Rom'a Gi ÜG GNL yoksa veri aletleri mi icad edilmiştir? Zira bir 244 230 bilgisayarın mantıklı şekilde kullanılması için bilgilerin herhangi bir 235 — —23i 123 — no şekilde bilgisayara aktarılması gereklidir. bu iş için çeşitli yöntemler 253 229 izi "7 geliştirilmiştir. 237 Serbest konum: 239 125 Resim 2. Joystick kolunun konumları Basic pragramlarında PRINT PEEK ile . okunur, oluşmaktadır. Oluşan bu sinyal bilgi- sayarın iletişim sistemindeki bir mat- rise iki bit yerleştirmektedir. X ve Y eksenlerinden oluşan ve her eksende 8 birim (bit) olan bir sistem düşünün. Tuşa bastığınızda gönderilen ilk sin- yal X de Y eksenlerinde her tuş için ayrı olmak üzere birer birim belirtir- ler. Yani yukarıda belirtilen iki bit is- tediğiniz harfin koordinat sisteminde- ki yerini belirtmektedir. Bilgisayar da- ha sonra belirtilen kodlara göre Karakter-ROM'dan (bilgisayarın ha- fızasında harflerin şeklini belirten bö- lüm) uygun karakter (harf) seçilir. Ancak tüm bu işlemler tamamlandık- tan sonra bir harf ekranda gösterile- bilir. Klavyeden sonra ikinci tanınmış ve- ri aleti joystick'tir. Dış görünüşü ba- kımından bir joystick hareket eden bir çubuktan ve sayıları bir ile üç ara- sında değişen ateş tuşlarından oluşur. Bir joystick'in iç yapısını inceledi- ğimizde ilk olarak karşımıza bir (4 ) şeklinde yerleştirilmiş olan 4 adet şal- ter çıkar. Bu şalterler tam merkeze yerleştirilmiş olan çubuğun hareketi- ne göre belirli devreleri kapamakta- dırlar. 4 ana yönde yapılan hareket- Resim 1. Bilgisayarın eğlence çubuğu olarak da adlandırılan Joystlek adaha çok oyunlarda kullanılır. Ilk olarak yumurta mı, yoksa tavuk mu ortaya çıkmıştır? Bu soruyu aynı şekilde bilgisayarlara da uyarlayabi- liriz: İlk olarak bilgisayarlar mı, yok- sa veri aletleri mi icad edilmiştir? Zi- ra bir bilgisayarın mantıklı şekilde kullanılması için bilgilerin herhangi bir şekilde bilgisayara aktarılması ge- 26 reklidir. Bu iş için çeşitli yöntemler geliştirilmiştir. Normal olarak bir bilgisayarda ör- neğin C-64'de, bilgi veri işlemleri için klavye kullanılır. Klavye bilgisayarla kurulacak iletişimin ilk basamağıdır. Bir tuşa bastığınızda basit bir elektrik devresi kapanmaktadır ve bir sinyal ler için her defasında bir şalter kapan- maktadır. Ortadaki çubuk çapraz itil- diğinde ise ikişer tane şalter kapan- maktadır. Aslında klavye ve joystick tama- men ayrı amaçlar için kullarılır. Klav- ye daha çok uzun veri girişlerinde kul- lanılırken, joystick daha çok hızlı ak- siyonların gerçekleştirilmesinde kul- lanılır. Bu nedenle joystick bilgisayar