Şimdi boazı arkadaşlarımızın oyunlar hakkındıcı sor- dukları sorulara cevap verelim: İstanbul'dan Okan Dandir oyunlar için verdiğimiz POKE komutlarını oyunu yüklemeden önce mi, sonra mi vermemiz gerektiğini soruyor. İlk olarak oyunu yükleyin. READY mesoajı geldiğinde bitgiscayacırı resetleyin. Daha sonra verdiğimiz POKE Ko- müutlarını yazıp verilen SYS kornutuyla progğramiı tek- Far çalışfırın. Ancak kasetten yüklenen oyunlar genel- de ctomdctik olarak çolıştıklarından kaset kullanan ör- kadaşlarımızın reset switch aletine ihtiyaçicrı olacak. Bazı kolayiiklarda elinizdeki oyunun küset veyci disket versiyonu olmasınca göre çalışmayabilir. Okan arkadaşımızın ikinci sorusu Muhi-ice aletini ku- lanarak büşka bir C-d4 sahibiyle oyun alışverişi veyci haberleşme yapıp yapamayacağı hakkında. Mülfi-ice ve benzeri kartuşlar yardırmı ile oyunları kopyalayabilirsiniz. Bu kartuşlarda genelde bir moni- tör programıindoa yerclir. Bazı kartuşlar yardımı ile oyundaki spriteları etkisiz hale getirip yenilmeden Oyu- nu ftamamlayoabilir veya oyundaki spriteları değiştire- bilirsiniz. Bir arkadaşınızla bilgisayar yardımı İle oyun alişve- rişi yapıp haberleşmeniz de mümkün. Ancak bu işlem için kullanmanız gereken araç MODEM'dir. BASIC PROGRAMLAR Bu cy BASIC 2.0'a biraz matematik öğreteceğiz. Bur nun için VAL komutunu biraz geliştirelim. 2-2—2 0l- müayacağını herkes bilir ama aşağıdaki kornutu bil- gisayarcı verirseniz 242—2 olduğunu göreceksiniz. PRİNT VAL(“2 4-2*) VAL komutunun amacı parantez içinde yeralan yar zıdaki rakamı bulmaktır. Ancak bu işlemi iİİk gördüğü rakam dışındaki karaktere kadar devam etlirir. Örne- ğimizde 2'den sonra * işareti geliyor. Bu karakter 0 ile ? orasında bir rakam olmadığından VAL komutu karakter dizisini incelemeyi bırakıp sonucu ekran ya- zıyor. Eğer incelenen dizideki İlk karcakter bir sayı de- ğilse sonuç Ü olarcak verilir. Prograrmn Döküm Eki'ndeki programı yazıp çolıştırdı- ginizda BASIC 2.0'doaki VAL komutu yerini matemcitik- ten anlayan yeni VAL kornutuna birakacük. Yeni VAL komutumuz parantez içindeki karckter di- zisini BASI'in sayısal ifadeleri incelediği şekilde ince- ler. Mesela: A—iNTÜ(Y 4 273) işleminin sonucu, K VALDINTICY 4 2)7*)7) İştemiyle aynı olacaklır. Yeni haliyle VAL kömutu BASIC'in yoapabildiği tüm matematik işlemleri yapmayı başarabilir. kendi ken- dinize BASIC moatematik işlemleri zaten yapıyor, yeni VAL komuluna ne gerek var diye sorüabilirsiniz, Ancak yeni VAL komutunun birçok malemaotik kaynaıklı prog- rameddea çok önemli bir görevi olacak. Meseloa kullanıcı tarafındıcın verilen fonksiyonu çizen bir grofik programımız var diyelim. Programın çalış- rhası İçin kullanıcının her defasında belirli bir satırda yeralan formülü değiştirmesi gerekir. Yeni VAL komutunu kullancırak kullanıcıdan çizilme- sini istediği formülü yazmasını istemek yeterli olacak- tır. Bunddan sonra bütün yapmanız gereken alfanüme- rik bir değişkenle aldığınız formülü yeni VAL komutuyla kullanmak olaccıktır. İlk olarak programı yazıp diskete veya kasete SA- VE ecdlin. Bu işlemden sonra yeni VAL kormutunu çolış- tırmmaık için RUN komutunu vermek yetarli olacak, Arn- cak ilk olarcak SAVE işlemini yapmayı unutmayın, çün- kü program makinc dilinde yazıldığındarn bilgisaycır kititlenebilir. Yeni VAL kornutunu kullanmcık istediğimiz türm prog- ramlara bu programı öklemeyi unutmayın. Yeni VAL komutunu eskiden olduğu gibi kullancbi- lirsiniz. Ancak cırtık bu komut (NT, SIN, AND, OR, *, , porantezler ve üstlü sayılcırı kullancıbilir. VAL komulunda kullanılan dizida yeralan matema- tik ifadeler BASIC'in diğer matematik işlemlerde kul- landığı öncelik sırasına göre hesaplanır. İsterseniz VAL komutu içindeki malematik ifadeye değişken ekleye- bilirsiniz. Buna bir örnek verelim: 410 FORİ-0TOZ7 20 PRİNT VALC*2.1'9); 30 NEXT Bu programdan elde edeceğimiz sonuç: 1248 16 32 64 4128 olacaktır. Yeni VAL komutunu kullanırken içiçe VAL kornulla- n kullanmayın. Mesela: PRİNT VALİ"VALASI”) kornutu çalışmayaccıktır. Daha da kötüsü bilgisc- yarın kilillenmesine neden olur. Bunurn dışında yeni ko- mutumuz oldukça sağlıklıdır. Hatta RUN/STOP RESTC- RE tuşlarıyla elkisiz hale gelmez. VAL Komutunu kullancırak çalışacak mini bir hesap makinası programı aşağıdaki gibi olabilir: 10 PRİNT : EX$—” ” : İNPUT “BİR SAYISAL İFADE YAZIN.”:EX$