında kopya programlarını kullanarak da oyunları kopyalayabilirsiniz. Kopyala- ma kartuşlarında buna benzer prog- ramlar hazır olarak bulunmaktadır. Kartuşların üstünlüğü belli bir nokta- da oyunu durdurup SAVE edebilmele- ridir. Müzik kasedini C-64'ün teybinden dinleyebilirsiniz. Ancak bunun için bir program hazırlamanız gerekir. Bu prog- ramı eski sayılarımızda CI28 için püf noktaları yazısında bulabilirsiniz. An- cak elde edeceğiniz müzik pek kaliteli olmayacaktır. Eğer saklama işlemini bir turbo prog- ramı ile yaparsanız çok daha az yer har- carsınız. Normal SA VE işlemi uygulan- dığında çok fazla kontrol sinyali kul- lanılmakta bu da programı kapladığı alanın fazlalaşmasına neden olmakta- dır.