masamı ve araçlarımı ofisimde elimin altında hazır bulundurmaktayım. Yaptığım tasarımlar şimdi '67'de hayalimde olanlarla karşılaştırıldığın- da etkileyici olmaktan uzak. Şimdi, yazlık villalar veya cam-cepheli ku- leler yerine şezlonglar, mutfak dolap- ları ve şapkalar gibi daha basit projeler çiziyorum. AMIĞA için çok sayıda iyi CAD programının ortaya çıkması mimarlığa olan ilgimi yeni- den uyandırdı ve 80'lerin popüler çi- sinmsaraçlarını,görme ve test etme Ühiücevirmedim. iFCAD paketınm sağladığı çi- zim kontrolu başka herhangi bir ki- şisel — bilgisayar — programıyla karşılaştırılamaz. Eğer görme gücü- nüz varsa bir CAD yazılımıyla etki- leyici mimari projeler, profesyonel şemalar, ayrıntılı diyagramlar, hata- sız devreler veya yeni ev tasarımları, kişisel mobilyalar, bebek evleri vb. için planlar üretebilirsiniz. Esasında, klasik araçlarla (kalemler, T cetvel, pergel) yaratılabilen herhangi bir çi- zim, AMIĞA'daki CAD programla- rının herhangi biriyle yaratılabilir. Herhangi bir araçla olduğu gibi CAD programını AMIĞA'nızda kullanır- ken sınır sadecc yeteneğiniz ve gör- me gücünüzdü Acaba gerçek[en CAD programları tasarımda, kalem ve kağıtla yapılan klasik çizimlerden daha mı iyi? CAD kullanıcısı, ilk başta böyle düşünme- yebilir. Diğer herhangi bir bilgisayar kontrollü işlemde olduğu gibi, CAD programını ilk defa istediğinizi yapa- alışmak SİZ- SISA bırakıp metal z.i_r;_._bâşına dönme isteği uyan- FAncak, AMIGA'nın sahip arkadaşça ve rahat çalışma 1, bu kurşunkalemden elektra- > Tuk kalemlere geçiş dönemini daha az arkadaşça olan sistemlerde ilk orta- Oya çıkan CAD programlarına göre daha çabuk ve kolay atlatmanızı sağ- layacaktır. Yine de pek çok yeni kul- lanıcı CAD'i ilk kez denediğinde hem keyif hem de sıkıntı hissediyor. CAD'in gücü ve çekiciliği, kullanı- cıya her çizimde ayrıntıya imkan ver- mesinde değil sadece. CAD programlarının beğeni toplamasının . bir nedeni de kullanıcıya sık çizilen objelerin hızlı biçimde kopyalarını al- ma ve bitmiş çizimler üzerinde çabuk değişiklikler yapabilme olanağı sağ- laması. Klasik kağıt ve kalem çizim- leri, belli bir oran gözönüne alınarak hazırlanmaktadır ki, bu da kendi içinde çok sıkıcı olabilir. Üzerinde haftalarca çalıştığınız bir projenin karmaşık bir mavi kopyasını hazırla- dıktan sonra bir yerinde ölçüm hatası yapmış olduğunuzu keşfettiğinizi dü- şünün. CAD programları daha orta- larda yoökken böyle bir hata işe baştan başlamanız anlamına geliyor- du. Fakat projenin hazırlanmasında bir CAD programı kullanılmışsa, ko- layca ilgili dosyayı yükleyip hatalı kısmı seçtikten sonra bunu düzelte- bilir ve mükemmel projenizi birkaç dakika içinde yazıcıdan bastırıp eli- nize alabilirsiniz. Başka bir avantaj da CAD prog- ramlarının çoğunun farklı tabakalar halinde çizim yapabilmeye izin ver- meleri. Bir ev tasarlarken değişik ta- Vpakalar kullanmayı örnek verelim. ÜWormal olarak temel için bir tabaka, &min planı için başka bir tabaka, su Esisatı ve elektrik şebekesi için baş- ka bir tabaka kullanılır. Klasik tek- niklerle her tabaka ince ve saydam bir plastiğin üzerine çizilir. Daha sonra inşaatçılar hepsini üstüste koyarak yapının tüm ögelerinin genel görünü- şüne bakarlar veya belli bir ayrıntıyı ç üzere bunları ayırırlar. Pek ssamı tabaka tasarımı- aynı şeyi elektro- İCAD;programlarmın (grafik nlarından farklı olarak) mo- ten” yüzlerce kat fazla ayrıntıyı destekleyebilmesi. Monitörlerin sınır- lamalarından bir ölçüde kurtulmak amacıyla CAD programları, belli alanları büyütüp üzerinde çalışma sağlayan güçlü zoom özelliklerine sa- hipler. Grafik programlarından farklı biçimde bu büyütülen alanlarda pixel büyüklüğü aynı kalmakta ve sadece ayrıntı gösterilmektedir (uzay istasyo- nu örneğinde olduğu gibi). Eğer CAD'e yabancıysanız grafik programlarından ne farkı olduğunu merak edebilirsiniz. Tahmin ettiğiniz gibi ikisinin pek çok ortak yapmevar. Yaygın grafik programları gibi (De- luxe Paint, Photon Paint, Express Paint, Digi-Paint vb.) CAD prog- ramları da çizgi, kutu, serbest-çizim, zoom, döndürme, taşıma vb. kulla- nıyorlar. Fakat bir CAD paketinin ayrıntısı ekran görüntüsüne değil, sa- 15