olarak korunabilmesi ancak böyle mümkün oluyor. Sevindirici olan ise, grafiklerin bağlanması sırasında çok daha az so- run çıkıyor olması. İncelenen prog- ramların hiçbiri bu konuda pek müş- külpesent değiller. Hatta Publisher, Pagesetter ve Propage'i gerçek bece- rikliler olarak tanımlayabiliriz. Prog- ramların hepsi 640 x512 pixel'e ka- dar her çözümlemeyi (hatta Propage 1024 x 1024'ü) ve 2'den 4096'ya ka- dar renkleri kabul edebiliyorlar. Yal- nızca Shakespeare HAM resimleri kullanamıyor. City Desk'in sınırı ise 640 x 400 pixel'e kadar ve HAM gra- fiklerle karşılaştığında sistemi uçura- biliyor (crash). Programların hemen tümü yükle- necek grafiğin renklerini gri değerle- rine dönüştürüyorlar. Bu işlem bazı- larında (Pagesetter, Propage) hızlı, bazılarında ise (Publisher, City Desk) yavaş gerçekleşiyor. Dönüştürme iş- leminin kalitesi çok mükemmelden (Propage), orta düzeyde mükemmel (Pagesetter, City Desk) ve ancak ye- terliye (Publisher) kadar değişiyor. Ayrıca sonuçlar büyük ölçüde resmin renk paletine de bağımlı. Propage, grafiğin orijinal durumunu bir renk- li yazıcıdan çıkış için hedef olarak ka- bul ediyor. Yalnızca Shakespeare, grafikleri bütün ihtişamıyla ekranda sunabiliyor. Bu sonuçta bir sayfada- ki farklı renk paletlerine sahip resim- lerin sayısı hiçbir rol oynamıyor. Program yalnızca son olarak aktif hale getirilmiş olanın, yani o sırada kliklenmiş olan çerçevenin içindeki- nin renklerini tam olarak veriyor. Bu- nun metin ya da grafik olması bir şey değiştirmiyor. Bu gösterim sırasında sayfanın diğer öğeleri grotesk bir bi- çimde yabancılaştırılmış halde olu- yor. Ama baskı çıkışı sırasında her öğe kendi renklerinde elde edilebili- yor. Siyah/beyaz bir yazıcıya sahip kullanıcılar da Shakespeare ile çalı- şabilirler. Bu durumda renklerin gri tonlarına dönüştürülmesini yazıcının sürücüsü üstleniyor. Propage, Shakespeare ve Publisher kullanılıyorken, ithal edilen IFF re- simlerin işlenme olanağı böylece hal- lediliyor. City Desk ve Pagesetter ay- rıca içlerinde bulunan ““boyama ku- tusu”'nun bazı fonksiyonlarını, yük- lenmiş olan grafiklerde kullanarak, sayısallaştırılmış bir resimde bir mik- tar “rötuşlama” yapılmasına olanak tanıyorlar. Böylece yeniden Deluxe Paint vb. ile uğraşmaya gerek kalmı- yor. City Desk'in “boyama kutusu” komut kapsamı dolayısıyla Pageset- ter'inkine oranla daha zayıf ve en önemli fonksiyonlardan biri olan Un- do'nun eksikliğini açıkça hissettiri- yor. BASKI ÜZERİNE Böylece belirleyici sözcüğe gelmiş bulunuyoruz: Baskı. Baştan bir ko- nuyu vurgulamakta yarar var: Eğer bir Postscript lazer yazıcı sahibi (ya da henüz çok seyrek olan bu aletler- den birine erişebilme olanağına sahip) olmak durumunda değilsiniz, bu ya-